Inlägg från: livet leker |Visa alla inlägg
  • livet leker

Ramadhan

Sanningens väg skrev 2009-09-07 13:34:04 följande:

Nja, det är nog snarare mamman som lider. Detsamma gäller gravida mammor som lider av illamående och kräkningar under hela graviditeten. De förlorar ju mer mat än vad de får in och vissa t.o.m går ned i vikt. Ändå får de välnärda friska barn!Självklart ska man gå till en läkare och höra vad han/hon anser. Om läkaren då anser att det skulle vara farligt så är det faktiskt inte okej att fasta.
    Du har fel, när man fastar frigörs gifter i kroppen som går över till barnet, på samma sätt som du skulle banta under en graviditet!
  • livet leker
    oOHalalOo skrev 2009-09-08 15:50:23 följande:
    livet leker skrev 2009-09-08 15:11:12 följande:
    Menar du fasta som att inte äta och dricka alls under dygnets alla timmar eller enligt den muslimska fastan? Eller fasta som innebär endast intag av dryck under ett antal dagar?Har du en referens som stöd för det du har skrivit så det går att ta del av den?
    revertit.blogg.se/2009/august/fastan-under-ramadan-for-gravida-eller-ammand.html

5. Rådfråga läkare. Har du en sjukdom och äter medicin regelbundet så rådfråga en doktor som kan
    detta om fasta. Gravida kvinnor och mödrar som ammar ska inte fasta.
  • livet leker

En fråga jag måste få svar på... varför ska kvinnorna dölja ansiktet medans män har större frihet?

• livet leker
    Jmia skrev 2009-09-11 23:24:17 följande:
    Kvinnor behöver inte dölja ansiktet.
    varför gör dom det då en del?? O varför döljer dom huvudet delvis ? Fortfarande inte männen...
  • livet leker
    Jmia skrev 2009-09-11 23:28:23 följande:
    Det här känns som islams grundfakta. Kan du verkligen inte läsa i befintliga islamdiskussioner eller googla? islamguiden.com t ex.Det är påbjudet av Allah i Koranen att kvinnor täcker sig, sedan finns det en del som vill bära burka eller niquab. Det är deras val. Jag kan inte svara på varför, men gissar att det rör sig om att efterlikna profetens fruar, att komma närmare Allah. Men det måste finnas lika många skäl som det finns kvinnor så det kan ingen svara på åt någon annan.  Män har också klädkoder.
    O jag gissar att det är för att kvinnan anses vara lite lägre än mannen o ska "tillhöra" honom o då skyla sig. Förtyck.
  • livet leker
    Flubbermum skrev 2009-09-11 23:33:12 följande:
    livet leker skrev 2009-09-11 23:30:29 följande:
    Gissa inte utan ta reda på fakta innan du börjar leka domare...
    jag leker inte det är min åsikt efter min erfarenhet med muslimer. Som kollega o vän.
  • livet leker
    oOHalalOo skrev 2009-09-12 17:32:48 följande:
    Kan kanske vara det, för vissa dofter kan ju vara eggande så klart, det är ofrånkomligt. Ja det stämmer om vi ser till vad Islam lär. Att kvinnor inte ska parfymera sig för andra än än sin man och i sitt hem, eller bland sina närmaste, bland systrar. Men inte 'på stan' så att säga.
    För att männen ska ha kontroll över sina fruar eller? På samma sätt som dom ska skyla sig för andra män? Låter som förtryck.
  • livet leker
    Jmia skrev 2009-09-13 17:58:19 följande:
    Vad har parfym med kontroll att göra?Det finns som du kanske vet, en mängd olika åsikter och tolkningar kring sånt här som t ex parfym. Och jag kan lova dig, en man som utövar kontroll över sin kvinna gör det utan en Koran och en flarra parfym.
    Parfym kanske inte är tillåtet för att andra män ska dras till henne!? vad vet jag.. Nått är det ju eftersom hon inte får lukta parfym på stan! Sjukt ju.
  • livet leker

The straight way skrev 2009-09-13 18:36:33 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-13 07:54:17 följande:
    Män rekommenderas bära parfym ja. Är du muslim förresten?
    Allt som är förbjudet för kvinnor är tillåtet för män som bära parfym på stan, stämmer det?
Svar på tråden Ramadhan