Inlägg från: JMina |Visa alla inlägg
  • JMina

Ramadhan

mowgli skrev 2009-08-24 16:53:29 följande:
    Samtliga trådar är öppna för samtliga FL-medlemmar, JMina, har du svårt att RESPEKTERA DET?
    Nej, jag är läskunnig alhamdulillah, tack gud. Men jag anser det oförskämt att spamma en tråd riktad till muslimer eller åtminstone sådana medlemmar som vill diskutera med respekt och nyfikenhet. Inte fördömande och oförskämdheter.

Ha en trevlig kväll och jag lämnar tråden jag med tills den återigen funnit sig tillbaka till topic.
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • JMina
    mowgli skrev 2009-08-24 18:01:36 följande:
    Jag spammar inte tråden, JMina, jag ställer frågor om vad som är önskvärt/tillåtet under Ramadan, precis enligt TS, önskningar. Vad är problemet, menar du?
    PROBLEMET är att du vill ha en diskussion om homosexualitet och du verkar vilja ha den diskussionen till varje pris med människor som uppenbarligen inte vill ha den med dig.

Varför respekterar du inte ts? Du har fått svaren, ingen här kan svara dig ytterligare. Starta en tråd igen och försök få till denna diskussion med de som VILL!
  • JMina
    Melike skrev 2009-08-24 22:02:40 följande:
    Flygande mattan jag skulle rekommendera dig att inte svara på mowglis provocerande frågor, kom ihåg att man denna månaden skall vara extra tålmodig och be för allas förlåtelse även mowglis :) Ramadan Karim till er alla! :))) Jag är så glad över denna månaden, vi har verkligen försökt få barnen med i vår glädje så vi köper presenter varje Eid eller ger de pengar :) så nu är hon 5 och när jag sa att det va ramadan blev hon överlycklig :D Stämmningen är ju inte som i hemlandet tyvärr men vi försöker göra det bästa av den lilla släkt vi har här :)) Nyfiken hur firar ni Eid ni svenska tjejer som är gifta med muslimska män? gör ni nån slags fest ni oxå?
    Vi brukar försöka samla ihop alla som vill komma och i princip äta, äta, äta! {#lang_emotions_wink} Nä, inte bara men mest eftersom vi inte har några barn så är det inte så att vi pyntar på nåt sätt som man kanske skulla kunna göra annars.
    Hur gör ni under Eid?
  • JMina
    Melike skrev 2009-08-24 22:26:23 följande:
    Jmina snälla jag ber dig... lägg ner me att svara honom! det tjänar ingenting till, det är inte värt att bli upprörd ens en gång.... Hur firar du Eid?
    Nej, oroa dig inte. Jag vet hur mowgli agerar {#lang_emotions_wink} upprörd blir jag inte över sånt här. Det ska lite mer till än så {#lang_emotions_sunny}
  • JMina
    LinaP skrev 2009-08-24 23:00:25 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Nu blir jag jätteglad, jag tycker verkligen om denna familj och vill visa dem det + visa att jag respekterar deras kultur och traditioner. Så det känns roligt att jag kan köpa någon present till dem!
    Jag blir bara glad när jag hör någon som har goda erfarenheter av muslimer i allmänhet, så jag finner det här vara lite av en solskenshistoria här i vår stackars tråd. {#lang_emotions_sunny}
    Tycker också att du ska följa din instinkt här, självklart kommer de bli jätteglada!
  • JMina
    LinaP skrev 2009-08-24 23:38:37 följande:
    Tack för ditt svar! Jag blir jätteglad nu, tycker så mycket om dessa människor och älskar att ge presenter! Vad gäller erfarenheter av muslimer så har jag enbart goda sådana! Mina grannar har tyvärr fått lida en del på grund av folks fördomar och funderar därför på att flytta till en större stad, där folk inte är lika trångsynta. Jag vill absolut inte att de ska flytta, men när deras barn far illa förstår jag att de börjar se detta som den enda utvägen Så otroligt tråkigt, jag skäms över hur folk beter sig... Själv tror jag på att bemöta alla människor med respekt, respekt för såväl deras person som deras traditioner och ursprung. Gör man det kan man lära sig otroligt mycket! Sorry, nu hamnade jag väldigt OT. Glad Ramadhan på er alla!
    Du skriver väldigt klokt och jag önskar att fler kunde dela ditt öppna sinne och se till individen.
    Hoppas dina grannar får det bra i slutändan hur de än gör.
  • JMina
    The straight way skrev 2009-08-25 00:08:46 följande:
    9 barn masha Allah :D
    Ja visst är det fantastiskt? {#lang_emotions_smile}

Själv får jag inte till ett enda, känner mig lika fertil som en hink grus.
  • JMina

TSW, det är svårt att tänka i de banorna när man inte får som man önskar i det här sammanhanget. Jag följer ditt råd för övrigt ang. istighfar, jag gör extra mycket dua, och jag hade verkligen hoppats att min tid skulle komma nu under ramadan.

Jag vill gärna veta hur det gick för kvinnan i berättelsen.

