Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Ramadhan

Wa alaikum assalam (och frid vare med dig)

Ameen till din dua' (åkallan)

En välsignad månad att få ta del av och att göra det bästa av.

Önskar också dig och andra en god Ramadan - Ramadan Mubarak.

• oOHalalOo

Assalamu alaikum (fred vare med er)

Hoppas alla har stark iman (tro) och får en riktigt välsignad Ramadan.

Melike, gör så här att jag 'svarar' med en hadith.

Volume 3, Book 31, Number 128:
    Narrated Abu Huraira:

Allah's Apostle said, "Allah said, 'All the deeds of Adam's sons (people) are for them, except fasting which is for Me, and I will give the reward for it.' Fasting is a shield or protection from the fire and from committing sins. If one of you is fasting, he should avoid sexual relation with his wife and quarreling, and if somebody should fight or quarrel with him, he should say, 'I am fasting.' By Him in Whose Hands my soul is' The unpleasant smell coming out from the mouth of a fasting person is better in the sight of Allah than the smell of musk. There are two pleasures for the fasting person, one at the time of breaking his fast, and the other at the time when he will meet his Lord; then he will be pleased because of his fasting."

Lite samlat om Ramadan, www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

Sen vill jag ge ett tips bara som jag för egen del tycker är bra. De som har för avsikt att läsa Koranen denna välsignade månad, är det svårt med upplägget? Svårt att hinna med? En möjlighet är att efter varje avslutad bön sätta sig med Koranen och läsa ur den. På det sättet får man lite rutin i läsandet och det blir smidigare att strukturera in det under dagen.

• oOHalalOo

The straight way skrev 2009-08-22 13:00:51 följande:

Assalamu alaikumHoppas fastan går bra insha Allah. För en del av oss är de 3-4 dagarna jobbiga, kroppen är inte van att vara utan mat och dryck så många timmar men sedan kommer det att bli fint fint. Blodsockret kommer att bli balanserat och koncentrationen kommer att bli skarpare så var säkra på belöningen. För att göra det lite roligare och samtidigt få lite kunskap ställer jag er en fråga: vad är belöningen för fastan i Ramadhan? Den som svarar rätt får ställa en ny fråga som handlar om Ramadhan.
    InshaAllah bra så långt, men lite är det ju kvar av dagen. Men inte så varmt idag och det underlättar ju, Allah (swt) är Barmhärtig!

Provar att svara på frågan, även om jag är dålig på sånt här...

Det finns ju många belöningar, men den som jag ser som den viktigaste och som jag hoppas få ta del av för egen del är Allahs (swt) Förlåtelse, att få ta del av Hans förlåtelse och renas från synder och att få tillträde till Paradiset när den tiden kommer.
  • oOHalalOo
    JMina skrev 2009-08-22 14:22:08 följande:
    Tack. Nu ska jag inte spamma tråden mer.
    Varsågod, men du spammar inte! Du vet nog hur spammare ser ut.... finns inga i den här tråden - än så länge i alla fall.
  • oOHalalOo

The straight way skrev 2009-08-22 14:24:54 följande:

Må Allah underlätta för dig och för alla muslimer! Hoppas det inte blir alltför varmt insha Allah.Det var en bra tanke om fastans visdom och även vad som väntar en i det andra livet, men det svarar inte på min fråga
    Ameen.

Oki doki, nåja jag försökte i alla fall.
    Kanske någon annan har nåt förslag?
  • oOHalalOo

Ok testar igen.

Nu skriver jag fler saker, får väl bli 'uteslutningsmetoden' ...

* Komma närmare Allah (swt).

* Ihågkomma att Koranen började att uppenbaras denna månad.

* Månaden innehåller Laylat-ul-Qadr, som är natten som är bättre än tusen månader.

* Shaytan sitter bakom lås och bom.

* Fastan hjälper till att rena vårt inre och att höja vår andliga medvetenhet.

* Ökar vår gudsfruktan.

?

• oOHalalOo

miss mh

Kul att du tittar in, välkommen! och kul att du undrar.

Det är säkert olika hur det går. För min del går det bra så långt i alla fall. Jag tycker fastan som allt annat som man gör mycket handlar om niyyah/avsikt. Dvs man har avsikten att fasta, dels givetvis för att det är en plikt i Islam, dvs en av Islams fem pelare, men att man ser fram emot alla de fördelar som Ramadan ger, nu talar jag inte om mat hehe så klart, men de andliga välsignelserna som är så generösa. Så man kan tycka att det verkar lite arbetssamt, det tyckte jag också det verkade vara före jag blev muslim, men sen när viljan och avsikten leder en, så ger det sån positiv utdelning och det känns inte så jobbigt.

• oOHalalOo

miss mh skrev 2009-08-22 17:17:12 följande:

Tack så mycke!!!Ja tycker religoner och hur människor är olika är väldigt intressant! och vill lära mig mera, dels för nyfikhet och dels för mera kunskap!Ja har många muslimska vänner också men är intressant och veta hur andra ser eller tycker! och de flesta är män så därför är de kul och prata me er tjejer oxå ;Pmen de måste vara mera påfrestande mot slutet va? hur många år har du fastat?
    Håller med alltid intressant att lära sig mer, för att man vill veta.

Jag tycker jag vänjer mig mer vartefter dagarna går, eller magsäcken kanske anpassar sig Cirka tio Ramadan har jag nog hunnit med så långt skulle jag tro. Jag hoppas jag hinner med många fler.
  • oOHalalOo
    Mayasmamma skrev 2009-08-22 17:30:45 följande:
    förstår inte, min text kommer inte in!provar på annat sätt, trevlig ramadan!......sista försöket jag frösöker skriva nu!
    Tredje gången gillt blev det visst! Tack vad snällt av dig att skicka en faste-hälsning. Det uppskattas verkligen.

Får jag i gengäld önska dig en trevlig helg!
Svar på tråden Ramadhan