Inlägg från: Amiras mamma |Visa alla inlägg
  • Amiras mamma

Ramadhan

Jag fastade under tiden jag ammade förra året för att ta igen fastan från min förra graviditet och det fick jag också avbryta för att fasta under ammningen är inget jag klarade av.Mjölken stimuleras av den vätska man får i sig under dagen vilket resulterade i superlite och skulle man fortsätta fasta så barnet tar skada då är det en stor synd så det var en självklarhet att avbryta då,men jag provar innan jag säger att det inte går för jag inte klarar mig utan annanas..inte ett hållbart skäl direkt..

• Amiras mamma

Sanningens väg skrev 2009-09-05 21:40:28 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-05 21:34:07 följande:
    AHA! Då förstår jag! När förväntas du att föda? Har för mig att du sade att du var gravid.
    Ja jag är gravid och beräknas i början av december inshAllah.
  • Amiras mamma

Sanningens väg skrev 2009-09-05 22:04:31 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-05 22:02:59 följande:
    Grattis är väl i sitt tillfälle då kanske eller hur man nu säger det!
    Tack så mkt.Hur kom vi in på graviditet och fasta?Är du själv gravid nu?
  • Amiras mamma

Sanningens väg skrev 2009-09-05 22:46:32 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-05 22:06:05 följande:
    Nej, en vän till mig är gravid och fastar. Jag har så det räcker än så länge med barn!
    Hehe det är så det ska vara;) mashAllah barn är verkligen en gåva från Allah.
  • Amiras mamma
    pilliss skrev 2009-09-05 23:08:02 följande:
    En vän till mig är oxå gravid och hon fastar...
    MashAllah! Må Allah ta emot era väninnors fasta.
  • Amiras mamma
    tigergirl81 skrev 2009-09-07 13:23:04 följande:
    Hur tusan kan man vara så dum att man fasta när man är gravid????!!!Barnet behöver näring,vilket den får när mamman äter.Trodde jag alla visste
    Du får gärna komma med bevis på att barnet inte får näring under dom timmarna..du blir nämligen den fösta i världen med den infon då för ingen har kunna bevisa det tidigare..
  • Amiras mamma
    Flubbermum skrev 2009-09-07 22:03:23 följande:
    Assalamu alaikum till mina systrar (och bröder) i islam.Vi har nu kommit en bit in på fastan, men jag ger snart upp.Är dibetiker sedan 98, och innan jag fick min dotter (alhamdulliallah) så har jag fastat under ramadan sedan den dag då jag läste mina första rader i koranen. Min dotter föddes förra året, vilket gjorde att jag tyvärr inte kunde fasta förra året pga avslag och dyl. Tyvärr tog jag heller inte igen de förlorade dagarna som man ska utan fastade "lite då och då". Detta året har jag försökt att fasta. Varje kväll så tänker jag att jag ska fasta, jag stiger upp för att äta frukost och förbereda mig för fastan. Tar mitt insulin som jag ska. Eftersom jag är rökare *skäms* så har det jobbigaste de andra åren varit att jag har abstinenser efter nikotin samt haft svårt för att klara av mitt jobb (USK) utan vatten. Men detta året klarar jag inte fasta. Efter otaliga försök (plus vätskebrist som gjorde mig sängliggandes i två dagar och en viktuppgång på 5kg!) så är jag nära att ge upp. Min diabetes är fel och pga att den är fel så är mitt humör fruktansvärt. Både man och dotter flyr när jag kommer ibland. Nu frågar jag er som opartiska (sambon tycker jag ska fortsätta försöka eftersom jag klarat det de andra åren) om ni anser att jag ska fortsätta försöka, eller om det är ok att jag ger upp. Vill inte försöka längre utan vill vänta till nästa år då inshallah min diabetes enbart är tablettbehandlad och således mer lättskött, men känns som att jag är egoistisk som tänker på detta "lätta" vis och "ursäktar mig fri" med min sjukdom...Långt och förvirrande inlägg
    Wa alekum salam

En fråga bara..måste inte diabetiker äta på speciella tider för att ha ett normalt blodsocker och inte få förhöjt blodtryck?
  • Amiras mamma
    Flubbermum skrev 2009-09-08 21:25:19 följande:
    Amiras mamma skrev 2009-09-08 09:10:53 följande:
    Jag har en form av diabetes som heter MODY, hade jag skött den som jag ska så ska jag i stort sett äta på minuten och försöka undvika kolhydrater. Tyvärr så under tonåren så skulle jag "bevisa" att jag kunde leva normalt liv, vilket jag också kunde. Men det har gjort att jag är väldans dålig på att ta hand om mig själv och min hälsa. Eftersom jag är överviktig (ska göra gastric bypass till våren inshallah) och har haft problem med både blodtryck och blodfetter och annat så försöker jag sköta mitt socker efter bästa förmåga. Men varierande arbetstider gör att fasta rutiner inte finns i mitt liv, plus att jag är nattätare :-SHade perfekt kontroll på det under min graviditet, men blev så fascinerad av min dotter att jag de första 5 månaderna "glömde" att jag hade diabetes och slarvade mycket med insulin osv. Detta straffar sig nu när jag inte längre kan få kontroll på det. Visar klart och tydligt att det är lättare att behålla sunda ovanor än skaffa sig goda. Men inshallah så ska det snart rätta till sig.
    Ok,inshAllah att du får ork att ta hand om dig på bästa sätt igen.Det är viktigt att vi tar hadn om våra kroppar som Allah har skapat. Min fråga syftade mest på ditt försök till fastande.Jag menar om du egentligen ska äta regelbundet och får förhöjt blodtryck och socker annars kanske det är rätt logist att utesluta fastan för din säkerhetsskull?För även om du inte kanske mår jättedåligt så är förhöjt blodtryck inget som är bra att gå runt med i längden. Ta hand om dig och krya på dig!
  • Amiras mamma
    pelin skrev 2009-09-11 23:36:03 följande:
    livet leker skrev 2009-09-11 23:30:29 följande:
    Kvinnan täcker sig för att skydda det som gör henne vacker, som endast ska visas för hennes man. T ex. Du har två slickepinnar framför dig, den ena har kvar sitt papper runt sig och den andra inte. På den utan papper samlas en massa flugor och snusk medan den med papper skyddas från snusket. Vilken skulle du välja?Samma sak med oss som har hijab/niqab/burqa vi skyddar oss från allt detta snusket och ger oss endast till vår man.
    bra jämförelse,den har jag aldrig hört förut.
  • Amiras mamma

Jag kan reagera om en man på stan luktar mkt parfym för oavsett kön så drar det uppmärksamhet till sig och kvinnor är inte helt känslokalla som många verkar tro.En kvinna kan defenetivt vända på huvudet åt en man pga hans parfym.

Svar på tråden Ramadhan