• LaTjej

Riva ur badkar från hyreslägenhet?

Om några eller rätt många månader kommer det att flytta hem en liten bebis hos mig!

Och nu är det så illa att mitt badrum är pytte pytte pytte pyyyytttteeelitet (gå in backa ut, typ!)! Men ändå har de klämt in ett litet litet badkar! Det skulle vara så perfekt om någon kunde erbjuda sig att riva bort det så att utrymmet blev större för den lilla bebisen som ska bo här :( blä!

Är man fullkomligt korkad om man skickar en sådan förfrågan till hyresvärden? *S*
    Badkaret är typ 50 år?

Dessvärre är det inkaklat så det sitter fast i väggen så det lär ju krävas lite finslipning efter att det är borta :( men ååååååååh, vid dessa tillfällena önskar jag att det var MIN lägenhet :(.

Blääääää

Var tvungen att vräka ur mig lite gravidhormoner!

• Svar på tråden Riva ur badkar från hyreslägenhet?
  • Vickan I

Min mamma gjorde det i sin hyresrätt. Hon ville ha dusch. Hon kontaktade Svenska bostäder och de okejade det förutsatt att det gjordes om fackmässigt. Men de fick ju bekosta det själva och det är inte billigt....

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • LaTjej

Kan tänka mig att det kostar en hel del :-s önskar att allt var sååååå lätt och gratis finns mycket jag skulle vilja göra men det lilla badrummet stör mig sååå.

• Tattyn

Risken är ju att du blir återställningsskyldig den dagen du flyttar ut. Alltså att hyresvärden godkänner att du river ut badkaret nu, men när du flyttar så måste du montera in badkaret igen....känns onödigt mycket jobb och framför allt onödigt dyrt för en hyreslägenhet....och dessutom, gör du något som förbättrar standarden på lägenheten har hyresvärden rätt att höja hyran i enlighet med standardhöjningen....

• LaTjej
    Tattyn skrev 2009-08-19 17:06:42 följande:
    Risken är ju att du blir återställningsskyldig den dagen du flyttar ut. Alltså att hyresvärden godkänner att du river ut badkaret nu, men när du flyttar så måste du montera in badkaret igen....känns onödigt mycket jobb och framför allt onödigt dyrt för en hyreslägenhet....och dessutom, gör du något som förbättrar standarden på lägenheten har hyresvärden rätt att höja hyran i enlighet med standardhöjningen....
    Ajdå! Då hoppar jag över tack för svaret .

Lär ju bo här ett tag i alla fall 5 år om inget under inträffar men vill ju inte göra det dyrare för mig.
  • Tattyn

Nä det vore ju dumt *S* Hyresrätter brukar vara dyra nog som de är

• LillaZ

Men bara för att jag är nyfiken... Varför vill du riva ut badkaret? har du inte plats för skötbord eller är det helt enkelt bara pga att det är förlitet?

Vi har också ett ganska litet badrum och vi hade inget skötbord. I början när Julian var yttepytte så körde vi med skötbädd på golvet i hallen men efter några veckor struntade vi i det och bytte stående eller sittande. Vi tvättade ju honom ändå i handfatet, så. Men allt blir vad man gör det till. Man måste inte alltid vara så traditionsbunden. Och sen tycker jag det är supermysigt att bada med Julian, och han älskar det, så jag värdesätter mitt badkar. :)

• LaTjej
    LillaZ skrev 2009-08-19 20:32:39 följande:
    Men bara för att jag är nyfiken... Varför vill du riva ut badkaret? har du inte plats för skötbord eller är det helt enkelt bara pga att det är förlitet? Vi har också ett ganska litet badrum och vi hade inget skötbord. I början när Julian var yttepytte så körde vi med skötbädd på golvet i hallen men efter några veckor struntade vi i det och bytte stående eller sittande. Vi tvättade ju honom ändå i handfatet, så. Men allt blir vad man gör det till. Man måste inte alltid vara så traditionsbunden. Och sen tycker jag det är supermysigt att bada med Julian, och han älskar det, så jag värdesätter mitt badkar. :)
    Det är skötbordet jag tänkt på.  Efter som jag har mina katter med så skulle jag vilja ha det på höjd för då vet de att de inte får vara där. Men har jag det på golvet så lär de ju direkt tro att det är deras . Men egentligen hade det ju kunnat funka med bara en handduk på golvet medans man byter, för det tar ju inte så lång tid? Där sa du något LillaZ!

Mycket bra tips haha!
  • musli

Finns skötbord att ställa på badkar som funkar utmärkt.
    Bättre än att riva ut badkaret för om 2 år typ kommer bebis att äääälska att bada!!!

Gör det något om katterna hoppar upp på skötbordet? Jag brukar slänga en ful handduk över skötbordet när jag inte är där som jag tar bort när jag behöver använda det...

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • LaTjej
    musli skrev 2009-08-20 12:44:22 följande:
    Finns skötbord att ställa på badkar som funkar utmärkt. Bättre än att riva ut badkaret för om 2 år typ kommer bebis att äääälska att bada!!! Gör det något om katterna hoppar upp på skötbordet? Jag brukar slänga en ful handduk över skötbordet när jag inte är där som jag tar bort när jag behöver använda det...
    jo det är ju sant att barnet kommer gilla att bada med tiden hehe =) fassen vad mycket man inte tänker på .

Jag är nog tvungen att ha skötbordet i sovrummet om jag ska ha något eftersom badkaret är in mot väggen så där är bara en fri kant (de har spacklat eller något på de andra sidorna haha).

