• siggy

Att baka med mjölkfritt smör!!! finns det inget som blir gott?

barnen får inte äta komjölksprotein. har nu bakat flera sorter med mjölfritt margarin men allt blir ju pekka. chokladmuffinsen blev sega hårdtorra, äppelkakan tunn tung skosula, kladdkakan likaså.
    ska barnen inte kunna få något gott hembakt??? finns det inget som blir gott när man bakar av mjölkfritt margarin???

en enda sak har jag lyckats med o det är bullarna!

• Svar på tråden Att baka med mjölkfritt smör!!! finns det inget som blir gott?
  • Petronilla

jag har bakat på milda mjölkfritt bordsmargarin och jag tycker att jag får till det bra. Både bullar och pepparkakor har det blivit. Chokladbollar också!

• siggy
    arianne03 skrev 2009-08-19 19:47:42 följande:
    Chokladbollar och kladdkaka märker jag ingen skillnad på
    gör du inte?? jag tycker kladdkakan blir vedervärdig skosuleaktig, chokladbollar har jag aldrig provat.
  • fröken

Jag har kört med mjölkfritt en period och älskade kladdkakor. De blev tom godare, tyckte jag. Keju eller något liknande hetter det margarinet.

• Anova

Jag märker absolut ingen skillnad.. Jag blev mjölkallergisk som vuxen så jag har alltså länge använt "riktigt" smör.

• arianne03
    siggy skrev 2009-08-19 19:48:28 följande:
    gör du inte?? jag tycker kladdkakan blir vedervärdig skosuleaktig, chokladbollar har jag aldrig provat.
    Kanske ha den kortare i ugnen? Jag har inte gjort den själv, så jag vet inte om den kanske är kortare i ugnen än vanlig
  • Deer

jag har aldrig märkt någon skillnad, jag andvänder karlshamns mjölkfria.

• carola1977

Va?!? Har en mjölkproteinallergisk (långt ord ) kompis och bakar alltid något med mjölkfria Milda eller Carlshamns margarin och det blir gott. Hon brukar själv baka goda kladdkakor. Tex har jag gjort den här sockerkakan till tårtbotten och som tigerkaka med väldigt gott resultat www.skola.gavle.se/pa/P.A/rec.milk.htm

• Anova
    siggy skrev 2009-08-19 19:48:28 följande:
    Jag använder flytande margarin då jag gör kladdkaka.
  • mamsett

Prova flytande: milda curriness. Allt jag bakar blir super m det. Använt dett i 4 å r bakar muffins, sockerkaka, småkakor, kladdig chokladkaka (den blir super) mm mm mm mm Jag har det samma tid i ugnen som vanligt smör!

• MickeN1973

Du skulle kunna använda getmjölk

Det finns getmjölks-smör

komjölksprotein tål nämligen getmjölk

Men de får inte vara laktosintoleranta då detta även finns i getmjölk

• Anova
    MickeN1973 skrev 2009-08-19 19:57:01 följande:
    Du skulle kunna använda getmjölkDet finns getmjölks-smör komjölksprotein tål nämligen getmjölkMen de får inte vara laktosintoleranta då detta även finns i getmjölk
    Nja. Det gör inte jag och jag tror att det är få som gör det.
  • Anova
    Anova skrev 2009-08-19 19:59:50 följande:
    Nja. Det gör inte jag och jag tror att det är få som gör det.
    Då menar jag givetvis få mjölkallergiker.
  • Deer
    MickeN1973 skrev 2009-08-19 19:57:01 följande:
    Du skulle kunna använda getmjölkDet finns getmjölks-smör komjölksprotein tål nämligen getmjölkMen de får inte vara laktosintoleranta då detta även finns i getmjölk
    Jag kan inte hålla med om att det är så.
    Mjölkprotein som mjöklprotein.
    Vare sig det är från get, ko eller något annat djur.
  • JennyS

Jag använder jämt mjölkfritt margarin + smör och jag upplever ingen skillnad i smak över huvudtaget och då blev jag ändå laktosintolornant i vuxen ålder.

Så min gissning är att det inte är Margarinets fel.

Hoppas smaken blir bättre.

• siggy
    mamsett skrev 2009-08-19 19:55:57 följande:
    Prova flytande: milda curriness. Allt jag bakar blir super m det. Använt dett i 4 å r bakar muffins, sockerkaka, småkakor, kladdig chokladkaka (den blir super) mm mm mm mm Jag har det samma tid i ugnen som vanligt smör!
    det ska jag prova!! tack snälla för tipset!

för nu har jag bakat hela dagen följt receptena till punkt o pricka som alltid men allt detta fikabröd jag jobbat med idag vill då inte jag äta, får kasta ut det till fåglarna. mycket besvär för ingenting sa kärringen som klippte grisen.
  • enny signatur

Beror det verkligen på margarinet? Jag har inte upplevt någon skillnad. Vilket andvänder du?

Svar på tråden Att baka med mjölkfritt smör!!! finns det inget som blir gott?