• MammaTillKevin

Tassmetoden ??

Hejsan!
    Jag har ikväll provat "tassmetoden" på min 11 månaders, som vi har haft problem med att få att sova på kvällen och vaknar flera gånger på natten.

Det gick jäätte bra ! De tog ca 10 min som max, och han somnade så snällt!

Det enda jag undrar över är, ska jag stanna kvar i rummet då jag har tagit bort handen från honom och han försöker att somna? Eller ska jag sitta kvar?

Han sätter sig upp flera gånger, hur gör jag då? Ikväll la jag bara ner honom lugnt och snällt och sa "natt natt" La en hand på honom, som jag sen tog bort just innan han somnade.

Gör jag rätt?

Frågan är egentligen bara, om jag ska stanna kvar i rummet, även om han är tyst?

Väldigt tacksam för svar !

• Svar på tråden Tassmetoden ??
  • Greta Anna

Vet inte vad tassmetoden är men som vanlig dödlig mamma så tror jag att du kan gå ut om barnet är lugnt och börjar somna. Borde vara en fördel om barnet vaknar till senare att det är som när det somnade om barnet sover ensamt i rummet sen.

• MammaTillKevin

Precis så är min tanke också, för tanken är ju att han ska klara av att somna om även om jag inte är där..

• pojkens

jag tror inte det spelar någon roll så länge han är lugn. Om du vill gå ut så gör det, annars stanna kvar. Jag brukar försöka stanna kvar tills jag verkligen ser att han somnar. För jag vet att han lätt vaknar till precis efter insomnandet och då behöver lite pufar i rumpan igen. Är jag för långt borta hinner han bli alltför vaken igen så då tar det längre tid att somna in igen.

• Edzy

Jag har inte erfarenhet av detta själv men men vad jag förstår av texten här så stannar man inne i rummet tills barnet har somnat'
    lycka till

Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
    Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma
    är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

• vicky7

men om barnet ej blir lugnt i famnen heller? Ska man hålla och smeka ända tills gråten slutar? och ej vagga eller någe?

• Snart vår tur

Jag hatar 'metoder' men när jag läste detta inlägg (4) så insåg att så har vi gjort sen vår dotter föddes. Det kändes helt naturligt att hålla en hand på henne och hon blir alltid lugn när man håller en hand på hennes mage/bröst.

• MammaTillKevin

jag gör så, jag stannar i rummet till han somnar, för jag vill att han ska känna tryggheten att jag finns där, men att han ändå lär sig att han kan somna själv i sin säng , även på natten då han vaknar.

Det funkar jätte bra för oss, vi hade första kvällen igår, då jag följde "sömnskolan" och de gick så bra. I natt blev de lite tuffare, men de beror mest på att man är så trött mitt i natten, men han somnade även om då och sov till 07,45 och min pojke har ALLTID gjort morgon mellan 05,00 och 06,00 SÅ de är ett under för oss=)

Jag har inget emot att sitta inne med honom då han ska sova, tvärtom, jag älskar det, de är så mysigt! Dom blir ju stora så fort, jag vill ta vara på varenda "bebis" stund som finns kvar..
    Jag vill bara att han ska kunna somna om själv då han vaknar på natten. Och att han inte ska skrika utöver sig på kvällen då man lägger ner honom i sin säng.

Och redan efter första kvällen märker jag skillnad. Helt otroligt, jag gillar den här "metoden" för den är så naturlig, och ger barnet en trygghet att föräldern finns där.

Jag undrar, ni som gör det här, gör ni samma sak på¨dagen då eran liten ska sova? Eller hur gör ni då?

Svar på tråden Tassmetoden ??