Inlägg från: Minune |Visa alla inlägg
  • Minune

Ramadhan

oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:11:36 följande:
    Jmia ''Nej, jag vet inte varför kvinnor inte får bli kalif eller leda gemensamma böner. Jag har nämligen aldrig stött på en acceptabel förklaring så jag har låtit saken bero i mitt medvetande.''Är det inte så att Allah (swt) har givit kvinnan som sin huvudsakliga uppgift att ta hand om barnen? Att vara kalif borde innebära resor, resor och åter resor. Då kan hon inte uppfylla sin plikt att ta hand om barnen. Vem skulle vilja släpa med sig barnen 'till jobbet' dessutom om nu det vore ett alternativ?För att en imam alltid leder bönen, det är hans plikt. En kvinnar har mens under en stor del av sitt liv och skulle inte kunna utföra sin plikt genom att alltid leda bönen.Så ser då jag det.
    men då borde en kvinna med vuxna barn kunna vara kalif och en kvinna som hamnat i menopaus kunna leda bönen?
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:17:59 följande:
    Då skulle man ju inte handla jämlikt mot andra kvinnor som inte skulle ha samma möjlighet så att säga. Nej det köper jag inte.
    fast det innebär ju att alla kvinnor kan göra det, allas barn blir vuxna tillslut och alla hamnar i menopausen. Inte alls ojämlikt. Jag köper inte dina argument.
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:26:19 följande:
    Alla kvinnor får ju inte barn. Tja hur som helst, det är så jag ser det. En sak som kanske är något att ta med sig i såna här diskussioner, kan vara att Islam inte handlar om svensk jämlikhet. Dvs det män gör ska kvinnor göra osv för att vara jämlika. Nej, vi är jämlika utifrån den vi är och hur vi handlar, inte som en motpol till varandra pga av kön. Därför är det ofta svårt för de som är djupt rotade i den svenska jämlikhetsprincipen att förstå att andra kan resonera på andra sätt utan att slå knut på sig själv.Som exempel på att vi har samma påbud, men utför dem på olika sätt. Att vi gör det är det som gör oss jämlika, inte hur vi gör det.Män har alltid plikt att be i moskén, kvinnor får be hemma eller i moskén, de får välja.Män påbjuds bära skägg, något som de aldrig kan ta av, kvinnor påbjuds att bära slöja, något som vi kan ta av när vi anser det vara rätt tillfälle för det. Så vi är jämlika men gör inte allt på exakt samma sätt.
    vilken tur för de kvinnorna, då kan de bli kalifer då!

Jag är inte rotad i nån svensk jämställdhet, så dra inte sånna slutsatser innan du vet något om den du diskuterar med. Kvinnor och män kan ha olika roller, men kom med ett sant argument för det istället för bortförklaringer, för det är vad jag tycker det hela är. Och varför jag tycker det, ser du ju i inläggen före. Argument om barn och mens är inte hållbara.
  • Minune
    1337 skrev 2009-09-21 19:44:47 följande:
    Koranen har ju inget vetenskapligt värde. Om man vill veta om kvinnor kan tända på fler män än sin egen man måste man ju göra en vetenskaplig undersökning där man testar kvinnors förmåga att tända på fler män än sin egen. När man gjort det kan man uttala sig om kvinnors natur, i generella ordalag förstås. Men jag behöver ju bara gå till mig själv för att veta att kvinnor kan tända på fler män än sin egen. Så vad skulle det ge mig att läsa Koranen och se att en bunt lärda gubbar påstår att kvinnor inte kan tända på andra män än sin egen man?
    äsch, du tänder ju på andra för din man inte kan tillfredställa dig. Du måste skilja dig.

• Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 21:23:53 följande:
    Det är inte vad jag skrev. Om jag har förstått rätt så är du kristen? Då ska jag lite nämna skillnaden mellan att vara muslim och kristen. En muslim som har valt att underkasta sig Allahs (swt) vägledning, är inte intresserad av att reformera Islam. Du kan jämföra med t.ex. kristna präster som viger homosexuella, trots att homosexualitet är fel enligt Bibeln. Sånt kan en rättfärdig muslim inte ställa upp på, bara för att samhället så att säga kräver det. Eller kvinnliga präster, som också lär vara en påhitt som tillkommit på senare tid. Muslimska kvinnor kan leda bönen, för andra kvinnor och barn och kallas då för imam. Men en kvinna leder inte bönen för en blandad församling. Så det är inget som är ämnat för en ev reformeringsprocess. Men det har fortfarande inget att göra med att kvinnan inte är jämställd mannen för att hon inte leder bönen för en blandad församling. Det är inte det som skulle göra henne jämlik. Hon är det redan iom att hon är en av Allahs (swt) skapelser. Jag tog bara upp hur jag ser på det i tidigare inlägg, du vet ha en egen åsikt? Synd att du tycker det är fel, det är sällan jag hänfaller till det, men ibland så kan jag ta ut svängarna. Och genast blir visst någon missnöjd. Svårt att göra alla glada.
    det är inte ok enligt kristendomen att tillföra eller dra från något från läran. Allt sådant är heresi och fördöms av den renläriga kyrkan. Så diskutera inte detta med homosexuelitet, kvinnliga präster etc med mig, det får de samfunden stå för själva.

