Inlägg från: Peyman |Visa alla inlägg
  • Peyman

Ramadhan

Zophia skrev 2009-08-23 20:01:39 följande:
    Tänkte fråga lite allmänt om rökning. Känner ni någon/några som röker, men som slutar att röka under ramadan, och som börjar röka igen efter ramadan eller så? Skulle vara intressant att höra om era erfarenhet då jag själv kommer från Iran, och där som bekant förekommer saker och ting lite godtyckligt.
    Jag känner folk som röker efter maghrib men ingen som håller upp hela ramadan.
  • Peyman
    Zophia skrev 2009-08-23 20:13:14 följande:
    Jo, jag har också ett vagt minne av att en del röker, efter maghrib. Men menar du också att de ger upp fastan helt, eller att de röker under själva fastan?
    Pilliss förklarade det mycket bättre. De röker mellan maghrib och fajr. Känner flera som röker och ingen håller upp hela månaden, bland de jag känner alltså.
  • Peyman
    Melike skrev 2009-08-24 22:02:40 följande:
    Flygande mattan jag skulle rekommendera dig att inte svara på mowglis provocerande frågor, kom ihåg att man denna månaden skall vara extra tålmodig och be för allas förlåtelse även mowglis :) Ramadan Karim till er alla! :))) Jag är så glad över denna månaden, vi har verkligen försökt få barnen med i vår glädje så vi köper presenter varje Eid eller ger de pengar :) så nu är hon 5 och när jag sa att det va ramadan blev hon överlycklig :D Stämmningen är ju inte som i hemlandet tyvärr men vi försöker göra det bästa av den lilla släkt vi har här :)) Nyfiken hur firar ni Eid ni svenska tjejer som är gifta med muslimska män? gör ni nån slags fest ni oxå?
    Ramadan kariim!

Angående eid, förra året gjorde vi ingenting och i år är min man borta men jag tänker fixa till en fest för mig och sonen iaf. Han är 5år och ser bara jul framför sig. Jag har inte varit muslim hela hans liv...
    Förslag på hur vår lilla fest ska gå till mottages tacksamt.
Svar på tråden Ramadhan