Inlägg från: 1337 |Visa alla inlägg
  • 1337

Ramadhan

The straight way skrev 2009-09-21 13:20:30 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-21 11:51:09 följande:
    Du borde ha skrivit det från början och inte undvika frågan så blir du inte irriterad. Angående parfym och fiqh som jag pratade om så är det rekommenderat att män använder parfym både inom hus och utanför men kvinnor skall inte använda parfym utanför sitt hem. Om kvinnan blir attraherad av män som använder parfym får hon se till att bli tillfredsställd av sin man och tom be honom använda parfym, kanske använda samma parfym ifall hon blir attraherad av en viss sort/märke? Sänka blicken mot det motsatta könet är fardh (obligatorisk) för kvinnor och män. Enligt de lärda går det emot kvinnans fitrah (natur) att bli attraherad av fler män än sin egen. Det var kort om parfym i fiqh.
    Finns det _en_ kvinnlig natur? Är inte kvinnor individer?
  • 1337

The straight way skrev 2009-09-21 13:51:20 följande:

Finns unga lärda också. De resonerar utifrån islam, något du inte tror på.
    Men om man vill uttala sig om kvinnors natur bör man väl undersöka kvinnors natur, och inte läsa Koranen?
  • 1337

The straight way skrev 2009-09-21 16:43:01 följande:

Koranen är Allahs ord som muslimerna tror på. Han är allvetande.
    Nej. Vill man ta reda på saker om "kvinnors natur" tex om kvinnor kan tända på fler män än sin make så genomför man en vetenskaplig undersökning som undersöker detta. Man tar ett stort antal stadgade kvinnor och "utsätter" dem för attraktiva män och mäter de halterna av de ämnen som påverkas då kvinnor blir sexuellt upphetsade. Om halterna inte påverkas när kvinnorna "utsätts" för attraktiva män har Allah rätt. Om halterna påverkas har Allah fel. Och ja, Allah har fel. Självklart kan vi attraheras av andra än de män vi är tillsammans med.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:04:38 följande:
    Visst är vi individer, men nog har vi väl en del med oss som män inte har? De moderskänslor som vi t.ex. bygger upp under graviditeten för att förbereda vår kropp för att kunna ta emot ett nytt liv, det är väl en kvinnlig natur om något? Den naturen kan ju män aldrig riktigt uppnå och förstå hur mycket de än försöker sätta sig in i. De saknar möjligheten helt enkelt.
    Nu hade ju TSW läst i Koranen att det är emot den kvinnliga naturen att tända på fler män än den man är tillsammans med. Det är ju givetvis fel och där vill jag gärna inflika att kvinnor är individer och att det inte finns _en_ kvinnlig natur i den frågan. Att sedan män och kvinnor _som grupper_ skiljer sig åt är en annan diskussion. Det stör mig alltid när folk inte kan skilja på grupp och individ.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:05:46 följande:
    Inte helt fel att även läsa Koranen som jag ser det. Många bäckar små...
    Koranen har ju inget vetenskapligt värde. Om man vill veta om kvinnor kan tända på fler män än sin egen man måste man ju göra en vetenskaplig undersökning där man testar kvinnors förmåga att tända på fler män än sin egen. När man gjort det kan man uttala sig om kvinnors natur, i generella ordalag förstås. Men jag behöver ju bara gå till mig själv för att veta att kvinnor kan tända på fler män än sin egen. Så vad skulle det ge mig att läsa Koranen och se att en bunt lärda gubbar påstår att kvinnor inte kan tända på andra män än sin egen man?
  • 1337

The straight way skrev 2009-09-21 17:53:24 följande:

HenomNär du får en kvinnlig statsminister vilket du inte kommer att få, får då komma hit och ha dessa resonemang, men inte nu.
    Varför skulle vi inte kunna få en kvinnlig statsminister? Tre av riksdagspartierna har ju kvinnliga partiledare och i Europa har många länder haft kvinnliga ledare, eller så har de haft. Varför skulle Sverige vara annorlunda än länder som liknar oss, tex Finland, Island, Tyskland? Varför har de kunnat ha kvinnliga statsöverhuvuden, medan Sverige, enligt dig, inte ens i framtiden kommer att få ett kvinnligt statsöverhuvud?
  • 1337
    Minune skrev 2009-09-21 20:06:08 följande:
    äsch, du tänder ju på andra för din man inte kan tillfredställa dig. Du måste skilja dig.
    Har inte övervägt att separera förut. Jag trodde vi var lyckliga. Men Koranen har öppnat mina ögon! Separation nästa :)
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 21:29:23 följande:
    Inte direkt så klart, eftersom vetenskapen inte i dagsläget kan förstå eller förklara sånt som inte ryms inom dess ramar. Så det är inte konstigt ur den aspekten. Ingen som säger du ska läsa Koranen alls om du inte vill, det är ju helt frivilligt. Alla hämtar vi ord där vi vill finna dem. Det kan vara en kombination av olika platser oftast.
    Att avgöra om stadgade kvinnor kan tända på fler män än den de är tillsammans med är helt inom vetenskapens ramar. Det är ju bara att mäta de halterna av de ämnen som påverkas när kvinnor blir sexuellt upphetsade och se vad som händer när de "utstätts" för attraktiva män. Så vad skulle Koranen kunna bidra med efter man undersökt saken på ett vetenskapligt sätt?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 22:44:03 följande:
    Annars är det väl så att det är olika ting som bidrar till att attrahera helt enkelt. Finns det såna mätningar som har gjorts som du refererar till.
    TSW kom med följande påstående: Enligt de lärda attraheras kvinnor inte av andra män än de män kvinnorna själva är gifta med.

Att mäta sexuell attraktion är enkelt. Jag vet inte om någon studie för att kontrollera just tesen om kvinnlig attraktionsmonogami har gjorts, men andra typer av attraktionsstudier har gjorts, tex hur vanligt det är med bisexualitet. Så vad kan det ge att läsa Koranen ( för detta ändamål ) om vetenskapen kommer fram till att kvinnor kan attraheras av andra män än sina egna?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2009-09-22 00:05:19 följande:
    Jag vet inte vilka lärda det är och vad de stödjer sig på, så jag kan inte ge dig ett svar angående det här. Jag vet inte ens vilken Koranvers som det är som det skulle handla om. Jag kan inte svara på ting som jag inte känner till eller har alla pusselbitar till. Det är spekulation för min del. Så om vi inte egentligen har någon studie som berör just detta, varför lägger vi fokus på det som om den skulle finnas?
    Du hävdade ju att det kunde finnas en mening med att läsa i Koranen för att lära oss om detta ämne. Det förbryllar mig eftersom jag inte förstår varför man skulle vända sig till ett gäng lärda män för att lära sig något om kvinnors natur. Man frågar väl istället kvinnorna om de kan tända på fler än sin man. Här är vi flera tjejer som redan motsagt tesen om kvinnlig attraktionsmonogamioch påstått att vi tänder på fler män än våra egna. Så vad kan det ge att vända sig till de lärda ( män) eller Koranen när man kan fråga kvinnor eller undersöka saken med vetenskaplig metod?
Svar på tråden Ramadhan