• Anna123

Kan deg jäsa för länge?

En snabb fråga bara. Jag gillar att förbereda middagen så mycklet som möjligt när lillan är nöjd mitt på dagen. Idag blir det pizza och jag undrar om jag kan göra degen redan nu men inte grädda den förrän om typ 5 timmar? Och kan jag i så fall t.o.m. göra pizzan färdig för ugnen typ 3 timmar i förväg?

• Svar på tråden Kan deg jäsa för länge?
  • Snuttjulla

ja, deg kan jäsa för länge, det blir lös och trådig, och svårarbetad när den gjort det, menh tror att det mest gäller söta degar. Min sambo, som är den pizzabakande i familjen, låter sin deg jäsa helst 4 tim, han säger ju längre den får jäsa, desto bättre... Annars brukar väl pizzeriorna göra deger, och lägga i kylen tills det är dags att använda just den lilla degbiten... Tror inte att det är så bra att göra pizzan färdig redan, om du inte möjligtvis ställer den i kylen tills gräddning... Lycka till.

• Anna123
    sallybuse skrev 2009-08-19 14:28:38 följande:
    Vi gör alltid vår pizza deg på bakpulver.De blir kanon gott.Har du aldrig provat.jag kan skriva upp de receptet lite senare i kväll.Om du vill ha de.
    Ja, den här gången blir det på jäst men jag vill absolut ha receptet, det är ju inte alltid man har jäst hemma.
  • Isha

du kan jäsa den i kylen så jäser den långsammare. gör inte degen med ljummet vatten i så fall.

• sallybuse
    Anna123 skrev 2009-08-19 16:24:35 följande:
    Ja, den här gången blir det på jäst men jag vill absolut ha receptet, det är ju inte alltid man har jäst hemma.
    Här kommer receptet som jag skrev om.

1 dl mjölk
    1 dl vatten
    1½ tsk salt
    1 stor tesked bakpulver
    5 dl vetemjöl

Bara blanda ihopa allt till en deg.Och smet ut den på en bakplåt.
  • musli

Borde det inte vara samma med pizzadeg som för bröd, minska på jäst och längre jästid? Är det nån som vet tro? *nyfiken*

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Isha

det är precis samma plus kallare degtemp.

Svar på tråden Kan deg jäsa för länge?