• Malå76

Barn födda i januari, vilken storlek på vinteroverall första året, runt 9-14 mån?

Ni som har barn födda i januari:
    Vilken storlek hade ert barn på overall under första hösten/vintern? Alltså när de var mellan 9 månader -14 månader? 74 eller 80?

• Svar på tråden Barn födda i januari, vilken storlek på vinteroverall första året, runt 9-14 mån?
  • Cecese

Min dotter föddes 5 januari och hade storlek 68 då och en dräkt hade hon i 74 men den var stor.

• Cecese

Alltså hon hade storlek 68-74 andra vintern när hon var nästan 1 år

• sarsparis

Vår kille är född i februari, han kunde knappt ha sin overall i strl 80 när det var mars.

• sarsparis
    sarsparis skrev 2009-08-20 20:58:26 följande:
    Vår kille är född i februari, han kunde knappt ha sin overall i strl 80 när det var mars.
    Den var alltså förliten nästan....
  • Mollan

Det beror ju lite på vilket märke det är på overallen. Om du köper t ex PoP eller Reima tror jag 74 räcker gott och väl. Möjligen behöver du 80 av något annat märke. Mina töser har inte haft större än 74 på innekläder ens i ettårsåldern, men pojken hade 80.

• miababia

när sonen skulle fylla 1 så hade vi en i strl 74.
    men sånt är ju så jätteolika mellan märken. förra vintersäsongen (när han skulle fylla 2) så hade han en bävernylon overall från öb i strl 80 och den var jättestor medan han i ett annat märke hade 86 och den satt jättebra.

• Veravip

Spooky: Hur långa var dina tjejer i 1-årsåldern? Jag tänkte köpa Reima till min dotter som fyller 1 år den 11 jan.

• Kajak

dottern född den 26 januari.
    Vi har overall strl 80 och 86, (har 2 barn tidigare så därför har vi flera overaller...)

Vibörjar med strl 80 sen får vi se hur länge strl 80 blir för henne, hon är "lättviktare" jämfört med storasyskon...

• PialenaOskar

Min son fyller ett den 21 januari. Har oxå svårt för vad vi ska köpa till honom. Men tror vi kommit fram till storlek 80. (han har 74 nu) Men det beror väl på vad man köper för märke.
    Ngn med erfarenhet... behöver en 10 mån- 15 mån (el hur lång nu vinter är) en helt vattentät overall för minst 700 kr? el kan man köpa en på babyavdelningen på hm för 300kr ?

Reima har jag läst fler tipsa om. vart köper man den overallen?

• TvåTrollungar

min blir 1 år 8 januari!

vi har en overall i 74/80 från ica maxi (som jag såg redan nu satt bra i benen men var lång i ärmar)

sen har vi en jacka från pop i 74 som är lite för stor men troligen lagom precis i mitten av vintern

har täckbyxor i 80 från 8848 (intersport) också provade nu och är lite stora! säkert lagom i mitten/slutet av vintern!

sen en jacka från fix (lindex) i 86 jätte jätte stor! blir nog till nästa vinter i stället

hon är 68-69 lån nu och väger 7500, tror hon kommer vara kring 74-75 och väga 8-9 kilo på ett års dagen!

min tjej har ju lite speciell kropp då benen är jätte långa medan överdelen är mindre så jag tror 74/80 uppe beroende på märke sen 80/86 nere beroende på märke!

vet att vissa har precis tvärt om att benen är korta!

TS hur stort är ditt barn? nu? har den följt sin BVC kurva? i så fall kan du ju uppskatta längden i vinter och handla ut efter det!

min egna åsikt är att tex
    sportmärkena
    didriksons
    8848
    mc kenley

som har hel storlekar (80, 90 100 mm) är ganska stora i storlekarna och även pop medan lindex hm har storlek precis efter längd =stl 74 fram till barnet är 74-76 cm lång.

reima tyckte jag såg ganska liten ut och kort i benen, hade jag valt reima hade det definitivt blivit 80 och inte 74!

tror nog jag skulle rekommendera att om du inte har ett jätte litet eller jätte stort barn eller ett barn som du vet har olika storlekar uppe och nere att faktiskt ta 80.

och det kommer nog vara lagom med pop jackan och 8848 byxorna!