Jag bryr mig inte om en kvinna kan hålla i en bön eller inte, kvinnor kan inte heller bli präster enligt renlärig kristendom, men ha en ärlig förklaring till det istället för att göra omskrivningar för att få fram ett sken av någon slags jämställdhet. Kvinnor och män är pålagda olika roller inom religionerna, de är jämlika inför Gud, men inte i jordelivet. En kvinna kan inte bli präst då Jesus och hans lärljungar var män, så av tradition så måste präster då vara män. Det är vad det handlar om inom kristendomen. Inte något om respektive köns egenskaper eller biologi. Men vad handlar det om inom islam exakt, då en kvinna inte får leda bönen för män, men får det för kvinnor? Då blandar man in relationen mellan könen i det hela, könens egenskaper enligt islam osv. Det är där jag blir funderande. Jag kan hellre köpa en tradition, än psudovetenskapliga förklaringar i religionens förtecken.
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 21:54:43 följande:
    Minune''det är inte ok enligt kristendomen att tillföra eller dra från något från läran. Allt sådant är heresi och fördöms av den renläriga kyrkan. Så diskutera inte detta med homosexuelitet, kvinnliga präster etc med mig, det får de samfunden stå för själva.''Ok, då kan vi bara konstatera att det finns kristna som inte drar sig för att göra det som är förbjudet eller nåt sånt?''Jag bryr mig inte om en kvinna kan hålla i en bön eller inte, kvinnor kan inte heller bli präster enligt renlärig kristendom, men ha en ärlig förklaring till det istället för att göra omskrivningar för att få fram ett sken av någon slags jämställdhet. ''Jag tror jag skrev att det endast är män som leder blandad bön? Eller någon annan skrev det. Men det var ju inte något som gick att 'acceptera' vad jag förstår, då därför går den 'diskussionen' vidare. Nej du missförstod, jag skrev att 'leda bönen inte är en jämställdhetsfråga'. De flesta brukar se det som det nämligen, 'varför får männen leda bönen för blandad församling när inte kvinnor får det?' Varför vet ju bara Allah (swt) det är Han som har bestämt det ska vara så. Vi kan ju bara spekulera, reflektera, fundera över varför det är så. Och det är vad vi har hållit på med här. ''Men vad handlar det om inom islam exakt, då en kvinna inte får leda bönen för män, men får det för kvinnor? Då blandar man in relationen mellan könen i det hela, könens egenskaper enligt islam osv. Det är där jag blir funderande. Jag kan hellre köpa en tradition, än psudovetenskapliga förklaringar i religionens förtecken.''Det har att göra med tror jag att en kvinna inte ska knäböja framför män. Bönen är ett tillfälle till att ägna sina tankar åt bön och dyrkan. Inte försöka distrahera från det genom att ta in det världsliga i det hela. Det är också därför som moskéer inte har några prydnader som kan distrahera. Medan kyrkor har en hel del, så där är det helt olika tankar bakom vikten av att koncentrera sig på bönen och dyrkan, som jag ser det i alla fall.
    ja, det finns de, och därför har inte renläriga kyrkor längre kommunion med dessa.

Varför får en kvinna inte knäböja framför en man? Muslimska kvinnor har ju ofta vida kläder så det kan väl liksom inte synas formerna eller så (som om en tjej i kort kjol eller tajta byxor skulle knäböja på muslimskt sätt framför en man, då förstår jag liksom att han kanske skulle kolla)
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 22:46:33 följande:
    Ok. Tror inte det direkt har med kläderna att göra, utan mer med rörelsen i sig. I allmänhet så tror jag män tänder på bakdelar, men det kan ju vara en fördom från min sida, och att det därför är ett sätt att inte 'inleda till frestelse' dvs att lämna bort världsliga tankar och distraktioner, när det är tid för bön.
    det köper jag då hellre...men jag tror nog kvinnor kan spana de med
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 23:03:02 följande:
    Fast det är ju det som är vitsen att i allmähet är inte kvinnorna dirket bakom männen. En del mindre moskéer delar av moskén så att man inte har insyn direkt mot avdelningen för män och avdelningen för kvinnor. Eller så är det mer uppdelat, som t.ex. Stockholmsmoskén där kvinnorna ber på 'läktaren' en trappa upp.
    Ja, det har du ju helt rätt i!

