• Essi73

minnas xiii

Förtydligar.. jag är alltså trött för dagen och inte annat! Lät lite fel där såg jag

• Essi73

NU har vi packat upp alla kartonger, iaf det som skall vara inomhus. Garagekartongerna väljer jag att inte se ty de är Jonas *s*

Flytten har gått jätte bra, minns inte om jag skrev det men vi bestämde oss hux-flux i lördags för att lämna svärmor och flytta in här, så det gjorde vi.
    Barnen har köpt hela kittet, jag trodde att iaf Mio skulle säga "Åka hem" flertal gånger men hittills har han bara sagt det en gång och då förklarade jag att vi ÄR hemma nu.
    Han fick dock vara med och bestämma massor om hur det skulle se ut i hans och Lunas rum, som de nu får dela och har det toppenmysigt.
    Det har varit en smula tufft att göra allt själva men vi har tydligen grejat värre/jobbigare saker själva så team-work på högsta nivå och nu återstår att inreda. Den roligaste biten av allt och jag har inte en susning om hur vi skall ha det med tanke på husets anda från tidigt 1900-tal. 
    Hade varit enklare med en nybyggnation i det här fallet *s*
    Lunas ångestfas börjar ge med sig, tack och lov. Vi har nu kört 3dgr utan Refluxmedicin och se, inga skrik. Så vi håller tummarna. Antar att hennes lillknasiga magmun har börjat rätta till sig rejält.
    Jonas åker på tjänsteresa ikväll, åter sent fredagkväll och då kör vi solo för första gången här. Skall försöka få Luna att köpa sittvagn så att vi kan vara mycket utomhus eftersom Mio börjar bli lite understimulerad och längtar efter att hänga vid ån här 100m ifrån oss.
    Så så är det med oss
    Och så börjar jag jobba 1d/veckan i november med. MÅSTE komma hemifrån lite för att uppskatta det mer.
    Kun, det med att gå på snabba kolhydrater känner jag så väl igen. Det var min diet under hela Lunas livstid i Sthlm. Snabba kollisar och kaffe. Och Losec och Samarin blev det också mycket av på slutet.
    Maja, önskar så att jag kunde komma med tips men jag kan ju inte då jag inte ammade. MEN, bra att tänka på är att de har 2-3 ökningsperioder som infaller vid 3v- och 7-8v's ålder. Luna hade sån strulperiod som du beskriver vid 10v först, tror att det var då hennes (deras, bebisars alltså) syn får ett språng och aaaaallt runtomkring är roligare att titta på än att äta.
  • Essi73

Glömde resten till Maja.. den tredje ökningsperioden ifaller vid 3 månader, vissa äter mer då emedan vissa inte gör det. Både Mio och Luna hade den också dock.

• Essi73

Öz, någon trots är det inte tal om hos Elias. Din BVC är nog kraftigt ute och cyklar där gumman.. Förtrotsen, det som kommer innan deras trotsålder vid 2.5-år, kommer först vid 1.5-årsålder.

Min gissning, när du nämner "stönandet" är att det är 8-månaders Ångesten, den fasen, Separationsfasen som kommer nu.
    Mio stönade så där, lät PRECIS som barn låter innan de skall börja gråta. Luna har låtit så hon med. Mio lät så HELA dagarna i 5v, Luna börjar komma ur sin och har låtit så mest på eftermiddagarna/kvällarna.
    Jag har läst att en del bebisar får trasslig(are) sömn i samband med den här fasen också.
    Så, välkommen till 8-månadersångesten är min gissning.
    Förtrotset kan du välkomna när E är 1.5
  • Essi73

Fleecefilten kan göra honom lugn är min andra gissning. En känsla av "ombonat", "varmt och gott", "gosigt". Lite som när man lindar om små spädisar.

-Eller så har han ont i magen och filten hjälper...
  • Essi73

Öz, tack för fina ord Jag säger som Fisk brukar säga, man klarar det för att man måste och inte har något val.

Alla vi är Supermorsor på ett eller annat sätt.
    Så bejb, du kommer att klara det du med. När det har varit som jobbigast här hemma så har jag använt öronproppar, de dämpar toppen av de där ljuden. (Så det inte ger intrycket av att man inte hör ett smack med öronproppar på).
    Nu kanske Mio och Luna har varit extrema med 5v. vardera.. Jag tror dock inte att alla har lika långa faser, vissa har bara ett par veckor.
  • Essi73

Angående vaccineringen.. jag lullar runt i min skyddade värld, i en liten by, och känner inte oro. MEN efter ett besök på Mio (möbelbutiken alltså) under dagtid, ingen större folkansamling så blev både Luna och Mio förkylda. Så SÅ skyddad värld lever jag inte i, det konstaterade jag.

