Inlägg från: LinaP |Visa alla inlägg
  • LinaP

Ramadhan

Hejsan!

Jag hoppar in här och hoppas att jag inte stör era diskussioner alltför mycket.

Mina grannar, som jag nyligen blivit god vän med, är muslimer från Irak och firar ju därför just nu Ramadhan. Jag tycker väldigt mycket om dessa människor och min dotter leker mycket med deras barn. Därför skulle jag gärna vilja ge dem någon liten present till Eid, och undrar om det passar sig, eller om det är fel att göra så eftersom jag ej är muslim. Jag vill ju absolut inte göra något som kan uppfattas som respektlöst! Jag skulle så klart kunna fråga dem, men om det nu är okej med gåvor så vill jag gärna ge dessa som en överraskning Så därför hoppas jag att någon av er kanske kan svara på detta!

Förresten, när infaller Eid? Har googlat men hittar inget datum?

Tack på förhand,
    Lina

• LinaP
    Melike skrev 2009-08-24 22:56:16 följande:
    Lina det är väl självklart att du kan ge presenter på Eid :D Jag tror att de kommer bli jätte glada över att du respekterar de och vår Eid så mkt! Jag skulle bli överlycklig om mina grannar tänkte på mig på det sättet, en jätte fin gest måste jag säga! Nu är det så att Eid firas i 3 dagar Den fösta dagen firar vi den 20 sep, fast det är många som firar 21 eftersom dina grannar är från irak kan jag tänka mig att deras första firande är den 21! så 21,22,23 sep är Eid firande nån gång då kan du fira de :)
    Tack så mycket för ditt svar! Nu blir jag jätteglad, jag tycker verkligen om denna familj och vill visa dem det + visa att jag respekterar deras kultur och traditioner. Så det känns roligt att jag kan köpa någon present till dem!
  • LinaP
    JMina skrev 2009-08-24 23:07:09 följande:
    Jag blir bara glad när jag hör någon som har goda erfarenheter av muslimer i allmänhet, så jag finner det här vara lite av en solskenshistoria här i vår stackars tråd. Tycker också att du ska följa din instinkt här, självklart kommer de bli jätteglada!
    Tack för ditt svar!

Jag blir jätteglad nu, tycker så mycket om dessa människor och älskar att ge presenter!

Vad gäller erfarenheter av muslimer så har jag enbart goda sådana! Mina grannar har tyvärr fått lida en del på grund av folks fördomar och funderar därför på att flytta till en större stad, där folk inte är lika trångsynta. Jag vill absolut inte att de ska flytta, men när deras barn far illa förstår jag att de börjar se detta som den enda utvägen Så otroligt tråkigt, jag skäms över hur folk beter sig... Själv tror jag på att bemöta alla människor med respekt, respekt för såväl deras person som deras traditioner och ursprung. Gör man det kan man lära sig otroligt mycket!

Sorry, nu hamnade jag väldigt OT.

Glad Ramadhan på er alla!
  • LinaP

Tack för alla era svar!

Det där med bakning är en bra idé, jag älskar att baka så det blir nog något sådant, och sen presenter till barnen. Något litet bara, de är 9 barn och jag är en fattig student så har inte råd med så mycket. Men nu har jag ju en månad på mig att planera så jag ska nog kunna hitta något fint som passar deras personligheter. Svårast är de 2 stora pojkarna, 15 och 18 år, har ingen aning om vad killar i den åldern gillar...

Svar på tråden Ramadhan