Bra tips med handduk på skötbordet tänkte mer om man skulle byta på golvet som LillaZ skrev :p de kommer bergis katterna att undra om de är de vi ska leka med om jag och bebis lägger oss på golvet hihi =).

Jag är jätteglad för alla tankar, tips och idéer fortsätt gärna att komma med fler kloka tips .
  • anna klara

skrev kontrakt idag på en lägenhet jag fått, frågade då hyres värden (eller han som besiktat lägenheten)

om man kunde få slänga ut badkaret... men dom hade ingenstans att slänga det sa han... så det verkar ju endå som att man får ta bort det.

varierar ju givetvis från hyresvärd till hyresvärd..

• musli
    LaTjej skrev 2009-08-20 17:32:43 följande:
    jo det är ju sant att barnet kommer gilla att bada med tiden hehe =) fassen vad mycket man inte tänker på . Jag är nog tvungen att ha skötbordet i sovrummet om jag ska ha något eftersom badkaret är in mot väggen så där är bara en fri kant (de har spacklat eller något på de andra sidorna haha). Bra tips med handduk på skötbordet tänkte mer om man skulle byta på golvet som LillaZ skrev :p de kommer bergis katterna att undra om de är de vi ska leka med om jag och bebis lägger oss på golvet hihi =). Jag är jätteglad för alla tankar, tips och idéer fortsätt gärna att komma med fler kloka tips .

Mina katter har alltid varit med. Jag hade skötbordet vid ett fönster och iaf den ena katten satt alltid där när vi bytte på Hanna. Nu kommer skötbordet hamna i tvättstugan vid en tom vägg så nu blir det inte så mycket sällskap men det är mest maken som kommer använda det, jag byter lite överallt när det behövs, även på golvet med katterna som sällskap.
    Dessutom så har iaf en av katterna alltid sovit hos Hanna ute i vagnen på vintern och det är ju bra, mera värme i vagnen!!!

Hur du än gör så kommer det att bli JÄTTEBRA!!!
    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • LillaZ
    LaTjej skrev 2009-08-20 07:00:49 följande:
    Det är skötbordet jag tänkt på.  Efter som jag har mina katter med så skulle jag vilja ha det på höjd för då vet de att de inte får vara där. Men har jag det på golvet så lär de ju direkt tro att det är deras . Men egentligen hade det ju kunnat funka med bara en handduk på golvet medans man byter, för det tar ju inte så lång tid? Där sa du något LillaZ! Mycket bra tips haha!
    Vi hade en hopvikbar skötbädd som vi ställde mot väggen när vi inte använde den. Kanske skulle kunna vara en lösning så att katterna inte är där och trampar runt? Sen hade vi alla "skötsaker" i en liten väska bredvid. det var typ tvättlappar, salvor och sånt. Men efter bara någon vecka gick vi över till att tvätta honom i handfatet och torka med handduk så då behövde vi inga skötsaker. En skötbädd är vadderad, så det är nog lite skönare än en handduk, men klart handduk funkar också.

Alla tyckte att jag var jättekonstig som inte ville ha något skötbord, men man gör väl som passar en själv bäst. Mina beslut är inte ofta i linje med alla andras (min familj). Jag tycker iaf det här har funkat toppen.
  • Mandi74
    LaTjej skrev 2009-08-20 07:00:49 följande:
    Det är skötbordet jag tänkt på.  Efter som jag har mina katter med så skulle jag vilja ha det på höjd för då vet de att de inte får vara där. Men har jag det på golvet så lär de ju direkt tro att det är deras . Men egentligen hade det ju kunnat funka med bara en handduk på golvet medans man byter, för det tar ju inte så lång tid? Där sa du något LillaZ!Mycket bra tips haha!
    Vi hade ett jättebra skötbord som man satte på badkaret, som gick att vinkla upp så man slapp plocka bort det varje gång man skulle duscha.
  • Gorban

I äldre lägenheter finns det oftast varken kakel eller fuktspärr bakom badkaret. Badrummet är helt enklelt inte gjort för att duscha i eftersom man satt ner och badade förr. Du kan därför inte bara riva ur badkaret och stå och duscha på samma ställe för då riskerar du att få fuktskador.

Jag bodde en gång i en lägenhet byggd på 60-talet där det blev en fuktfläck på väggen i hallen. Den berodde på att vatten stänkte bakom badkaret när man stog upp och duschade. Sedan gick vattnet rätt in i väggen. Som tur var så skulle alla badrum i huset totalrenoveras någon månad senare.

• LaTjej
    Mandi74 skrev 2009-08-21 14:10:30 följande:
    Vi hade ett jättebra skötbord som man satte på badkaret, som gick att vinkla upp så man slapp plocka bort det varje gång man skulle duscha.
    Det verkar ju supersmidigt! Tackar!
  • Mandi74
    LaTjej skrev 2009-08-21 15:58:29 följande:
    Det verkar ju supersmidigt! Tackar!
    Det är supersmidigt, vi hade oxå ett badrum som man fick gå in i och sen backa ut.. enda nackdelen är ju att det inte finns någon förvaring. Men jag la tvättlapparna under skötbordet och sen la jag dom bara i handfatet han vi skulle använda badkaret..
    LaTjej skrev 2009-08-21 16:06:24 följande:
    Vad mycket skoj det fanns på den sidan!! Det började klia i fingrarna direkt!
    Haha.. det är farligt att kolla på såna sidor, tur man har gjort sitt när det gäller småbarn.
Svar på tråden Riva ur badkar från hyreslägenhet?