• Anonym

Hjälp!!

Jag och min sambo fick barn för 6 månader sen.. och nu känns det som vi är "kompisar" som sover i samma säng. Har haft sex 3 ggr sen sonen är född. Vi brukade ha sex flera ggr i veckan innan.
    Han tar inget insiativ till nånting och allt jag gör är så fel. Och han berättar hur jag skulle kunna göra det bättre. Vi pratar knappt med varandra, utan det blir bara irritation om minsta lilla sak. Och vi börjar typ skrika på varandra. Han är knappt hemma, jobbar jättemycket och har ny börjat utöva andra aktiviteter efter sitt jobb 2-3 ggr i veckan. Så det känns som om att jag är helt själv med ett litet barn.
    Jag vet inte vad jag ska göra för att detta ska bli bra. Försöker vara mild och snäll så mycket jag kan, ställer upp och hjälper till när hjälp behövs. Men jag då, jag får ingen hjälp tillbaka. Han säger att antingen följer jag honom, eller så kan jag flytta.. My way or the highway!

Pratar om att åka på nån resa snart, skulle vara jätteskönt. Men tror att det kommer fortsätta i samma spår både på resan och när vi kommer hem.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hjälp!!
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Jag hoppas att det inte är "My way or the high way" som dominerar i er relation. Om det är det så är det en av de stora skiljmässoriskerna. Om ni inte hittar ett läge av mer samförstånd riskerar er relation att spricka. När det gäller irritation. Om irritationen är lättväckt brukar detta bero på för lite ömsesidig uppskattning. Om det är möjligt, prata om hur ni ska ge varandra uppskattning på bästa sätt. Om ni lyckas med det kommer irritationen att minska. Ni behöver kanske också hitta ritualer där ni möts i vardagen på ett positivt sätt.
    Tommy

Svar på tråden Hjälp!!