black sun skrev 2009-08-20 14:55:50 följande:
Oj vad skumt sista inlägget blev. men det är frågor och svar mellan mig och mindless iaf.
Först och främst: jag säger inte att din definition är felaktig, ej heller att du har orätt i det du hävdar i TS. Min poäng är att det är en sanning på språkplanet, och därmed trivial. Du skriver att "det är en jätteintressant tanke hur vi människor funger i förhållande till våra med människor", men det är exakt det jag bestrider. Din "sanning" säger ingenting, utan är resultatet av ett cirkelresonemang.
Låt mig vika ut texten: Vi kan grovt dela in våra handlingar i två kategorier. Å ena sidan har vi de som är resultatet av misstag och/eller reflexer. Jag kan ju råka sätta in pengar på fel konto så att de hamnar hos Rädda barnen, alternativt snubbla och därmed avvärja ett rån. Dessa handlingar kan knappast kallas osjälviska eftersom resultatet inte var planerat.
Å andra sidan har vi de handlingar där resultatet är planerat, och jag förutsätter att det är dessa vi talar om. Annars finns det ju gott om osjälviska handlingar av typ ett.
Nåväl, givet att vi talar om planerade handlingar med planerad utgång så säger du att dessa är resultatet av en planerad vinst och därmed själviska. Låt oss titta närmare på vad du kan tänkas mena med detta. Sant är att denna typ av handling sker av en orsak som så att säga finns inne i medvetandet. Det är ju det som särskiljer dem från den andra typen av handlingar som sker av misstag (det ingår alltså i definitionen). Dessa orsaker kan vara av oräkneligt slag - jag vill tjäna pengar, jag gör det av plikt, jag gör det för att må bra och så vidare. Gemensamt för alla dessa orsaker är att de leder till en handling. Inget konstigt med det, det ligger som sagt i defintionen av medveten handling att den föregås av en mental process som landar i att det är värt att utföra handlingen.
Vad du nu gör, vare sig mer eller mindre, är att du kallar orsaken för "planerad vinst". Och det ligger väl en poäng i det, men du har ju inte kommit någon vart. Du befinner dig fortfarande inom definitionen. En medveten handling måste ju per definition (av medvetandet anses) vara värd att utföra, annars kommer den inte till stånd.
Alltså: din sanning är att medvetna handlingar är medvetna handlingar. Om du tycker att detta är ett intressant påpekande om den mänskliga naturen så må det vara hänt; i mina ögon är det ytterst trivialt. Lika trivialt som att påpeka att alla ungkarlar är ogifta.
>"Ok, jag omformulerar mig då. Nämn EN handling där vi gör något för nån annan som inte ger den som utfört den en vinst. "
När vi är klara med det här kan vi gärna diskutera definitionen av "omformulering".