Inlägg från: maruttan |Visa alla inlägg
  • maruttan

Kattlåda till hund?

Har haft hund hela mitt liv och vi har ALDRIG använt oss av vare sig tidningspapper eller lådor. Utan när man har en valp så är det bara att springa ut med den hela tiden...efter den sovit, ätit,lekt och tusen ggr däremellan. Om man är konsekvent så får man den oftast rumsren på ett par veckor.
    Hur förvirrad blir inte hunden om den ibland ska gå ut och ibland är det ok att kissa inne?

Jag har också 2 barn och 2 hundar men det skulle aldrig falla mig in att skaffa en kattlåda som de får kissa på eller dylikt. Har man inte möjlighet att gå ut med hunden så ska man inte skaffa hund. Varför inte vänta ett par år tills barnen är större och kan hjälpa till eller vara själva hemma medans man går ut med hunden?

• maruttan

stora lilla J skrev 2009-11-04 21:01:47 följande:

Vi har alltså inte en kattlåda, utan en låda speciellt designad för hundar att använda med gräs ovanpå. Den har vi alltså inte inne utan ute på balkongen. Det har inte varit något problem att få henne rumsren, hon går på komando för det mesta, eller lite som hon vill när vi är ute. Ja, vi tänkte också att vi var tvungna att vänta tills vi bodde i hus, men är väldigt glada att vi kunnat skaffa hund nu, och lösningen med hundlådan funkar perfekt för oss när vi behöver den! Varför menar du att vi borde väntat? För att det aldrig skulle falla dig in att använda hundlåda?
    Jag har bott i lägenhet med valp och jo det funkar det med så jag menar inte att man måste bo i hus för att skaffa hund.
    Jag tycker mer att om det är så omständigt att ha hund att man måste ha en hundlåda på balkongen så kanske man ska vänta ett tag istället.
    Jag har 2 småbarn och 2 hundar som nu börja bli lite till åren och när de går bort så kommer jag nog vänta ett par år innan jag skaffar en ny hund. Just för att jag känner att jag inte har tid att ge en unghund den uppmärksamhet och tid som den kräver.
    Jag tycker inte att det är rätt läge att köpa valp när man har småbarn, that´s my opinion.
    Och nej...det skulle aldrig falla mig in att använda hundlåda...
  • maruttan

stora lilla J skrev 2009-11-04 22:12:23 följande:

Ok, så du vänder dig alltså emot att man som småbarnsfamilj väljer att skaffa hund? Det kan jag på vissa sätt förstå, båda barnen och valpen kräver ju jättemycket tid och engagemang, även om min upplevelse är att de får ut jättemycket av varandra också. Nej, att det inte skulle falla dig in att använda hundlåda förstod jag, vad jag försökte fråga var om du menade att det var hundlådan i sig som gjorde oss till olämpliga hundägare enligt dig? Vi skulle nog kunna klara det även utan lådan, och hade vår kicka inte accepterat den hade vi ju kört utan, så klart. Min man skulle kunna gå upp en halvtimme tidigare och gå ut på morgonen, men skulle då behöva väcka hunden för att gå ut, och jag skulle kunna gå ut på kvällen, men vi föredrar helt enkelt den här lösningen. Att den inte funkar för alla kan jag absolut förstå, men nog måste man respektera att den funkar för vissa?
    Jag säger inte att ni är olämpliga hundägare men ibland så kanske man måste tänka efter en gång till... Är det inte bättre att vänta ett par år så hela familjen och hunden får mer utbyte av varandra?
    Jag väcker båda mina hundar på morgonen och går ut med dem innan jag åker till jobbet. Annars så skulle min man få gå ut med dem innan han ska iväg till dagis med barnen och det funkar ju inte.
    Känns som om att hundlådan är en uppfinning av någon som gärna vill ha hund men inte göra sig så mycket besvär. För besvär ÄR det, det ÄR jobbigt att ha valp och springa ut i tid och otid.
    Det är besvärligt även att ha vuxna hundar men skillnaden med dem är ju att de klarar av att hålla sig en stund medans valpar behöver på en gång när de blir nödiga.
Svar på tråden Kattlåda till hund?