J känner att han vill ta den per omgående emedan jag mer räds en reaktion Allan där jag däckar under biverkningarna. Något jag känner att varken utrymme eller tid finns till.
    Däremot brottas jag med tanken att om jag skulle vaccinera mig så smittar iaf. inte jag barnen och det är ett tungt argument.
    Vissa saker kommer dock i min väg nu ett par veckor framöver som gör att jag inte kan vaccinera mig iaf så jag tar upp frågan med mig själv igen om si så där 3-4v.
    Härmed ser jag att bör läsa mer om biverkningar och oddsen för att bli sjuk utav den. Men ge mig TIDEN någon till att göra det
  • Essi73

Naffe, jag hade, med en del vånda och oro i ett gäng nätter framöver, försökt att se det som om andningslarmet fungerade. För det gjorde ju den även om det är infarktvarning på en. Jag hade försökt tänka omvänt, mer i "Vad hade hänt om jag inte hade haft larm?" För i slutändan är DEN tanken mer skrämmande än allt annat. Och precis som Förväntan säger, de gör andningsuppehåll de här små Kornen.

Lunas har aldrig löst ut och vi har nu tagit bort den. Mest för att delarna kom ifrån varandra under flytten.
    Mios löste ut men det berodde på att han hade hoppat sönder den typ.
    Förväntan, jag hade en CT i vårt förra hus. Jag läste in mig på det då innan köpet och vad jag minns så skall man _inte_ sattsa på den billigaste varianten. Det är en kul träningsform helt klaaaart! Dock har jag mer en förkärlek till löpband så därför höll sig inte min CT-motivation på topp, jag längtade hela tiden efter ett löpband istället.
    Tack förresten för erbjudandet om röstförluster för Luna Hon tycks ha lugnat sig nu och kvittrar mest. Wow... det händer oss nu!
    I övrigt så.. ja, vad? Förkylda är vi alla hemma förutom J och i eftermiddag beger vi oss för att beställa nya soffor. Herregud, det blir vår 4e soffa sen vi träffades *s* Men nu skall dessa nya stå här på nedervåningen. Det blir en 3-sitts & fåtölj med schälslong i Oxfordserien på Mio. Tyg inte bestämt ännu.
  • Essi73

Dricker kaffe och väntar på att sotaren skall komma. Alla vet att sotare inte alls kommer inom utsatt tid, i det här fallet 7-9 så jag kaffear vidare jag.

Naffe, det med larmet. Jag instämmer med Pess, läkarkåren har av någon besynnerlig anledning avog mot den där apparaten.
    Jag tänker på oss själva här hemma. Luna kunde ju inte ligga på rygg som spädis, hon skrek i ren skär ångestpanik, vilka läkare, sköterskor och vår BVC-ssk kunde intyga. Hon skrek sig BLÅ, bokstavligen.
    ÄNDÅ envisades flertal av läkarna att vi ändå skulle lägga henne på rygg. Jag menar... det är befängt. Man lägger inte ett barn, eller en bebis för den delen, på ett vis som skapar det de skapade hos Luna.
    Så, i ett försök att en gång för alla få alla att sluta tjata om att lägga henne på rygg sa jag "JA hon sover på mage och hon HAR LARM!!". Oj oj min vän... då kom frågan "Hur länge tänkte du ha larm då? Jag tycker att du ska sluta med den ganska snart".
    Och dääääär slutade jag lyssna, och dääääär tackade jag högre makter för att jag var så säker i min mammaroll att jag sket i vad f*n de tyckte.
    Så även i extrema(re) fall är läkare mot larm.
    Alltså - kör på magkänslan bejb!
  • Essi73

Heeej Labi, skoj att se di'! Har tyvärr inga heta tips för era nätter men A är ju fantastisk som är torr om nätterna också. Wow! Och som savnligt så avundas jag värmen hos er, även om jag veeeet att man kan tröttna på det med

Öz, gulp! Där påminde du mig om att vi måste sätta fast vår Malm i barnens rum mot vägen. Mio lyckades med den bedriften han också men hamnade inte under den. Vi har desssutom den dubbla varianten, den avlånga (men låga). Åndå, de väger de där. SKÖNT att allt gick bra med M !
    Cirkel, *s* då kan ni komma hit och ta tag i vårt arbetsrum Tvätten får flytta in till vårt här. Och annat bös.
    Luna ångestfas har också gett med sig, hon höll på i 5v hon med men jag får säga att Mios var värre...
Svar på tråden minnas xiii