oOHalalOo skrev 2009-09-12 13:23:18 följande:
Jag gillar för egen del rökelse i vanliga fall, men under Ramadan är det stopp även i mitt hus för det. Det har kanske också att göra med hur känslig man är för dofter när man fastar? Sen bör man nog vara försiktig kanske med rökelse och även parfym under fastetimmarna, eftersom man visserligen drar in det genom näsan, men som bekant näsan och svalget hör ju samman, så man drar då in doften som blandas med saliven och så sväljer man. Så det är nog rätt bra tänkt att avstå från det under dagens fastetimmar för att vara på den säkra sidan. Men efter iftar, brytningen av fastan så är det ju fritt fram, som för allt annat som man har avstått från under dagen.
Tack för ditt svar!
Min man är inte alls doftkänslig under fastan, däremot tror jag att han relaterar vissa dofter (parfymer osv) till sexuella saker, kan det vara så?
Jag har tänkt på det och tror han anser vissa dofter förföriska, frestande helt enkelt.
Han har tidigare sagt att kvinnan egentligen bara ska bära parfym för sin man osv.
Nu gillar ju både han och jag att lukta gott när vi går till jobb/plugg, men han menar att om rätt ska vara rätt, så ska det vara en privat sak helt enkelt.