Inlägg från: Zophia |Visa alla inlägg
  • Zophia

Ramadhan

Tänkte fråga lite allmänt om rökning. Känner ni någon/några som röker, men som slutar att röka under ramadan, och som börjar röka igen efter ramadan eller så?

Skulle vara intressant att höra om era erfarenhet då jag själv kommer från Iran, och där som bekant förekommer saker och ting lite godtyckligt.

• Zophia

Jo, jag har också ett vagt minne av att en del röker, efter maghrib.

Men menar du också att de ger upp fastan helt, eller att de röker under själva fastan?

• Zophia
    pilliss skrev 2009-08-23 23:53:51 följande:
    Ang rökning.Min man röker.Men nu under ramadan röker han endast efter magreb och innan fadjr.
    Intressant! Tack för svaret.
  • Zophia

Blir lite osäker här Tsw. Det stämmer att rökning är väldigt utbrett i Iran som är shiadominerad. Men å andra sidan är min erfarenhet att de som verkligen är praktiserande och fromma shiiter, inte röker då dem anser att kroppen ska bevaras ren.

För vad jag vet så nämns inte rökning direkt i Koranen, utan det står bara att Gud älskar dem som bevarar kroppen ren och håller sig borta från vanebildande stimuli?

Jag är lite rostig i ämnet, men vet du om det finns någon sura som direkt nämner om rökning?

• Zophia

The straight way skrev 2009-08-24 10:11:39 följande:

Jag är bekant med den shitiska läran. De flesta av dess lärda utfärdat fatwor som tillåter shia att röka och en del har även tillåtit hasch. Du säger att fromma shiter inte röker? Det stämmer inte. En bild på Ayatulla Al-Akhu´i med ett paket cigaretterwww.alkhoei.net/arabic/images/gallery/26.jpgwww.alkhoei.net/arabic/images/gallery/207.jpgwww.alkhoei.net/arabic/images/gallery/49.jpgEn bild på Ayatulla Muhammad Al-Shirazi ( röka två cigaretter samtidigt?)www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/43.jpgEn bild på några lärda med cigarettpacket frammewww.fnoor.com/images/fn1136.gifNikotinkickä men det finns en del som förbjuder rökning, tyvärr är de bara få.Ja det finns flera verser i koranen som förbjuder muslimer att skada sig, det gäller inte bara rökning utan allt som vetenskapen bevisar vara skadlig för människans hälsa.
    Väldigt intressant med bilderna på rökande ayatollor. Har aldrig sett sådana ska jag vara ärlig.

När jag skrev att jag känner ?fromma? shiiter som inte röker, med from menar jag verkligen gudfruktig, eftersträvande, ödmjuk osv. De där ayatollorna, vet inte hur mycket ?fromhet? finns i de på en innerlig plan. Khomeini t.ex. ansågs också from, men som de facto ägnade sig åt folkmord.

Det shiiter som jag nämnde kände/känner jag lite mer ingående, och dessa tyckte jag ansträngde sig mer innerlig att leva rättfärdig än att synas som from.

Men sedan när det gäller rökning i Koranen, vad jag förstår så nämns inte just själva ordet ?rökning? p.g.a. omständigheter, men att Gud gör tydligt att man ska hålla kroppen ren från skadliga medel osv.

Så egentligen tycker jag att Koranen är tydlig vad gäller rökning då den är skadlig. Men människor som bekant sätter egenintresse först. Tyvärr.
Svar på tråden Ramadhan