• Anonym (hjälp)

Jämnställdhet

Vi är nyblivna föräldrar sedan ett par månader tillbaka och undrar om du kan hjälpa oss med tankar omkring denna svårighet:

Ämnet jämnställdhet har tidigare aldrig kommit upp i vårt förhållande trots att vi varit tillsammans ett par år innan vi fick barn. Men. nu ställs allt på sin spets. Vi tjafsar och bråkar om städning, tider, sömn mm.

Min man räknar med att jag hinner med alla hushållssysslor som föräldraledig och tycker också att jag ska sköta all mat och byte av blöjor på natten. Jag försöker ta upp aspekten att det är ett heltidsjobbäven med en lite bebis men det tror han nog inte på. Han hjälper till när jag tjatar men är väldigt irriterad och jag tycker det är jobbigt att få tjata och be om hjälp.

Vi är så glada över vårt barn och det vore väldigt tråkigt om vårt förhållande blev dåligt på grund av detta dilemma.

Har du något tips eller råd att ge oss vad det gäller kommunikationen omkring dessa frågor?

Tack på förhand för hjälpen

• Svar på tråden Jämnställdhet
  • Tommy parterapeuten

Hej
    När det gäller kommunikationen så är det viktigt när man fått barn att inte sluta att ge varandra uppskattning. Det gör att ni får ett bättre klimat och då går det lättare att prata. Jämställdhet tål ständigt att diskuteras. Min uppfattning är att jämställdhet uppnår man genom att komma överens om hur man ska stöta varandra i det som man har gemensamt. Jämställdhet handlar inte bara om att fördela arbetet utan att båda ska känna att man är ganska nöjd med hur det har gått till när man har bestämt hur man tycker det ska vara. Nu tycks ni hamnat i obalans och det verkar inte som du har en upplevelse av att din man stötar dig. Det gör att ni skulle behöva sitta ner och prata om hur ni tillsammans ska hjälpas åt med det gemensamma projektet boende och familj.
    Tommy

• Anonym (hjälp)

Tack för det svaret

Svar på tråden Jämnställdhet