• ourdream

Ang.provera!

Hej!
    Jag funderade lite och för lite mer än en månad sen fick jag provera utskrivet av min läkare för jag hade blöt till och från i 2 månader och då sa han att jag kan försöka bli gravid men så läser jag här på familjeliv att det inte går att bli gravid när man äter provera! det hör till att jag sa till honom  att vi verkligen vill bli gravid!

Mvh Jenny

• Svar på tråden Ang.provera!
  • Moncabang

Det är klart att du kan bli gravid av att äta Provera!

Nu är ju inte Provera i sig något preparat som GÖR så du blir gravid, men den innehåller ju ett gulkroppshormon som kroppen behöver för att du skall kunna bli gravid. Progesteron är ett signalämne (hormon) som även kallas gulkroppshormon. Progesteron förbereder livmoderns slemhinna för graviditet. Det gör även så att fostret hålls vid liv, samt förhindrar en ägglossning.
    Provera tas för att behandla menstruationsrubbningar.

Man skall inte tro på allt som skrivs här på FL. Läs i Fass om din medicin om du vill ha mer info
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Lycka till!

• LiselottePCOS

Gulkroppshormon (på fackspråk progesteron ) bildas naturligt efter ägglossning för att starta och stoppa en menstruation.

När kvinnan har ägglossning , naturlig cykel på 28 dagar bildas en gulkropp(som tillverkar gulkroppehormon / progesteron) i äggstocken när ägget släpper ungefär dag 14 i cykeln och omkring dag 21 slutar gulkroppen producera gulkroppshomon om ingen befruktning skett, ca dag 28 kommer mensen.

Har man inte ÄL blir ingen gulkropp och då har kroppen svårare att reglera längden på blödningen då kan man blöda i veckor = teknisk blödning där slemhinnan byggtupp av östrogen och brister av egen tyngd.

Läkaren kan ta ett progsteronblodprov för att kontrollera att en kvinna ägglossat , tas mellan dag 21-23 i cykeln.

För att få ägglossning behövs ofta läkemedle som stimulerar ägglossningen tex Pergotime som innehåller klomfen.

Svar på tråden Ang.provera!