• Rossy

    minnas xiii

    Maja, vad jobbigt med dina tummar. Hoppas verkligen att det blir ordning på dem efter bebisen kommit. Att gå med ständig värk är tärande!
    Och från att ha varit synd om dig till att bli väldigt synd om magsjuka E. Stackars liten! Krya på henne!
    Kräksjuka hade vi i julas. Fy faan vad kräkigt det var. Alla handdukar och lakan vi hade gick åt. Det spyddes överallt av Tim. När (och där) man minst anade.

    Att få två barn att sova samtidigt på dagen verkar vara en utopi för vår del. Tim har nästan helt lagt av middagsluren. Han har däremot en dipp mitt på dagen, då han vill sitta i soffan framför tv:n med en filt.
    Däremot funkar kvällarna oförskämt bra för vår del. Båda somnar mellan 20-21. Sedan vill Dennis ha ett nattmål, därefter vaknar han på morgonen och vill äta. Lyxigt, sägar jag som är van vid Tim som mer eller mindre satt fast vid bröstet under nattetid.

    Jag skriver under på att tiden går snabbt! På söndag är Dennis fyra veckor och en riktigt stor kille. På måndag ska han vägas, och jag tror tametusan att han är uppe på fem kilo nu. Ska bli spännande att se .
    Är det förresten någon mer som fått en "kräkbebis"? D spyr ner allt! Jämt! Kläderna vi hade till T räcker inte och tvättmaskinen går på högvarv. Själv har jag blivit en sån där mamma som ständigt luktar barn-sur-mjölk-kräk . Egentligen hade det inte gjort något om inte D själv vaknar av att han kräks och blir blöt och kall. Jag hoppas att det snart går över.

    Som ni märker har jag inte läst tilllbaka mer än sista sidan .

  • Rossy

    Maja det är jobbigt att vara gravid med tvåan! Så det så! Här har du lite empati .

    Jag hinner vara på fl typ 5-10 minuter om dagen. Det går i ett här sedan P började jobba. Nu är Tim på inskolning på nya förskolan och jag har två timmar "egentid" med Dennis som bestämt sig för att sova lite . Ska bli skönt när Tim får sina sex timmar per dag att leka av sig på fs.

    Det går bra med Tim sedan D kom. Lite mer mammig OCH pappig har han blivit och vill ständigt vara hos den som håller i D. Vi gör vårt bästa att uppmärksamma Tim men ibland måste han också förstå att ge plats åt lillebror.

    Trevligt (eller trevligt och trevligt, öh) att höra om L och L som också är/varit kräkisar. Drygt som sjutton är det. Men så länge de går upp i vikt (och sköter lilla maggen) så oroar jag mig inte.

    Och nu vaknade min lille. Så var egentiden över......

  • Rossy
    Minna72 skrev 2009-08-28 20:51:12 följande:
    Tittar in och säger hej! Hade underbara dagar i Amsterdam. Bra konferens och jag störtdiggade verkligen själva sta'n. Nästa gång tar jag med mig M på kärlekssemester! Skönt också att sova på hotell. Natt nr 2 sov jag 9 (!) timmar.Men borta bra, hemma bäst: Jag fick hjärtsnörp så glad jag blev av att komma hem till mina grabbar! Och Öki var minsann omslagspojke i lokaltidningen idag. De hade en artikel om den svenskspråkiga dagiset och artikeln illusterade de med en stor bild på Öki med en blomma i handen (som han dragit upp med rot och allt). Vi har varit stolta som föräldratuppar idag!
    Finns det ingen nätupplaga så vi också kan få se?????
    Amsterdam är kalasfint och en supertrevlig stad. Har varit där en gång och återvänder dit fler gånger.
  • Rossy

    Preeeecis vad jag också funderat över den senaste tiden. Preventivmedel. Vi är också nöjda med två barn och även jag är emot att ta hormoner. Mitt humör blir så "lamt" av p-piller (aldig riktig glad, aldrig riktigt ledsen) och troligtvis av andra hormoner också. Sterilisering vill jag INTE, inte P heller. Kondomer är trist och tråkigt.
    Hur funkar kopparspiral?
    Är det och kondomer de enda alternativen om man inte vill ha hormoner i kroppen?

    Känner med er gravida i dessa svin-tider.
    Hoppas bara att risken att bli farligt sjuk är överdriven av media. Annars låter det som om halva Sverige kommer att behöva konstgjorda lungor innan vintern är här.

