Inlägg från: The straight way |Visa alla inlägg
  • The straight way

Ramadhan

Halal

Ingen fara. Mowgli vill lära sig om islam och vi är här för att lära henne. Men visst, det vore bättre om hon startar en ny tråd, fast om det handlar om felställda frågor som den här så tror jag inte frågorna blir besvarade.

• The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 12:23:17 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:17:53 följande: Exakt här handlar det ju om Ramadan peppning, men det är väl konstigt att man inte kan få ha en sån liiiiiten tråd för det ändamålet, när det är jätteenkelt att starta hur många trådar man vill på FL där man kan skriva vad man vill? Det är ju liksom inte begränsat till 2 trådar per pers eller så.
    Håller med och min avsikt med tråden var ju inte till att diskutera hadd-straff i shariah, utan det skall handla om Ramadhan, fastan, fiqhfrågor, problem, koranläsning och allt som berör det dagliga livet hos muslimer under denna månad.
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 12:25:05 följande:
    Jag frågar helt i enlighet med TS vad som är tillåtet, resp otillåtet för fromma muslimmer att göra under Ramadan. Är det klandervärt, menar du?
    Om du läser vad som står i ts där skrev jag "I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan." så fattar du att tråden är till muslimerna och vad de gör, inte gör, vilka problem de har, vilka tankar de har under denna månad.
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 12:31:52 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:27:20 följande: Exakt. Kanske vi måste förklara för de icke-muslimer som läser tråden vad Ramadan ÄR? Tänkte inte på det...
    Ja vore bra med en liten kurs kanske?
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 12:30:38 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:11:11 följande: Spännande. Enligt dig så jämställer således sharia homosexualitet med mord? Smått sensationella uppgifter, på min ära. Kan du länka till en svensk/engelsk översättning av detta textstycke? 1. Är det enligt sharia dödsstraff för homosexualitet? 2. Ingår i så fall stening till döds som ett alternativ i det straffet? 3. Verkställs sådana i så fall även under Ramadan?
    Det är inte jag som jämställer homosexualitet med mord, det är islam.

1 - Ja.

2- Ja bla. om det råder kalifatet.

3 - INGEN ANING.

Märk väl att du ville ha svar på din fråga 3 och jag har i tre inlägg svarade med INGEN ANING, och jag tror inte heller det finns en muslim här som har svar på det. Du kan skicka din fråga till någon lärd för att få svar på den.
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 12:32:35 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:29:22 följande: man måste alltså vara muslim för att skriva i den här tråden? Källa på det?
    Jag har startat tråden för muslimer. Min åkallelse i ts tyder på att den är till de som fastar Ramadhan och dyrkar Allah, är du en av dem?
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 12:39:33 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:32:55 följande: Den här länken tog med med i början av tråden - då trådens SYFTE fortfarande var på rätt kurs. Men den går att rekommendera igen, finns mycket matnyttigt där för den som vill lära sig om Ramadans olika turer. www.islamonline.net/english/ram2002/index.sht...
    Ja det finns mycket bra info där. Jag har lagt in länken i ts.
  • The straight way

Zophia

Ja det var ju det jag skrev, att även inom shia finns olika åsikter (tolkningar) men majoriteten följer den åsikt som tillåter rökning tyvärr.

Jag tycker inte Khomeini var from alls då han tillät sjuka saker vara ok så som att göra det lagligt för män att pilla på små flickor, tja även flickor som fortfarande ammar. Nu har jag börjat må illa bara att nämna det, det är också ot.

• The straight way

Ber er vänligen hålla er till min ts. Frågor om hadd-straffa får man ta i en annan tråd. Här gäller det allt som handlar om Ramadhan.

Mowgli

Tyvärr har vi inte svar på din fråga. Gör som jag föreslog, att kontakta en muslimsk lärd och ställa din fråga. Tack för att du besökt vår tråd, på återseende!

• The straight way
    Lussekatten87 skrev 2009-08-24 17:54:35 följande:
    Hej! Jag undrar om man får fasta när man ammar? Jag vet ju att man inte bör det pga att barnet behöver näringen men får man det?
    Ja om mamman är rädd att fastan påverkar mjölkproduktionen kan hon avstå från fastan och ta igen det vid senare tillfälle, samma sak med att vara gravid. Det här är det vad de flesta följer, men det finns en annan fiqhskola som inte anser det är obligatoriskt att ta igen dagarna då amning och graviditeten inte anses vara en sjukdom.
Svar på tråden Ramadhan