Inlägg från: Amiras mamma |Visa alla inlägg
  • Amiras mamma

Ramadhan

Ramadan kareem till er alla!Jag fick starta ett nytt konto men jag är fortfarande ummAmira som ni ser till er som kommer ihåg mig.Läste en sak som TSW skrev som jag störde mig på extremt mkt då han sprider osanning bland er.Han skrev att shiamuslimer röker innan maghrib och tycker inte att det bryter fastan.Än en gång drar han alla shia över samma kam och för att han vet shiamuslimer som gör så så betyder det inte att alla shia gör så.Här där jag bor och i min familj är det INGEN som anser att rökningen inte skulle bryta fastan så bara en okunnig människa röker innan maghrib.Ville bara framföra detta då det dörekommer mkt smutskastning och osanning om shia.InshAllah kommer Allah lära oss alla någon gång att inte döma alla efter vad någon annan gör..inshAllah..

• Amiras mamma

TSW

Du skriver att dom flesta tillåter rökning under Ramadan..jag ger dig en länk där det sägs motsatsen:www.bahlool.se/2009/08/22/ramadan-4-fragor-svar/ Bland shiamuslimer följer dom flesta sistani som förbjuder tjockt damm att andas in-dit rökning räknas.

En annan länk från våra shialärda..www.islamopedia.se/index.php&view=article&id=104%3Avad-kan-bryta-fastan&catid=1%3Afiqh&Itemid=79

Så det jag menar är att du kanske inte är så bekant med den shitiska läran ändå..det finns 2 shiamuslimer..dom som dyrkar imam Ali och till och med fastar 2 veckor efter utsatt ramadan-tid för att det ska infalla med imam Alis martyrskap,ochdet finns normala shia som är lika mkt muslimer som sunni.

InshAllah kommer vi alla till insikt någon gång att försöka förklara och berätta på fina vis skillnader om man nu vill dra upp det som du hatar så mkt..eller så lägger man upp några bilder på ayatollor som röker och skriver att så gör shiamuslimer..

• Amiras mamma

Nu funkar inte länkarna men gå in på www.islamopedia.se sen fiqh frågor och fastan och se vad jag menar om du inte tror mig.

• Amiras mamma

The straight way skrev 2009-08-24 00:59:34 följande:

I Iran råder det den shitiska grenen. Enligt den är det inte haram att röka och många shia röker även under fastan. De hävdar att rökning inte avbryter fastan eftersom det är bara mat och drycker man skall avstå under fastan, rökningen ingår inte i dem.
    TSW detta skrev du som jag reagerar på..du skriver som du kan se att i Iran råden den shitiska grenen.Om du inte drar alla shia över samma kam som du nu hävdar att du inte gör så var god skriv det då,annars skrev du den shitiska grenen och detta sammanfattar ju hela shia.Men ar du något annat får du gärna skriva mer utförligt på hur du ser på shitiska grenen.Du har ju egna erfarenheter av den shitiska läran och då syftar jag på den personen vi pratade om när vi mejlade varandra.Hon gör mkt haram att tex be till Imam Ali som du berättade för mig.Men det är inte den shitiska läran för att ta ett exempel.Precis som ni guidas av omar guidas vi av Imam Ali och att be till någon annan än Allah är haram.Så att sammanfatta till er som inte förstod varför jag tog illa upp..så skrev du TSW att DE hävdar i den SHITISKA LÄRAN att det inte är haram.När det i själva verket hör till en av dom saker som bryter fastan..som jag skrev i länken ett tjockt lager damm..
  • Amiras mamma

Shitiska grenen ska det stå..att nämna shitiska grenen och dra alla över samma kam är fel.Som att jag dömer alla sunni efter wahabism..

• Amiras mamma

Glömde tillägga att hasch är haram enligt alla marija.Men det är själva najisat som är skillnaden..alkohol på kläder måste tvättas medans hasch eller andra droger inte har samma konsistens och det är det som är skillnaden.Så jag hoppas jag har förklarat den vilseledande meningen om att hasch är tillåtet.

• Amiras mamma

The straight way skrev 2009-08-31 10:15:36 följande:

Amiras mamma skrev 2009-08-30 22:15:09 följande:
    Det är stora ayatollor som tillåter rökning och hasch, Amiras mamma. Wahabister är sunni muslimer precis som ayatollorna Sistani och Khui´i är shia, vart ville du komma?
    Först så nej,dom är inte muslimer precis som vi.En vanlig sunnimuslim skulle aldrig sparka på någon som ber till Alla genom att göra sin dagliga bön för att ta ett exempel..du vet vad jag menar..