• TvåTrollungar
    PialenaOskar skrev 2009-08-22 10:25:57 följande:
    Min son fyller ett den 21 januari. Har oxå svårt för vad vi ska köpa till honom. Men tror vi kommit fram till storlek 80. (han har 74 nu) Men det beror väl på vad man köper för märke. Ngn med erfarenhet... behöver en 10 mån- 15 mån (el hur lång nu vinter är) en helt vattentät overall för minst 700 kr? el kan man köpa en på babyavdelningen på hm för 300kr ? Reima har jag läst fler tipsa om. vart köper man den overallen?
    reima finns på intersport! och ofta på barnbutiker som säljer barnkläder!
  • Emmie T

Puffar den här tråden lite då jag också vill ha tips på vad jag ska ha på min lillkille som bli 1 i januari...

Vår prins Carl-William är här! 22 januari 2009 ♥
  • framsteg
    TvåTrollungar skrev 2009-08-22 10:40:40 följande:
    som jag såg redan nu satt bra i benen men var lång i ärmar
    Fick ett tips av en kompis om jag köper en overall med långa ärmar så kan man sätta en hårsnodd längst ut och så har barnet händerna innanför i ärmen. Då behöver man inte krångla med vantar som kan riskera att åka av ändå och händerna är ändå varma på barnet!
    PialenaOskar skrev 2009-08-22 10:25:57 följande:
    Ngn med erfarenhet... behöver en 10 mån- 15 mån (el hur lång nu vinter är) en helt vattentät overall för minst 700 kr? el kan man köpa en på babyavdelningen på hm för 300kr ?Reima har jag läst fler tipsa om. vart köper man den overallen?
    Det beror ju lite på hur ditt barn är. Kommer barnet sitta i vagnen mestadels eller är det en liten som kan gå och då kommer sitta mycket på marken i väta/snö osv? Du kanske kan börja med någon enkel (typ hm) som ni kan ha om inte annat om ni bara skall åka iväg någonstans typ handla osv. Märker du sedan att ditt barn går och sitter ute i väta osv då kanske du kan skaffa en mer vattentålig overall - eller alternativt dra ett par ofodrade galonbyxor över.
  • Malå76

oj, vad många svar och tankar. Har inte varit inne på ett tag.

TvåTrollungar skrev 2009-08-22 10:40:40 följande:
    TS hur stort är ditt barn? nu? har den följt sin BVC kurva?
    Det har jag inte tänkt på. Så kan man ju göra. Hon följer ju sin kurva.
    Jag har tänkt köpa en POP för det hade jag till sonen och tycker att de är bra. De är ju stora i storlekarna.
    Bor i Skåne och vi har ju inte så jättekalla vintrar så jag funderar på om det räcker med en skaloverall och fleeceställ under. Det blir ju så himla bylsigt med de tjocka overallerna.
  • sarsparis
    Emeliten skrev 2009-08-22 23:20:13 följande:
    Puffar den här tråden lite då jag också vill ha tips på vad jag ska ha på min lillkille som bli 1 i januari...
    Då behöver du inte satsa på nån dyr variant, vår kille blev 1 i februari och vi köpte en från hm för 299:-, den dög alldeles utmärkt, han var ju inte ute och kröp i slasket direkt mycket utan åkte mest vagn. dock skulle vi ha tagit 86 istället för 80 då den blev för liten i mars. Sen är mitt tips att skaffa en skaljacka som man kan ha fleece under. det var bara när det var som allra kallast han hade overall i vagnen där vi även hade åkpåse. då var skaljackan kanon och bara filt över benen sen.
  • 071001

Siri låg lite under kurvan och drog 74 den första vintern. (Född 10 jan).

• TvåTrollungar
    Malå76 skrev 2009-08-24 10:46:52 följande:
    oj, vad många svar och tankar. Har inte varit inne på ett tag. Det har jag inte tänkt på. Så kan man ju göra. Hon följer ju sin kurva. Jag har tänkt köpa en POP för det hade jag till sonen och tycker att de är bra. De är ju stora i storlekarna. Bor i Skåne och vi har ju inte så jättekalla vintrar så jag funderar på om det räcker med en skaloverall och fleeceställ under. Det blir ju så himla bylsigt med de tjocka overallerna.
    men om ni inte har så kalla vintrar så är det väl bättre att köpa en skaljacka och typ ett par byxor som vi köpte på lindex (galon med förstärkning på knä och rumpa med flis foder) hur kalla vintrer har ni där nere! det är ju så svårt att veta vi har ju oftast i snitt -15 hela vintern ibland varmare och ibland mot -20 också. hade det typ legat kring -5 till +5 hade min lilla nog bara haft jacka och såna byxor som jag beskrev eller bara ett par flis byxor om hon inte skall krypa/gå själv ute!
Svar på tråden Barn födda i januari, vilken storlek på vinteroverall första året, runt 9-14 mån?