Inlägg från: Beautifully Human |Visa alla inlägg
  • Beautifully Human

Ramadhan

Hej!
    Som många i tråden vet är min man muslim.
    För några dagar sedan ville jag att hemmet skulle lukta gott, vi har parfymerat sandalträ från hans hemland som vi lägger på folie på en sådan här grej som jag inte vet vad den heter, den blir varm, varpå stickorna av sandalträ ryker och luktar underbart.
    Jag lade på dom (detta var på dagen), och han tog bort dem och sa att det inte är ok med parfym på ramadan. Detta gäller alltså också i hemmet? På person kan jag förstå.
    Är det ok på kvällen när man brutit fastan?

• Beautifully Human
    oOHalalOo skrev 2009-09-12 13:23:18 följande:
    Jag gillar för egen del rökelse i vanliga fall, men under Ramadan är det stopp även i mitt hus för det. Det har kanske också att göra med hur känslig man är för dofter när man fastar? Sen bör man nog vara försiktig kanske med rökelse och även parfym under fastetimmarna, eftersom man visserligen drar in det genom näsan, men som bekant näsan och svalget hör ju samman, så man drar då in doften som blandas med saliven och så sväljer man. Så det är nog rätt bra tänkt att avstå från det under dagens fastetimmar för att vara på den säkra sidan. Men efter iftar, brytningen av fastan så är det ju fritt fram, som för allt annat som man har avstått från under dagen.
    Tack för ditt svar!
    Min man är inte alls doftkänslig under fastan, däremot tror jag att han relaterar vissa dofter (parfymer osv) till sexuella saker, kan det vara så?
    Jag har tänkt på det och tror han anser vissa dofter förföriska, frestande helt enkelt.
    Han har tidigare sagt att kvinnan egentligen bara ska bära parfym för sin man osv.

Nu gillar ju både han och jag att lukta gott när vi går till jobb/plugg, men han menar att om rätt ska vara rätt, så ska det vara en privat sak helt enkelt.
  • Beautifully Human
    PetraDeliu skrev 2009-09-12 19:34:08 följande:
    men om man tar på parfym för man vill lukta gott för sin man.. och sen ska man ut och handla, men fortfarande luktar.. hur gör man då? måste man duscha av det först?
    Nej :)
  • Beautifully Human

Jag trodde de enda män som inte använder någon slags parfym, after shave eller annat väldoftande var typ skogshuggare och lastbils chaffisar...

• Beautifully Human

Advokat Camilla skrev 2009-09-22 11:08:53 följande:

Jag har flera arabiska tjej kompisar och dom som är förtryckta hemma blir desto vildare när inte pappa eller bröderna ser dom. Min egyptiska kompis samira är helt vild ute på stan men from som ett lamm hemma. Hon har till och med två garderober, när hon går hemifrån så är det långa säckiga byxor och birkenstock som gäller sen byter hon till kort kort kjol och höga klackar! Förståelse och öppenhet skulle förhindra detta samt en öppen dialog om känslor, kärlek och sexLeve mångfalden
    Men alla araber är ju inte muslimer.
    Den största delen av min bekantskapskrets är muslimer, men endast en av dem är arab.
    Sedan känner jag inte en enda muslim som skulle gå ut i kort kort kjol...
  • Beautifully Human
    oOHalalOo skrev 2009-09-22 11:28:27 följande:
    Det är sant, ca 20 procent av världens muslimer är araber. Resten av oss, ca 80 procent är icke-araber. Många verkar tro att arab = muslim medan det finns araber som har andra religionstillhörigheter än Islam.
    Absolut.
    Känns fel att skriva i en tråd som heter "Ramadhan" och börja inlägget med
    "Jag har flera arabiska tjej kompisar och dom som är förtryckta hemma blir desto vildare när inte pappa eller bröderna ser dom"...

I relation till vad undrar jag då?

Det är svårt att sluta stoppa in folk i fack, även jag gör samma misstag (i andra situationer), men det är något man alltid ska försöka att undvika. :)
  • Beautifully Human

Amiras mamma skrev 2009-09-22 13:16:29 följande:

The straight way skrev 2009-09-22 09:02:51 följande:
    Jag har fortfarande inte fått en förklaring på varför det är rekommenderat att ha parfym på sig ute bland kvinnor som ni inte känner-gifta som ogifta?Att tycka något är attraktivt och bli kåt av något är 2 skilda saker..något som många män inte fattar oavsett nationalitet/religion. !
    Hahaha, mycket bra sagt!
  • Beautifully Human

Advokat Camilla skrev 2009-09-22 15:55:20 följande:

Samira är muslim, hennes far är extremt religös. Claudia är också muslim men May och Gemma är kristna syrianskor
    Ok...
    Men jag förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg i tråden "ramadhan"?
    Du skrev att du har arabiska väninnor som blir förtryckta i sitt hem och byter om till kort kort när ingen ser...
    Så jag antar min fråga var vad du vill ha sagt? Det är ju trist att de blir förtryckta i hemmet, men som du själv just intygade, är alla araber inte muslimer, så varför väljer du att skriva att dina arabiska väninnor blir förtryckta i en tråd som handlar om ramadhan?
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-09-22 18:02:49 följande:
    Vidare känns det faktiskt bara olustigt att läsa i tråden när det är så mycket hånskrattande och fula kommentarer som flyger omkring. F*n att det ska vara så svårt för en del att diskutera utifrån meningsskiljaktigheter utan att bli fåniga!
Svar på tråden Ramadhan