Sen istället för att kopiera ditt långa inlägg så svarar jag här. Jag har länkat dig en sida i mina förra inlägg med dom marija som räknas som dom man följer.Alla förbjuder hasch eller andra beroendeframkallande droger.Och när det gäller rökning säger alla att det är haram under fastan och rökning bryter fastan.Och dina återkommande nedlåtande uttryck om att följa en marija kan jag rekommendera dig denna videoföreläsning som talar om personer som dig och din felaktiga syn på våra marija.Du tror man följer blint men detta kanske kan upplysa dig lite bättre.

Meningen med mina inlägg var inte att förstöra ramadan-tråden alls,utan du kommer felaktiga uppgifter och jag förklarade för dig att shitiska grenen inte representerar alla shiamuslimer som du verkar tro..det är just det som jag ville få fram och viktigt att du understryker om du ska prata illa om en del av shiaIslam.

videlänken:

www.martyren.se/
  • Amiras mamma

Sen TSW så sammanfattas al-Sadr såhär av religös synpunkt: Normalt värderas ålder och bildning högt inom den shiitiska befolkningen i Irak. Utifrån dessa kriterier har al-Sadr inte den legitimitet som krävs för att vara religiös ledare. Han är inte ayatollah, som sin far, utan bär den lägre titeln hojatoleslam. Dock hänvisar hans anhängare till hans far och farbror och deras religiösa legitimitet.

Så vad han utfärdar för något rör inte shia i ryggen,trodde du var mer insatt än så..

Och enligt shia är det haram att härma någon lärd som gör haram..man ska inte härma någon alls utan mer kan du läsa i min videolänk.

• Amiras mamma

The straight way skrev 2009-08-31 10:55:53 följande:

Amiras mamma skrev 2009-08-31 10:40:57 följande:
    Du struntade i ayatollorna Sistanis och Al-Shui´is fatwor om att tillåta rökning och kom med ett obetydligt svar om Muqtada. Jag är mer insatt i dig i den lära du följer därför ber jag dig kolla wikipedia som du citerade och se vad Hojatoleslam betyder: (from Arabic: حجة الإسلام& #8206; ḥujjatu l-Islām) is an honorific title meaning "authority on Islam" or "proof of Islam", given to Twelver Shī?ah clerics. It was originally applied only to leading mujtahids, but from about the start of the 19th century came to be used by all clerics following the creation of the title Ayatollah for top Twelver mujtahids." "EducationHawza students start their studies learning fiqh, kalam, hadith, tafsir, philosophy and Arabic literature. After mastering these levels they are given the Hojatoleslam title, and can start becoming mujtahid by studying advanced textbooks known as satḥ, and research courses known as kharij."Med mujtahid betyder det att Muqtada har rätt enligt Hawza att utfärda fatwor. Men han gör haram enligt dig precis som ayatollorna som tillåter det tillfälliga äktenskapet gör. Alla dessa höra religiösa och välutbildade ayatollor och hojatolislam gör haram när de tror på mut´a men inte dig, en svensk kvinna som inte har varit shia så länge.
    Nej du pratar om en man som ingen följer i religöst syfte.Han är en extremist shiamuslim.Han hör inte till dom man ska följa i religöst syfte trodde jag hade förklarat det ellerhur?
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-08-31 11:07:39 följande:

Amiras mamma skrev 2009-08-31 11:03:34 följande:
    Han är hojatolislam och hans fatwa är godkänd enligt den utbildning och status han har oavsett vilka politiska åsikter han har. Dessutom fördömdes inte hans fatwa av andra ayatollora och hojatollor. Han har legitimerat hasch bland shiterna i Irak och haschmarknaden har blivit hans räddning där. Ta och kontakta fantasifiguren Sisiatni och be honom utfärda en fatwa som fördömer Muqtada istället.
    Att följa någon som inte är lika lärd och kunnig när det existerar andra lärda är fel inligt shia.Man går efter den som har mest kunskap något som du uppenbarligen inte visste.Så den som vill göra rätt för sig följer dom stora lärda marijah.Och alla dessa fördömer all slags knark över huvud taget.Vad är det som är sårt att förstå med det?
Svar på tråden Ramadhan