    Maja och Betty. Tråkigt att era makar har svårt att inse att man delar på det arbete som hem och barn innebär. Funkar det inte att bara prata med dom? Att försöka hålla samtalet schyst utan att bli arg eller sur. Jag har märkt att jag kommer längst med P om jag helt sonika snackar med honom utan att vara anklagande, sur eller arg (även om jag ibland har all rätt att vara det). Det är dom gångerna som han lyssnar och faktiskt fattar vad jag säger. Och så kan förändringar man vill få till bli av... i åtminstone 14 dagar..........

  • Rossy

    Hallå!

    En snabb fråga som har med avslag att göra...
    Idag är det fem veckor sedan Dennis föddes. Mitt avslag har följt "mallen" fram till igår med vätskande brun/rosa flytningar som avtagit mer och mer. Men så igår kväll började klarrött blod att komma vilket det fortfarande gör. Inte jätterikligt men ändå så pass att det kommer i bindan och när jag torkar mig. Det lukar inte illa och jag har inte ont någonstans. Jag tror inte att det är mens, då brukar jag normalt få mensvärk (dessutom brukar väl det ta längre tid än fem veckor att få tillbka den? Med Tim dröjde det tre månader).
    Är det någon av er som känner igen förloppet? Att man börjar blöda igen efter att det avtagit? Har någon nån idé vad det kan vara.

    Jag ringde gynakuten tidigare idag, och blev som vanligt kopplad till värdelösa vårdguiden där dom typiskt nog inte hade nån aning om vad det kunde vara. Men som hon sa "avvakta tills imorgon, söndag är ingen bra dag att söka akut". Det var iofs inte min fråga, men nog fattar jag om och när jag ska söka akut eller inte...det var faktiskt inte därför jag ringde.
    Om det fortsätter ringer jag min bm imorgon.

  • Rossy

    Tack för responsen, tjejer!
    Jag ringde BB-avdelningen på HS också. Så länge jag mår bra och blödningen inte tilltar (eller luktar illa) så ska jag avvakta.
    Och Pess , jag hoppas (och tror) att du har rätt. För igår var jag ute och rörde mig mycket mer än på flera månader . Dessutom har jag börjat lyfta och bära Tim så smått. Och igår blev det extra mycket av den varan också eftersom han är förkyld och behöver kramas lite mer än vanligt.
    Men fortsätter det "för länge" så kommer jag självklart kontakta gynakuten.


    Özlem skrev 2009-09-06 11:41:56 följande:
    skönt med alla bm i vår tråd som kommer med råd o tips...vi skulle behöva en barndr el ssk oxå
    Så sant som det är sagt!
  • Rossy

    Tack så jättemycket för all respons, både här och i gästboken .

    Jag blöder idag också. Ungefär lika mycket som igår och fortfarande klarrött. Men jag känner mig trygg med att det är flera av er som haft liknande. Plus att våra eminenta barnmorskor kommer med bra utlåtanden. Jag ger det någon dag till innan jag ringer gyn.

  • Rossy

    Cirkel, sedan tre dagar tillbaka har vi det varit skit att lämna Tim på förskolan . Han börjar 45 minuter innan vi går och gråter "inte förskolan, mamma", om och om igen. Sedan vrålar "inte gå, mamma" han när jag lämnar honom. Det är urjobbigt! Idag fick jag med honom dit genom att lova att stanna med honom ett tag. Sagt och gjort. Han fick lugna sig och bli glad under tiden som jag satt i solen och bara var... Såklart blev han ledsen när jag gick en timme senare. Även om pedagogerna vill att man ska lämna och gå direkt, så kände jag att jag ville hålla vad jag lovat honom och stanna en stund.
    Vi har ju också bytt fs och nyligen fått syskon så jag gissar att det spelar in nu när han blir så ledsen. Han har inte visat några andra "störande" tendenser på att ha blivit storebror, så det här kan ju vara en reaktion. Desstuom är han ju äldre och mer medveten och bestämd nu än för ett år sedan då förra inskolningen var.

    Naffe, är du inte lite väl überoptimisktisk nu när du vill ha ut bebisen innan bf? Du tillhör väl den skaran som, typ ska gå över tiden så mycket det bara går .
    Men jag vet precis, PRECIS, hur du känner. Man har ju liksom väntat klart vid det här laget. Jag håller tummarna för bebis till helgen för dig .
    Trist att höra om din pappa och mormor. Hoppas båda kryar på sig bra.

