Inlägg från: Flubbermum |Visa alla inlägg
  • Flubbermum

Ramadhan

Assalamu alaikum till mina systrar (och bröder) i islam.
    Vi har nu kommit en bit in på fastan, men jag ger snart upp.
    Är dibetiker sedan 98, och innan jag fick min dotter (alhamdulliallah) så har jag fastat under ramadan sedan den dag då jag läste mina första rader i koranen.

Min dotter föddes förra året, vilket gjorde att jag tyvärr inte kunde fasta förra året pga avslag och dyl. Tyvärr tog jag heller inte igen de förlorade dagarna som man ska utan fastade "lite då och då".
    Detta året har jag försökt att fasta.

Varje kväll så tänker jag att jag ska fasta, jag stiger upp för att äta frukost och förbereda mig för fastan. Tar mitt insulin som jag ska. Eftersom jag är rökare *skäms* så har det jobbigaste de andra åren varit att jag har abstinenser efter nikotin samt haft svårt för att klara av mitt jobb (USK) utan vatten.
    Men detta året klarar jag inte fasta. Efter otaliga försök (plus vätskebrist som gjorde mig sängliggandes i två dagar och en viktuppgång på 5kg!) så är jag nära att ge upp. Min diabetes är fel och pga att den är fel så är mitt humör fruktansvärt. Både man och dotter flyr när jag kommer ibland.

Nu frågar jag er som opartiska (sambon tycker jag ska fortsätta försöka eftersom jag klarat det de andra åren) om ni anser att jag ska fortsätta försöka, eller om det är ok att jag ger upp. Vill inte försöka längre utan vill vänta till nästa år då inshallah min diabetes enbart är tablettbehandlad och således mer lättskött, men känns som att jag är egoistisk som tänker på detta "lätta" vis och "ursäktar mig fri" med min sjukdom...

Långt och förvirrande inlägg

• Flubbermum
    Jmia skrev 2009-09-07 22:31:41 följande:
    Flubbermum, du behöver inte ta igen dina förlorade dagar pga graviditet. Och jag tycker inte att du ursäktar dig fri pga din sjukdom nu i år, den är ett hinder för att du ska klara av din fasta. Du ska inte utsätta dig för fara. Du har de rätta avsikterna, du kan ta igen detta!
    Tack för ditt svar. Har haft otroligt dåligt samvete senaste dagarna för att jag har börjat tänka på att ge upp fastan. Men vill inte att mina försök ska gå ut över familj och hem. Man har det stormigt nog i småbarnsåren utan att man ska lägga till diabetes-bitch till vardagen
  • Flubbermum

Amiras mamma skrev 2009-09-08 09:10:53 följande:

Wa alekum salamEn fråga bara..måste inte diabetiker äta på speciella tider för att ha ett normalt blodsocker och inte få förhöjt blodtryck?
    Jag har en form av diabetes som heter MODY, hade jag skött den som jag ska så ska jag i stort sett äta på minuten och försöka undvika kolhydrater.
    Tyvärr så under tonåren så skulle jag "bevisa" att jag kunde leva normalt liv, vilket jag också kunde.
    Men det har gjort att jag är väldans dålig på att ta hand om mig själv och min hälsa. Eftersom jag är överviktig (ska göra gastric bypass till våren inshallah) och har haft problem med både blodtryck och blodfetter och annat så försöker jag sköta mitt socker efter bästa förmåga. Men varierande arbetstider gör att fasta rutiner inte finns i mitt liv, plus att jag är nattätare :-S
    Hade perfekt kontroll på det under min graviditet, men blev så fascinerad av min dotter att jag de första 5 månaderna "glömde" att jag hade diabetes och slarvade mycket med insulin osv. Detta straffar sig nu när jag inte längre kan få kontroll på det. Visar klart och tydligt att det är lättare att behålla sunda ovanor än skaffa sig goda. Men inshallah så ska det snart rätta till sig.
  • Flubbermum

The straight way skrev 2009-09-08 12:52:41 följande:

FlubbermumFör att du får så rätt svar som möjligt borde du förtydliggöra om du avstår från fastan pga att du har abstinenser efter nikotin eller för att du inte klarar det pga sjukdomen? För om det handlar om rökning så är den inte en godkänd orsak till att avbryta fastan, men om det är din sjukdom som gör att du mår dåligt så har du rätt enligt koranen och sunnah att avbryta din fastan. Sedan finns två olika svar för de sjuka. Om sjukdomen är långvarig kan du avbryta fastan utan att behöva ta igen den och om den är kortvarig så tas dessa dagar igen senare när man blivit frisk. ps: Det finns inte partiska svar när det gäller fiqh eller nått annat i islam.
    Nej det är absolut inte pga rökningen, som jag skrev i mitt första inlägg så har mitt tidigare problem varit nikotinet men jag har genomfört fastan iaf (alhamdulliallah). Tanken att inte fasta pga att jag längtar efter cigaretter finns inte. Däremot är tankarna på att söka läkarhjälp för att sluta röka många!
    Men detta året klarar jag inte fasta pga att min kropp ej klarar att hålla blodsockret uppe.

