• Nyfiken gul

Varför får man inte tycka att alkohol är äckligt?

Varför är det så tabu att tycka att alkohol är äckligt? Verkar som att man trampar på en massa ömma tår när man säger att man inte dricker sprit/öl för att det helt enkelt är äckligt.

Jag är inte på något sätt provocerande och jag brukar för det mesta bara komma undan vidare diskussioner genom att bara vara tyst och diskret. men så fort någon frågar varför jag inte dricker och jag lugnt säger att jag inte tycker om sprit/öl så börjar tjafset och tjatet...

att jag är tråkig som itne dricker har jag aldrig hört - utan det tjafsas och tjatas om att jag inte vet vad jag pratar om osv och massa människor lobbar för att jag ska ta en smutt ur någons glas och tycka att det inte var så farligt och rentav tycka att det är gott.

Varför??

Ni som itne gillar blodpudding, fiskbullar, maränger, kaffe, smågodis osv - inte äter ni det ni inte gillar? varför måste då jag tvingas i en äcklig öl??

Sprit och öl ÄR äckligt. Thats it! Varför får jag inte tycka det?

och allt prat om att man lär sig tycka om det osv... BULL!!!

Vore jag nykter alkoholist skulle ingen tvinga i mig något eller ens ifrågasätta varför jag partar nykter - men att inte tycka om verkar vara jättekonstigt...

Jag har provat diverse vinsorter - äckligt
    Jag har druckit mig igenom världens ölsorter - skitäckligt
    Jag har berusat mig på sprit och diverse drinkar - döäckligt

Min erfarenhet och min slutats är att jag inte dricker. Punkt.

Varför är det så provocerande? varför är det så konstigt att tycka sånt är äckligt?

Varför så upprörda röster?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Varför får man inte tycka att alkohol är äckligt?
  • AlvaLovisa

För att svenskar inte kan ha roligt utan alkohol.
    Dricker du inte är du dödligt tråkig och tycker du inte om alkohol är det bara för att du inte provat ALLT som finns att tillgå.
    (Bitter ironi)

• Lotlas

Det får man väl..? Fast jag vet att min mamma ofta har fått ta samma diskussioner. Hon tycker också det är äckligt. Men det finns folk till allt!

• lilla sandra

TACK! Äntligen någon som tycker/tänker/känner samma som jag!
    Måste nog erkänna, att det är enda gången jag njuter av att vara gravid. Slippa FÖRKLARA mej hela tiden. *suck*

• Thinkerbell

Kunde varit jag som skrivit....håller me dom allt och undrar också varför det e så känsligt, Tycker inte det e gott helt enkelt. måste man betraktas som trist då? Skönt att det finns nån mer!

• Reglementet

Men bara för det är en dryck med alkohol i betyder väl inte att det är äckligt? Beror väl på hur mycket, hur den är gjord, vad som mer är i och sådant.

• Skrattmås

Klart att man får tycka att alkohol är äckligt men eftersom det är ett rusningsmedel och många dricker det för att de njuter av det så kanske de liksom vill "frälsa dig" lite med att det är så härligt. (???)

Som när nyblivna föräldrar träffar sina barnlösa vänner och säger "Du måste se till att få barn. Det är det bästa som fiiiinns och man kan inte förståååå det innan man får det själv" (som man ju inte kan ).

Eller min man som inte tycker om smaken av choklad. Vad får inte han höra?? Oj oj oj, våra vänner bakar den ena kakan efter den andra desserten och säger "Men den här är sååååååå god"
    Ja, du fattar... Se det som din roliga gimmick och bli "hon där som inte dricker för att det är äckligt". Bjussa på det och relax!

• Fridelina2

Skönt att höra att det finns de som säger att de inte gillar alkohol. Jag tror folk inte accepterar det för att de flesta inte själv tycker det smakar gott, men "offrar sig" för fyllans skull. Eller nåt? Jag är nog lite periodare, men har mer än en gång skippat spriten och haft vansinnigt kul ändå. Många tror jag fått något litet i mig ändå, just för att jag ändå "hängt med". Det bästa med det är att du minns allt som hände. Ganska kul att påminna kompisarna om det. Stå på dig!

• Kary

Jag gillar inte heller smaken av alkohol och tycker verkligen att folks reaktioner är jobbiga. Det är liksom inte accepterat att inte gilla det, tyvärr.

• Nyfiken gul
    Reglementet skrev 2009-08-19 21:43:07 följande:
    Men bara för det är en dryck med alkohol i betyder väl inte att det är äckligt? Beror väl på hur mycket, hur den är gjord, vad som mer är i och sådant.
    ja det är precis såna åsikter jag får höra vid festliga tillfällen...   --- åh svaret är jodå spelar ingen roll att det är 3 dl coca cola och 2 cl sprit - det är äckligt ändå... och måste man dölja spritsmaken måste det ju verkligen VARA äckligt....
  • Nyfiken gul
    Nyfiken gul skrev 2009-08-19 21:49:40 följande:
    ja det är precis såna åsikter jag får höra vid festliga tillfällen...   --- åh svaret är jodå spelar ingen roll att det är 3 dl coca cola och 2 cl sprit - det är äckligt ändå... och måste man dölja spritsmaken måste det ju verkligen VARA äckligt....
    och jag menar också att om jag vill att det jag dricker ska smaka coca cola - ja då dricker jag coca cola... ska det vara så svårt?
Svar på tråden Varför får man inte tycka att alkohol är äckligt?