Tack för svar.
  • Minune

Amiras mamma skrev 2009-09-22 00:43:55 följande:

The straight way skrev 2009-09-21 13:11:28 följande:
    Nej jag vet det,jag tog ett exempel som är alldeles rättvist.För jag tycker att parfym är attraktivt och kvinnor kan visst få otillåtna tankar,det kan alla människor. Det var vad jag menade här.Så vad är syftet med män som sprutar på sig parfym innan dom går ut på stan?
    TSW svarade ju alldeles fantastiskt; det spelar ingen roll om de gör det för en gift kvinna kan inte bli attraherad av andra män än sin make, och OM hon blir det, så är hennes man dålig i sängen, och då ska kvinnan skilja sig.
  • Minune

The straight way skrev 2009-09-22 09:16:59 följande:

Man förutsätter att den gifta kvinnan är tillfredställd av sin egen man, inte beblandar sig med främmande man och är gudsfruktig. Om allt det eller något av det inte stämmer så har kvinnan inga val än att bli kåt om hon luktar på en mansparfym t. ex. Det här är såna svar man kan läsa av islams lärda, sedan vad Amiras mamma tycker och vad du som from kristen tycker är en annan sak.
    hahaha from kristen, var fick du det ifrån hahahahaha...tvärtom en dålig kristen hahaha...och det står jag för!

det är ju du som är en from muslim hahahahaha host host host hrrrmmmm

ja, jag kan säga vad ja tycker om detta svaret från islams lärda: TRAMS, LÖGN och DUMHET!
  • Minune

The straight way skrev 2009-09-22 10:07:15 följande:

Jag har aldrig sagt att jag är en from muslim, tvärtom jag är en dålig muslim och hoppas på att bli bättre. Men du som kristen borde väl vara from för vad jag hört så blir man en annan människa när man omfamnar Jesus? Man blir bättre, mer ödmjuk, kärleksfull etc. Betyder det att din tro på Jesus gjort dig till en dålig kristen? Hmmm ...Ja det låter trams och lögn det om kvinnans känslighet, läste iaf en tråd där en kristen uttryckte samma ska, dvs kvinnor är känslosammare än män. I detta fall är det väl åsikterna som ser olika ut, beror på vad man tror på och tycker? Förresten, varför skrattar du så mycket?
    jag är ingen pingstfrälst, det är de som pratar om alt sånt där. Genom bön, fasta etc blir man bättre, men jag är dålig på att följa reglerna, så är det. Inget du behöver bry ditt lilla huvud med iaf.

Du, inte from? Som talar om för andra muslimer på forumet hur fel de har då de inte köper allt rakt av, då de har andra tankar än dig? Du skämtar va?? Du är ju muslimen nr 1 på FL!

Att kvinnor är mer känslosamma, vad har DET med parfym, kåthet etc att göra??? TRAMS TRAMS TRAMS är vad islams lärda säger om kvinnans natur. Kvinor kan inte bli kåta på andra än sina män, liksom, vad är det för svammel? Har inge temot islam, men har mycket emot dumhet. Och detta, det är dumhet, rakt av.

Gissa varför jag skrattar? Kanske för att nån skriver så otroligt skrattretande saker varenda dag! HAHAHA
  • Minune
    Henom skrev 2009-09-22 11:05:12 följande:
    The straight way skrev 2009-09-22 10:33:27 följande:
    Tror du att ni muslimska män kan HINDRA kvinnor från att känna kåthet genom att skuldbelägga dom?
    kanske det niqaben är till för, täcker man över näsan med tyg så kan man ju känna dofter mindre bra. *funderar*
  • Minune
    Henom skrev 2009-09-22 13:57:57 följande:
    Jag fattar inte heller varför muslimska män enligt islam ska ha parfym, om de gifta kvinnorna ändå inte får notera denna doft för då är dom stenkåta, och männen inte får göra sig till för andra än sin fru/sina fruar. Vad fan är meningen?Ska männens parfym attrahera andra män eller?
    man kan ju undra. TSW har säkert ett bra svar ( gissar på "det står i hadith")
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-22 15:15:29 följande:
    Tycker det här inlägget lite liknar någon typ av hetsjakt eller liknade, trodde jag skulle slippa läsa den typen av inlägg idag.. ny dag typ men på FL är sig alla dagar lika tydligen...
    sorry, jag kan bara inte låta bli. Men inte ska du ta åt dig. jag tror nog andra kan svara för sig själva, har inte varit något problem hittills under åren.
Svar på tråden Ramadhan