    Minna, skönt med sömn som kommer utan att det är tänkt så. Blev det laxsmörgås till frukost då?

    Sedan kan jag berätta att jag och Dennis hade en riktigt trevlig dag igår hemma hos Essi, M och L . Luna var så lik sin mor, så ni kan inte ana! Alltså riktigt söt .

  • Rossy

    Cirkel igen, det är mycket bättre och tillbaka till "vanligt" avslag igen. Det verkar ha följt samma förlopp som flera av er andra här. Två och en halv dag med klarrött blod som sedan bara upphör lika snabbt.

  • Rossy
    Åh, vad rolig du är Maja! Spegeln som gick sönder efter att ha sett mufflan och skalman som nu fått nytt namn; ärkepuckot
    Ett namn som jag tänker stjäla och ha i tankarna när P gör dumsaker av självklarheter.
    Men jag hoppas också att du blir lite gladare på honom när det är dags för fl. Vore ju vidrigt att vara osams och sur när värsta värkarna sätter in. Kan bara föreställa mig hur det skulle låta på flrummet .

    Mamsen, vilket underbart bröllop du fick! GRATTIS!
    Jag läste din blogg och tittade lite extra på bilden med både sig och C. Vad stiliga och fina ni är!

    Naffe, grattis till dig också. Två cm är inte att förakta. Även om bebis inte har flyttat ner tillräckligt långt så kan det ju gå fort när den väl gör det. Se bara på Essi Hur känns det idag efter hinnsvepningen? Har du några förvärkar/värkar? Du kanske tom är inne och föder nu........hoppas det!

    Joffe, jag lider verkligen med dig och med Leon som är så ledsen över att gå till förskolan. Har han inte haft någon "bättre" period sedan ni började där? Hur fort slutar han gråta efter att du har lämnat honom?
    Kanske behöver han en ytterligare inskolning med dig där lite längre om dagarna?

    Rapport från mig:
    Tim har också varit jätteledsen vid lämningarna. Men idag, peppar peppar, gick det bättre än någonsin. Han grät bara lite och ställde sig snällt vid staketet för att vinka hej då. Jag tror i alla fall att han trivs där. För när jag hämtar honom på dagarna så smyger jag lite på honom innan jag visar mig och då lekar han omkring och verkar ha det hur kul som helst.
    Dennis växer! Växer så det knakar. Jämfört med jämngamla sjuveckorsbebisar är han klart störst (och sötast ). Han har börjat le när han ser någon av oss i familjen. Leendet som får en att smälta och stå kvar över honom i evigheter (eller i alla fall tills Tim ropar, vilket han gör om jag inte synts till på ungefär 3 minuter).
    Mellan P och mig är det bra. Varken mer eller mindre. Lite tjafs mellan varven men också lite kärlek. Vi bidrar nog lika mycket till båda delarna. Vi har väldigt svårt att bråka på varandra när Tim (som suger i sig allt vi säger och gör som en tvättsvamp) är i närheten. Så vi är snabba konfliktlösare nu för tiden.....på gott och ont. Men jag väntar fortfarande på vår stora kris, som flera av våra vänner haft efter de fått sitt andra barn. Oftast då när andra barnet börjar närma sig ett år.

    Till helgen åker vi på en lite weekendtripp till Kolmården och bor över på vildmarkshotellet. Det hoppas jag blir roligt för oss alla fyra (läs tre).
  • Rossy

    Tims favvoprogram är, självklart, Dora Utforskaren eller Doraboost som han själv kallar den. Bamse-dvdn är också en favorit.

  • Rossy
    Pess skrev 2009-09-22 12:24:17 följande:
    Rossy, då kanske vi ses M tyckte vi ev. skulle dit och övernatta till helgen vi med
    Jamen det vore ju jätteroligt om vi skulle ses där! Boka med en gång och hör av dig när ni är där.
  • Rossy

    Jag skulle också hålla kvar Tim hemma om han bara fick 3 timmar på förskolan. Vi har det verkligen bra, vi stockholmare, som får ha dem där 6 timmar om dagen.
    Naffe, jag tror inte att T kommer tycka att han får gå på fs för lång tid. Det händer ju jättemycket under den tiden som han säkert kommer tycka är kul och vilja vara med på. I alla fall säger pedagogerna det till mig om Tim. Han är ledsen vid lämningarna med sedan är det som vanligt fullt ös på honom och han verkar trivas.
    När väl rutinerna sitter kommer jag också ha honom hemma mer. Men troligtvis blir det hela dagar som han då och då får stanna hemma, istället för kortare dagar.

