Inlägg från: Jmia |Visa alla inlägg
  • Jmia

Ramadhan

Mötley Crüe skrev 2009-09-11 23:49:38 följande:
    men snälla det finns ingen "gud"
    Det är din åsikt, din uppfattning. Har du problem med att vi inte delar den?
  • Jmia
    livet leker skrev 2009-09-13 16:56:10 följande:
    För att männen ska ha kontroll över sina fruar eller? På samma sätt som dom ska skyla sig för andra män? Låter som förtryck.
    Vad har parfym med kontroll att göra?

Det finns som du kanske vet, en mängd olika åsikter och tolkningar kring sånt här som t ex parfym.
    Och jag kan lova dig, en man som utövar kontroll över sin kvinna gör det utan en Koran och en flarra parfym.
  • Jmia

"Enligt de lärda går det emot kvinnans fitrah (natur) att bli attraherad av fler män än sin egen."

Sånt här gör mig skogstokig. Hur kan man tro att kvinnor tillhör en helt annan ras, någon sorts homogen grupp med en och samma hjärna som en bunt lärda har hittat på resonerar likadant och är funtade likadant.
    Det är alltid samma problematik för mig när den här rappakaljan om kvinnor dyker upp. "kvinnor är mer känslosamma, mer ettriga och jobbiga".

Trams!

Ja det var allt.. 

• Jmia
    The straight way skrev 2009-09-21 15:08:12 följande:
    Jmia Jag förstår din reaktion. Nej det är inte rasistisk det för om det hade varit som du menar hade man sagt samma sak om att islam är rasistisk för det finns olika påbud för män och kvinnor och kanske säga samma sak om Sverige, att det är rasistisk att kvinnor täcker sig mer än män t.ex. De lärda resonerar som sagt utifrån islam, dvs att den troende kvinnan skall bli tillfredsställd av sin egen man. Om hon inte blir det så blir det inte konstigt att hon attraheras av mänsparfymer. Det är även förbjudet för kvinnan att ha fler män men mannen får gifta sig upp till 4 kvinnor. Vad betyder det? Ja kvinnor är mer känslosamma än männen. Profeten saw beskrev den muslimska kvinnor som qawareer, parfymflaskor av tunt glas för att hon är känslig och beordrade mannen att ta hand om henne. Det finns även flera hadither som talar om samma sak. Mer ettriga och jobbiga beskrivs inte den muslimska kvinnan. Det är kanske någon kvinnohatare som sagt det? Någon som inte tror på islam? De lärda du talar illa är det de som har mest kunskaper i islam. De prioriterats av koranen och profeten saw. Han saw sade "De som får medling på domedagen är profeterna sedan kommer martyrerna och sedan de lärda". Han sade även att de lärda är som stjärnor i himlen som vägleder folk under nattens mörker och om dessa stjärnor släcks kommer människorna att gå vilse. Profetens kusin och koranexperten Ibn Abbas sade "Vet ni när kunskapen försvinner? Folket sade nej. Han sade när de lärda försvinner". Han sade även "Den som skadar en lärd är som att han hade skadat profeten. Och den som skadat profeten är som att han hade skadat Allah". Det finns faktiskt mycket att säga om det ämnet men nog befinner vi oss inte i den position som ger utrymme för att kalla de lärdas uttalande för "trams".
    Nej, rasistiskt är det inte. Jag anser ju t o m att det inte finns några människoraser.

