stora lilla J skrev 2009-11-04 22:12:23 följande:
Ok, så du vänder dig alltså emot att man som småbarnsfamilj väljer att skaffa hund? Det kan jag på vissa sätt förstå, båda barnen och valpen kräver ju jättemycket tid och engagemang, även om min upplevelse är att de får ut jättemycket av varandra också. Nej, att det inte skulle falla dig in att använda hundlåda förstod jag, vad jag försökte fråga var om du menade att det var hundlådan i sig som gjorde oss till olämpliga hundägare enligt dig? Vi skulle nog kunna klara det även utan lådan, och hade vår kicka inte accepterat den hade vi ju kört utan, så klart. Min man skulle kunna gå upp en halvtimme tidigare och gå ut på morgonen, men skulle då behöva väcka hunden för att gå ut, och jag skulle kunna gå ut på kvällen, men vi föredrar helt enkelt den här lösningen. Att den inte funkar för alla kan jag absolut förstå, men nog måste man respektera att den funkar för vissa?
Jag säger inte att ni är olämpliga hundägare men ibland så kanske man måste tänka efter en gång till... Är det inte bättre att vänta ett par år så hela familjen och hunden får mer utbyte av varandra?
Jag väcker båda mina hundar på morgonen och går ut med dem innan jag åker till jobbet. Annars så skulle min man få gå ut med dem innan han ska iväg till dagis med barnen och det funkar ju inte.
Känns som om att hundlådan är en uppfinning av någon som gärna vill ha hund men inte göra sig så mycket besvär. För besvär ÄR det, det ÄR jobbigt att ha valp och springa ut i tid och otid.
Det är besvärligt även att ha vuxna hundar men skillnaden med dem är ju att de klarar av att hålla sig en stund medans valpar behöver på en gång när de blir nödiga.