• Örnie

tvåspråkigt barn, hur göra här?

Alltså, så länge du är konsekvent och satsar på svenskan, så kommer det att fungera. Det har det gjort hos oss - och mina barn är stora nu. Tyvärr är vi nog undantag. Nästan inga andra tysk/svenska barn i vår stora bekantskapskrets är tvåspråkiga när de kommer upp i tonåren - och det är helt klart för att föräldrarna inte har orkat vara konsekventa - det ser man när de umgås. Numera har man ju ännu bättre chanser att behålla svenskan än när mina barn var små - det finns TV på datorn, mera datorspel och DVDs osv.

Om båda föräldrarna är svenska, eller om man är ensamstående, är det dock en annan sak. Där måste man i o f sig kolla att inte tyskan blir lidande, för det kan bli problematiskt i skolan.

Nyligen hörde jag en äldre kvinna (som inte lyckades uppfostra sin barn tvåspråkigt) säga att det beror på språkbegåvning. Men det gör det inte alls när det gäller modersmål, bara när man lär sig språk senare, som i skolan. Alla människor, även om de är extremt dåliga på språk, kan sitt modersmål perfekt, och de skulle också klara två språk om de hade växt upp med dem.

Svar på tråden tvåspråkigt barn, hur göra här?