    Pess, det ska bli 17-18 grader varmt i N-ping i helgen. Ses vi där?

  • Rossy

    Absolut bäst med att fs för tillfället är att jag slipper tänka på lunch och vila för Tims del. Just dom två sakerna kan lätt bli "förstörda" av att lillebror kräver uppmärksamhet.

  • Rossy
    Essi73 skrev 2009-09-25 09:09:22 följande:
    Yeeeeih!!!

    Teos Lillebror har kommit, ca. 22.55 igår. 3985gr och 52cm!
    GRATTIS!!! Vad härligt att du slapp gå så länge över tiden.
    Ska bli kul att höra hur förlossningen var denna gång .
  • Rossy

    Grattis igen! Vad underbart, Naffe! Otroligt att du väntade så länge med att åka in. Men vad vet man??? Kul att lillkisen mår bra och kan amma. Men födde du på usk-expeditionen?
    Nu är vi några mammor i en familj som förutom en själv bara består av killar . Vad heter er lillebror?

  • Rossy
    Nafrung skrev 2009-09-29 09:15:03 följande:
    Glömde skriva... Han vägde 3985 g o var 52 cm. Och jag gick knappt sönder nedtill heller. bm fick bara sy ett par stygn.
    Shit vilken strålande förlossning, från början till slut. Jag blir allt lite avis.
  • Rossy

    GRATTIS MAJA! Och välkommen lillasyster.

    Vilka snabba, coola förlossningar vi bjuds på .

  • Rossy

    JÄttefina namn både Elsa och Julian. Söta namn på söta barn, helt enkelt!


    Serendipity skrev 2009-10-04 22:44:25 följande:
    Kun: Flicka Förväntan:PojkeHmm, dessa borde ha namn?..
    Meja och Felix heter väl dessa små, om föräldrarna inte ändrat sig .

    Vår älskade lille, stora Tim snubblade idag på mattan inne hos mormor och morfar. Han landade så illa och gjorde illa foten så att han inte kunde stödja på den. Efter iskylning och tröstande försökte vi igen att ställa honom upp men vänsterfoten ville inte stödja. Så in till barnakuten där det efter röntgen visade sig att han har en spricka nära fotleden. Resultatet blev helbensgips i ca två veckor. Nu ligger han och sover med sitt gipsade ben i högläge och det gör verkligen ont i en att se honom. Min söte lille pojke .
  • Rossy

    Hej hej!

    Tiden går och jag är dålig på att synas till här. Nu har jag i alla fall läst tillbaka en hel del. Jag ber om ursäkt för att jag inte ger respons eller kommenterar det ni skrivit - man jag hinner inte riktigt nu.

    Jag kan meddela att vi mår bra. Ingen in familjen har smittats av flunsan än så länge. Ingen av oss är vaccinerad heller, men vi kommer att göra det när vi erbjuds vaccin (om vi inte hunnit bli sjuka innan dess).
    Tim haltade LÄNGE efter att gipset togs bort, men nu äntligen börjar han röra sig som innan skadan. Dennis växer så det knakar. 7,1 kg på sin tremånadersdag den 2:a november. Och jag måste säga att jag verkligen älskar mina ungar. Båda är så mysiga och söta så jag storknar mellan varven .
    Även om jag ändå ibland kan känna för att rymma tillbaka till mitt gamla singelliv då jag bara hade mig själv att tänka på och största bekymret var att hitta på nåt kul till helgen .
    Jag är också tjockare än någonsin och ska ta tag i det vilken dag som helst...... Har förstått att ni är flera som kämpar duktigt med vikten.

    Det var en snabbrapport från mig.

    Kramar till Maja för allt som blev fel härom kvällen.
    Öz, läbbigt med malmen. Tur i oturen att det ändå gick bra.
    Jag blev också ledsen över bebisen som fick kattskrället över sig . Förstår att ni som bor i hus ohc har möjlighet att lämna bebisen kvar i vagnen blir extra försiktiga (det behöver ju inte ens vara en egen katt som lägger sig sådär).

    ssss till alla minnababes!

Svar på tråden minnas xiii