• JMina
    oOHalalOo skrev 2009-08-25 13:56:07 följande:
    Må Allah (swt) ge dig det som Han anser är det bästa för dig, ameen.
    Tack ska du ha..
  • JMina
    The straight way skrev 2009-08-26 10:48:33 följande:
    Det är svårt, jag vet. Utrusta dig med sabr och viljestyrka så kommer du att tänka i dessa banor. Resultatet kommer du att bli nöjd med, oavsett. Ja kvinnans berättelse Hon gifte sig med den man hon älskade och under hela 10 år fick de inga barn. De försökte allt de kunde, betalade massa pengar till läkare och mediciner men utan resultat. Båda var friska och läkarna kunde inte se något konstigt att de inte skulle få barn. En dag dog hennes man i en bilolycka och kvinnan blev oerhört ledsen. Hon önskade ju att ha något kvar av honom, ett barn, men det blev inte som hon ville. Men hon hade sabr och tackade Allah för allt. Efter några år träffade hon en man och de gifte sig. Precis i bröllopsnatten blev hon gravid. Hon födde en frisk och vacker son och blev jätte glad. Men hon kunde inte låta bli att tänka på varför hon inte fick barn med den man hon älskade över allt annat tills en dag hon träffade en from äldre man och berättade sin historia för honom. Han sade till henne att det var Allahs vilja att hon inte skulle få barn med hennes fd. man, av Allahs barmhärtighet. Hon tyckte det lät konstigt, barmhärtighet för henne betydde att få en son med den man hon älskade, inte tvärtom. Den äldre mannen förklarade för henne att om hon hade fött barnet hade barnet blivit faderlös och hon skulle få det jätte jobbigt efter att hon förlorade sin man, men eftersom Allah ville hennes bästa så blev hon skonad från dessa beskymer. Och för att belöna hennes sabr och sin tillit på Allah skänkte Allah swt henne ett barn. The End.
    Vacker historia, lite sorgsen samtidigt.
    Känner till ett par som väntade i tio år de med innan de faktiskt fick sitt barn. Jag tror man kan hitta många paralleller och tankar från såna här berättelser.
  • JMina
    The straight way skrev 2009-08-26 12:45:03 följande:
    Jag tror också så att så mycket grubblande över det kan ge negativa resultat. Så bäst låta bli att tänka på saken och låta naturen sköta sitt jobb :D Många av mina släkt hade samma erfarenhet, de flesta väntade i 10 eller 15 år innan de fick barn. Varför det blev så har vetenskapen inga svar på, men för oss så är det Allah som bestämt det. Hoppas denna Ramadhan för med sig välsignelse insha Allah! Jag ställer en ny fråga för er intresserade; vad är den sista koranversen som uppenbarades?
    Ja det hoppas jag med...

Väntar med spänning på svaret, under tiden ska jag luska lite.. får man fuska eller måste man kunna svaret utantill? {#lang_emotions_wink}
  • JMina
    The straight way skrev 2009-08-26 13:37:43 följande:
    Fuska går bra, för inlärnings skull hehe.
    Jag återkommer då
  • JMina
    oOHalalOo skrev 2009-08-26 13:58:24 följande:
    Alltså det skulle vara 'den gröna gubben som storskrattar' men vet inte hur jag ska få dit den. ... Hjälp?...
    : - D

fast utan mellanslag förstås
  • JMina
    oOHalalOo skrev 2009-08-26 14:30:33 följande:
    Aha ok tack! Måste testa!
  • JMina
    oOHalalOo skrev 2009-08-26 14:40:43 följande:
    JMina Nej nu måste jag sticka iväg, Koranen väntar! Ha en bra fortsatt dag alla.
    Samma här, måste slita mig och börja laga lite mat, hoppas varmvattnet återkommit. Upptäckte till ren förskräckelse imorse att varmvattnet saknades, helt otroligt..

Jag som lyckas bättre med fastan idag och allt! Känns som en spark i rumpan att inte kunna laga mat nu då..

Ha det gott
  • JMina
    oOHalalOo skrev 2009-08-26 16:54:25 följande:
    Här en sväng igen. Hehe ja det är ju en prövning om inte annat - du kan men det går inte så att säga. Hoppas du får tillbaka varmvattnet snart så det blir ordning på torpet! Men kul att det går bra med fastan mashaAllah (all ära till Allah swt). Går bra här med även om jag gäspar lite väl mycket idag...
    Nu är det andra bullar, ja! (Och en massa matlagning, pust) Man inser vilken panik det blir när man saknar såna här moderna ting som vi tar för givet!

Ja, det gick bra ända tills en månatlig företeelse inträffade så nu blir det ingen fasta ändå, typiskt. Man hade ju hoppet om att det funnits en orsak till försenad kvinnlig plåga men icke.
    Tänker inte ge upp dock, jag gör mer dua när jag kan sen..
  • JMina
    oOHalalOo skrev 2009-08-26 17:11:36 följande:
    Ja men så är det, ingen fara på taket. Du får fasta när det blir dags igen. Men dua' kan du alltid göra ändå även om du inte ber. Så fortsätt med det och ta del av den välsignade månaden inshaAllah.
    Ja det har du förstås rätt i. Jag ville bara känna det där extra förbundet genom att även fasta just nu men det får gå ändå ;)
Svar på tråden Ramadhan