Jag lyder råden från de svar jag fått och avstår fastan detta året inshallah så kommer jag kunna ta igen det genom åren. Man blir besviken när man väntat hela året för att fasta, och när tiden äntligen är kommen så klarar inte kroppen av det. Kan man räknas som gammal när man är 23?!
  • Flubbermum
    tigergirl81 skrev 2009-09-09 16:29:53 följande:
    inshaAllah, vad betyder det?
    Om Gud vill / med Guds hjälp.
    Ett uttryck som inte används så mycket av balkan (vilket jag anar att du lever med eftersom du frågade om bajram och inte eid )
    Balkan brukar inte (om du inte bor med någon som är troende och religiös) använda uttryck så som Inashallah och Alhamdulliallah (självklart finns det undantag!!!) däremot använder de ofta Mashallah
  • Flubbermum

Tigergirl81

Bajram börjar olika beroende på vilket land man kommer ifrån, Kosovo startade sin fasta 1 dag före tex bosnien som i sin tur började dagen innan mellanöstern. Så det är lite olika när man firar Hos oss firar vi lite längre än alla andra eftersom min systers man är från balkan och vi firar med hans familj, medan min man är från Palestina möööe baklava blir det

• Flubbermum
    Jmia skrev 2009-09-09 20:41:26 följande:
    Fascinerande, för ändå tillhör ju även "mashaallah" arabiska språket.
    Många från balkan går koranskola när de är mindre, så visst kan de flesta uttryck så som:

"bismillah al rahman al rahim, stafarallah, mashaallah, inchallah, alhamdulliallah, subhanallah, rahimakallah, jazaka allahu khairan..etc" som ursprungligen är arabiska

När det gäller islam så är det universiellt att man läser på arabiska, och vissa uttryck följer med in i det vardagliga språket (samma som svenskans herregud t.ex.).

Vill dock poängtera att jag INTE drar alla från balkan över samma kam just nu.
    Jag talar om de jag mött under uppväxten och de som finns i mitt umgänge.
    Lika lite som man kan säga att alla från balkan kan/gör/vet kan man säga att alla kvinnliga svenska konvertiter tar på sig slöja från dag ett och läser innehållet på allt de handlar Vissa gör det, andra inte
  • Flubbermum
    pilliss skrev 2009-09-09 23:09:08 följande:
    Upptäckte precis att du o jag skriver i 3 st trådar samtidigt Visste inte att du läste till uska...
    Jmia skrev 2009-09-09 23:09:56 följande:
    Really? *haha* Det är en liten värld vet du!
    Hahaha välkommen in i vårdyrket!!
  • Flubbermum
    pilliss skrev 2009-09-09 23:13:13 följande:
    såg en tråd precis.Nån som har råd till denna kvinnan?www.familjeliv.se/Forum-4-51/m47135598.html
    Det var mycket att läsa!!!
    Råd finns inte att ge henne, ingen kan sätta sig in i hennes situation. Stackars tjej.
    Verkar som om det har spårat ur totalt ju. Inga svar på frågorna hon ställer och bara en massa påhopp. Man vet ju faktiskt inte heller hur mycket hon förstorar det om hon skriver när hon är upprörd
    Bästa rådet som man kan ge, och som de redan har gett är att de talar med någon utomstående. Jag är ganska så säker på att hon vet om att hennes man är deprimerad och att det är därför hon har överseende.
    Min sambo har varit här sedan 2006 och känner sig fortfarande inte hemma. Nu under ramadan är det extra jobbigt eftersom hans familj ringer och berättar om gemenskapen osv. Han får hemlängtan och låter det gå ut över mig (genom att uppföra sig som ett pms-offer!!).

Men jag tycker synd om henne, inte nog med att hon har en rent ut sagt för jävlig relation med vad som verkar vara en hemsk man. Sedan ber hon om hjälp och råd och får bara höra vilken idiot hon är. Kan inte tänka mig att det hjälper henne att ta sig ifrån sin man - snarare driva henne till självmord på både sig och den lilla flickan

nej fy, Alhamdulliallah för min lille gubbe som sover på soffan. Trots att man träter så är han nog inte så illa iaf
  • Flubbermum
    Jmia skrev 2009-09-10 00:38:55 följande:
    Man tackar.. det blev en stor omställning för min del faktiskt. Vad jobbar du som?
    Just nu på ålderdomshem och som personlig assistent. Men har jobbat på kirurg, daglig verksamhet, med barn, tonåringar, äldre, gruppboende med invandrare...tjaa...u name it
  • Flubbermum

btw så ska jag "sadla om" inshallah!!
    Ska satsa på att plugga till journalist ist så att jag kan skriva om hur orättvist det är att sambon är vigare än mig trots att han är 9 år äldre haha

• Flubbermum

jaha...vad har ni ätit idag LOL är alltid som hungrigast mitt i natten...sådära konstigt att man är överviktig kanske

• Flubbermum

asså...jag har en fråga som relativt "ny" muslim...har inte med ramadan och göra tyvärr.
    Vad är skillnaden på abaya och jilbab har frågat min man men han och kläder funkar inte riktigt ihop. Har inte heller förstått de olika skillnaderna på hijab.
    Inshallah så ska vi flytta till större stad en vacker dag så att jag kan börja använda dessa vackra plagg (dum jag var som lämnade sthlm!!)

• Flubbermum

livet leker skrev 2009-09-11 23:30:29 följande:

O jag gissar att det är för att kvinnan anses vara lite lägre än mannen o ska "tillhöra" honom o då skyla sig. Förtyck.
    Gissa inte utan ta reda på fakta innan du börjar leka domare...
Svar på tråden Ramadhan