• Tweety11

Nyslipade golv! Såpa eller lacka??

Hej!
    Vi har köpt ett hus och har nu slipat 2 st trägolv (plank-golv) som nu ska behandlas på något sätt...

Mina funderingar är lite så här:
    Blanklackat = icke (blir så blankt o hårt o kanske gult med tiden)
    Mattlackat = ett alternativ
    Såpa = ett alternativ pga träkänslan på golvet
    Olja = ett alternativ pga träkänslan men inte om det måste göras om ofta.

Det jag undrar och vill ha tips från folk som lever med trägolv med olika behandlingar är:
    Vilket är slitstarkast? Lack eller såpa/olja
    Tappar man nåt som gör märken i golvet, vilket är då bäst att ha?
    Och slitytor som man går på mycket...vilket står emot bäst?
    Spiller man nåt på golvet (som rödvin som svärmor föreslog) spelar det någon roll då om man har lack eller såpa/olja? Det blir väl fläckar oavsett?!

Sen det andra stora jag undrar över är:
    Om man såpar eller oljar golvet...hur ofta behöver man göra om eller bättra på det?
    Och när man ska göra om /bättra på, måste man då utrymma hela rummet och göra HELA golvet eller räcker det att man tar det som om man våttorkar golvet?

Jag vill gärna ha känslan av mjukt trä, men jag vill inte behöva utrymma sovrummet och TVrummet 3 ggr/år för att bättra på ytan.
    Lack är ju lack...hårt och ja det är väl just det som det är...hårt.

• Svar på tråden Nyslipade golv! Såpa eller lacka??
  • Lillspöket

Jag skulle absolut olja. Visserligen behöver det göras några gånger, men när golvet väl är mättat med olja håller det ganska länge. Då borde du inte behöva gära om det mer än en gång per år. Fast det beroro förstås lite på hur och hur ofta du rengör golvet.

Att lacka är ett helvete. Du måste lacka åtskilliga gånger och slipa emellan varven. Det blir galet med slipdamm och golvet blir repigt ganska snabbt, särkilt om man har småbarn.

Du kan, om du vill ha ett lite ljusare golv, använda en olja med lite vitt pigment i. Men det blir lite känsligare och lite mer besvärligt att bättra på.

Vissa oljor ger en blank yta, lägger som en hinna på golvet. Det är bökigt, eftersom den slits rätt så fort. Jag tycker personligen att helt vanlig linolja är klart bäst. Det blir snyggt och är lättarbetat. Nackdelen är att linoljebehandlad furu gulnar med tiden. Så kanske är lite vitt pigment en bra idé iallafall.

Själv har jag oljade golv som är behandlade med en olja av märket Faxe. Innehåller pigment och dessutom någon form av vax. Ganska bökigt och inget jag rekommenderar.

• mannehund

Vi har oljat trägolv. Vi valde det för att vi tyckte att det gav den mest levande känslan. Färgen har inte ändrat sig sedan det oljades för 5 år sedan. Vi har inte oljat om det varje år för det har inte behövts, men det beror väl på hur stort slitaget är. I vårt tidigare hus hade vi lackat trägolv, det var också helt okej, men gillade inte riktigt den glansiga känslan. Men det var mera lättstädat.

• Tweety11

Jag blev nerröstad av svärföräldrar o sambon som tyckte att lackat golv är bäst o lack ger bäst skydd och att oljade golv är så sårbara...
    Jag sa att jag hört att lackade golv blir repiga och får jätte lätt fula jack som inte går att få bort medans om man såpar eller oljar så kan jack (om man tappat nåt i golvet) resa sig o i det närmaste försvinna om man blöter upp det.
    Ja, ja, nu är de jäkla golven lackade (med matt lack i alla fall, jag ville inte ha blanka golv) och sambon har redan lyckats fixa 2 fula jack i golvet i TV-rummet som han nu har maskerat med nån slags "träspackel" (som ser ut som trä...)

Svar på tråden Nyslipade golv! Såpa eller lacka??