Inlägg från: Sanningens väg |Visa alla inlägg
  • Sanningens väg

Ramadhan

För mig går det jättebra! Första gången som jag fastar! Lider av svår migrän och var orolig att det skulle bli många anfall under den här månaden. Icke sade nicke - inte ett enda! Lever som vanligt och gör mina vardagliga uppgifter (rensar trädgården, tar hand om två busiga småbarn, storstädar, promenar osv). Funkar finemang!

Dock har min man skämt bort mig med att fixa maten på kvällarna trots att han jobbar.

• Sanningens väg

Inte tjafsa i Ramadantråden nu

• Sanningens väg
    oOHalalOo skrev 2009-08-30 22:18:49 följande:
    Jaha hur går det med Ramadan och allt som bör hinnas med under dessa välsignade dagar för er? Jag har för min del lite försökt fokusera på Koranläsning och har kommit en bit på väg, går lättare att läsa i år alhamdulillah. Övning ger färdighet som det heter. Men idag måste jag tillstå att jag har varit törstig säkert 4 timmar före det blev tid att bryta fastan. Jag fick för mig jag skulle städa lite mer ordentligt på förmiddagen, det var varmt och jag såg ut som en solmogen tomat i ansiktet och som om jag för övrigt skulle ha kommit ut ur duschen, så svettig var jag. Visste jag skulle få betala för det, och det fick jag. Men alhamdulillah vad härligt att sen få dricka! Idag blev det både vatten och mjölk för min del när jag väl fick dricka. Fortsatt fin Ramadan till er alla.
    Var hittar man dig någonstans? Och hur kommer det sig att du "pratar" svenska?
  • Sanningens väg
    oOHalalOo skrev 2009-08-31 13:07:16 följande:
    Sanningens väg skrev 2009-08-31 11:07:25 följande:
    Någonstans i denna vida värld. Ta inte illa upp för jag inte svarar bättre än så, alla som frågar får oftast samma svar. Jag är svensk, därav svenskan.
    Nej, jag tar inte illa upp. Är bara så nyfiken i en strut.
  • Sanningens väg

Idag är det jättejobbigt att fasta. Barnen är magsjuka.

• Sanningens väg

Amiras mamma skrev 2009-09-01 10:08:33 följande:

The straight way skrev 2009-08-31 18:54:45 följande:
    Jag har inte skrivit bla bla bla så visst är det något fel.
    Han menar nog att det betyder "bla bla" för honom.
  • Sanningens väg

Nu har man paus på 7 dagar vilket kan inte bli mer lägligt i och med att barnen är magsjuka.

• Sanningens väg
    oOHalalOo skrev 2009-09-01 15:54:19 följande:
    Sanningens väg skrev 2009-09-01 15:22:19 följande:
    Jag hoppas barnen piggnar till snart inshaAllah.
    Tack för dina 'välönskningar'!
  • Sanningens väg

Bör man verkligen fasta som gravid eller ammande kvinna? Hur ser man på det?

• Sanningens väg

The straight way skrev 2009-09-04 13:51:31 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-04 13:46:39 följande:
    Ja man bör inte. Det är många timmar fastande och det kan medföra risker för mamman och barnet. Varför svarar du på att du fastar, har nån frågat dig?
    Jo precis. Jag känner en mamma som fastar och är väldigt kritisk till det hela. Tanken om att det gör mer ont än gott for upp direkt. Dessutom kan jag bara relatera till mig själv. Fastande under amning skulle inte ge mig någon mjölk över huvudtaget och den mjölk som skulle komma skulle vara totalt näringsfattig och sina för eller senare.

Läste dock i en bok som är köpt från moské om att man själv avgör om man kan eller inte. Skulle det inte vara bättre med ett totalt förbud?

Lite tankar bara.
Svar på tråden Ramadhan