• Anonym

ansiktsförlamning hos barn

Min dotter har drabbats av ansiktsförlamning,bara helt plötsligt.Ví har varit hos läkare,dom säger att barn kan få så,ganska vanligt tydligen.Jag undrar om någon har varit med om det och hur lång tid tar det innan det släpper?Dottern har haft det i en vecka nu,bara på ena sidan.

• Svar på tråden ansiktsförlamning hos barn
  • Ärla Minou

Visst kan man få ansiktsförlamning bara sådär. Som vuxen iaf. Men för vuxna gäller att man ska utredas för borreliainfektion och finns det inte någon sådan ska personen ifråga undersökas av öronläkare. Minst detsamma borde gälla för barn skulle jag tro. Har hon blivit undersökt?

• Anonym

Ja,hon har blivit ordentligt undersökt.Väntar på svar om borrelia,men vi har aldrig märkt att hon haft en fästing på sig.

• Ärla Minou
    Anonym skrev 2009-08-19 10:47:05 följande:
    Ja,hon har blivit ordentligt undersökt.Väntar på svar om borrelia,men vi har aldrig märkt att hon haft en fästing på sig.
    Nä det gör man inte alltid, märker fästingbett alltså. Bra att det kollas!
  • Emmy K

Min syster fick det helt plötslligt i fredags. Jättehemskt. Hon har svårt att prata och kan inte stänga ögat. Hon får fukta ögat själv med droppar och genom att blinka manuellt. Sedan så får hon sova med något hjälpmedel som håller ögat stängt. Hon känner heller ingen smak och har ingen lust på mat längre.

Vi fick höra att diagnosen var Bell´s pares.

Hur tar din dotter detta? Hur gammal är hon. Har hon drabbats i ena halvan av ansiktet? Hon kanske redan har blivit bra igen?

Jättehemskt verkligen. Min syster har tagit detta jättehårt och vill knappt synas ute bland folk. Att sådant bara kan hända helt plötsligt. Jobbigt att inte veta om det kommer ge med sig. Det skall visst vara bättre prognos för barn i alla fall.

Svar på tråden ansiktsförlamning hos barn