• miamaria777

Min bebis river sig i ansiktet! Vad göra?

Min lilla tjej är 6 veckor, och river sig hela tiden i ansiktet, ibland så mycket att hon börjar skrika. Jag försöker fila hennes naglar men det hjälper inte, hon liksom "griper tag" i ansiktet med naglarna ändå.

Gör era bebbar så också? Vad kan man göra, det känns så hemskt att hon har rivmärken i ansiktet?!

• Svar på tråden Min bebis river sig i ansiktet! Vad göra?
  • Smurflovve

jag vet att de satte strumpor på händerna när de sov vissa av dem när vi son var på prematuravdelningen..kanske kan funka?

• Glamrockare

bra fråga, min son gör det med men för honom hjälper det om man klipper naglarna ofta nog får han ändå ngt litet rivs men inte lika mkt som med långa naglar.

kanske smörja in händerna ngr ggr per dag med ngn mjukgörande salva så att naglarna inte är så hårda o rivs lika mkt.

Eller låta henne ha flera snuttefiltar som ligger lite lätt om händerna när hon sover o så så att hon inte kommer åt.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • goatess82

Dags och börja klippa naglarna kanske, köp en nagelsax som är rund och klipp av dom vassa kanterna som kommer!

• Neko

Det gjorde min med, han föddes även med rivmärken på kinderna ^^ Men det gick över efter ett tag, vi tog bort hans händer bara i början när han höll på, det försvann rätt snabbt =) Vi filade inte naglarna mer än vanligt, tyckte de blev vassare av det.

• Mysgos

jag hörde ett tips om att klippa naglarna och att salva barnets kinder med vaselin för då blir det inga rivmärken eftersom fingrarna bara glider på vaselinet....

♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma till Viktor - våran lilla segrare!!♥¸.?°´¯) ♥
  • Kya

hon kanske gör det en viss tid? när du ser att hon börjar bli trött, eller hungrig? om du inte kan förhindra att hon blir övertrött och börjar riva sig (om det är övertrött det handlar om) så kan du sätta på henne sockar på händerna just då, när hon gör själva beteendet. för att förhindra att hon river sig själv så mkt.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • miamaria777

Tack för svar och tips! Jag ska testa att sätta sockar på hennes händer. Jag fick rådet på BB att fila naglarna (inte helt lätt dock) men det kanske är dags nu att börja klippa istället..

Kya skrev 2009-08-19 18:30:35 följande:
    hon kanske gör det en viss tid? när du ser att hon börjar bli trött, eller hungrig? om du inte kan förhindra att hon blir övertrött och börjar riva sig (om det är övertrött det handlar om) så kan du sätta på henne sockar på händerna just då, när hon gör själva beteendet. för att förhindra att hon river sig själv så mkt.
    Jo, hon gör det nog extra mycket när hon börjar bli trött, men även i sömnen...
  • NY gift

jag har försökt att både riva, klippa och fila min nu 6 mån gamla sons naglar. han river sig ändå. Så vi har fått sy sssspeciella handskar som han har på sig när han sover.. kanske kan det vara ett tips att sy handskar....

• gravid85

Prova med en snuttetrasa. Min son gnuggar sig själv i ansiktet om han är ledsen eller trött och river sig själv, med snuttetrasan över ansiktet (så han ändå kan andas såklart) blir det inga rivsår och han blir lugn och sover mycket bättre dessutom :)

• Superhero

klippa naglarna?!

vi fick klippa tösens naglar var tredje dag typ från och med att hon va nyfödd för hon hade rejäla klor när hon kom. bara o knipsa på när hon sov så fick vi hållas ifred.

• VildVittra

Satt sockor på Niccos händer, jag med när han var pytteliten....han hade inget emot och inga mer rivsår.

go for it =)

Kram

• Snart vår tur

Har en liten tjej på 11 veckor och hon river sig i ansiktet när hon är trött. Vi klipper hennes naglar var tredje dag och filar med min nagelfil (en såndär fil med tre olika hårdheter som man ska fila PÅ naglen med..dåligt förklarat kanske) Den där filen man fick på BB var värdelös!

• JackAnneli

jag köpte en paby knipsare och det gick bra efter det, tog bort vassa kanter och klippte långt ner, ha bara koll på det så du inte klipper för mucket på sidorna av naglen

• odin09

hej,

Min lilla rev ocksa sig blodig i ansiktet forsta tiden=)
    Nar spadbarn for hander till ansiktet lugnar de sig sjalva.

Precis som folk skriver ar det vanligt nar de ar trotta eller nar det ar for mycket intryck/stimulans. Jag fick "sockor" men anvande aldrig dem (dar jag bor har alla sockor typ pa sina bebisar) utan fick borja klippa dem som en galning (kanner mig som varsta skonhetssalong AB for jag maste fortf klippa hela tiden de vaxer som gras)...jag anvander en liten nagelsax for bebisar som ar rund vid spetsen. Ett tips ar att klippa nar bebis sover.

Lycka till med fakiren!

• Nayi

Hej, min dotter som är 4 månader idag revs sig också väldigt mycket på ansiktet som nyfödd. Så vi köpte några tunna vantar som säljs på H&M för 20 kr. Tunna och bra, vi använda även sockor, tunna dom också. Annars blir dom för varma.

• Strumpläst83

Finns tunna tunna bomullsvantar till just detta problem. Vi köpte våra på babyland men har även sett dem på H&M/Lindex. Nu hade vi en riv-fri tjej så vi fick aldrig användning för våra men de var för söta!

Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
Svar på tråden Min bebis river sig i ansiktet! Vad göra?