Det är det här resonemanget som blir fel när man utgår från att män och kvinnor inte är av samma skrot och korn. Dvs, likadant funtade till grunden och sen är vi alla individer därifrån.
    Att mena att kvinnor är mer känslosamma är tramset. Sen om de lärda anser det utifrån sina islamstudier är inget jag kan påverka, det är inte att tala illa om dem. Jag tar snarare illa vid mig när jag får höra att jag är känslosam för att jag är kvinna.
    Det här har aldrig suttit väl hos mig. Du vet att jag inte är överens med de lärdas slutsatser alla gånger.
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-21 16:58:59 följande:
    Du vet det här med att män och kvinnor är lika biologiskt. Det förklarar också varför män och kvinnor har olika påbud. Mäns ansvar är att jobba och slita för att försörja familjen vilket kvinnan inte är ansvarig för det. Männen är ansvariga att delta i krig vilket kvinnan inte behöver göra det. Det är männen som betalar brudgåvan, inte kvinnan. Mannen behöver inte ansöka i tingsrätten för att få ut skillsmäsan vilket kvinnan gör. Om kvinnan är samma som mannen behövde profeten saw inte beordra muslimer att ta hand om dem. Vid känsliga fall som det ekonomiska krävs det 2 kvinnor som vittnesmål, i koranen står det att det är för om den ena glömmer så får den andra påminna henne, men män behöver inte det (du vet ett sånt ämne som islamofobern abrukar ta upp). Sedan så har vi profetens hadith som beskriver kvinnan vara känslig, en sådan hadith som också tas upp av islamofober och som antyder att profeten menade att kvinnan har mindre intelligens. Du har ju rätt att tycka som du vill, det ändrar bara inte det faktum att enligt islam är kvinnan mer känslig än mannen.
    Mmm... men att män och kvinnor är olika biologiskt, det är inte något banbrytande nyhetsmässigt. Men att de skulle vara det mycket generellt, mentalt är inte sant. Jag vet vad haditherna säger etc, men det ändrar inte det faktum att det inte stämmer.
    När det gäller vittnesmålen så är det verkligen en sådan punkt där islamofober FÅR vatten på sina kvarnar för det där är inget man kan styrka på något annat sätt än genom hadith och Koranen. Det är inte tillräckligt för mig.
    Hur kan man bara tro att kvinnan är mer känslosam än männen? Det övergår mig. Vi vet alla att alla är olika.
    Ingen man är mer sansad och lugn, bättre på att minnas än en kvinna. Däremot om du ställer individ mot individ men man får faktiskt se längre än till könen ibland.
    Jag försöker inte övertala dig, jag vet vad du tycker men det här kan jag bara inte låta vara osagt.
  • Jmia

TSW, det är skillnad på biologiska möjligheter och vad som "ligger i ens natur", dvs hur man ÄR som person på ett psykologiskt plan.
    Jag tror du missar det här.

• Jmia

Jag har problem med det den här typen av grova generaliseringar. Och jag tror inte alls att jag missförstått islam på den här punkten.

• Jmia
    The straight way skrev 2009-09-21 17:39:39 följande:
    I så fall får du förklara varför det finns olika påbud för män och kvinnor? Varför är det tex obligatoriskt för din man att delta i krig men inte för dig? Varför måste din man gå till mosken men inte du? Varför det är en man som får bli kalif men inte en kvinna? Varför är det en man som får leda den gemensamma bönen för kvinnor och män men inte kvinnan? etc. Jag försöker inte provocera dig Jmia jag tror bara att du har missförstått det här med känsligheten och tror det är negativt. Det är det inte.
    Nej jag blir sällan provocerad nu för tiden.

Olika påbud för män och kvinnor.. ja det är ju ett helt annat ämne nästan. För det halkar lite väl långt ifrån det här med att kvinnan är känslig och som ett ex på det även har taskigt minne jämfört med en lugn och sansad man.

Nej, jag vet inte varför kvinnor inte får bli kalif eller leda gemensamma böner. Jag har nämligen aldrig stött på en acceptabel förklaring så jag har låtit saken bero i mitt medvetande.
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-21 17:51:42 följande:
    Det var bra för det är inte bra att känna sig provocerad. Din sista fråga handlar om just det jag talade om att det inte av kvinnans natur (kalla det egenskap om du vill) att bli kalif för kalifatet innebär att ta allvarliga beslut och islam lät kvinnan vara utan för att inte betunga henne med allvarliga saker. Samma sak gäller de andra saker jag tog upp, sånt kräver män och män brukar inte så känsliga som kvinnor. Hoppas det blev klarare insha Allah. Ska logga ut nu för idag. Ha en fortsatt eiddag!
    Nej det är inte klarare alls. Eller snarare, det är samma typ av förklaring jag stött på hittills.
    Jag skulle gladeligen kalla det trams men det med risk av att du tar illa upp vilket inte löser något.
    Ser du inte hur denna mentalitet nedvärderar kvinnor? Jag ser bara förskönande omskrivningar när summan kardumman här är att kvinnor inte klarar av saken i fråga.
    Det är inte okej.
    Finns massor av starka muslimska kvinnor.

Sen är ju själva grejen jag hakat upp mig på, den här grova generaliseringen av kvinnor (och män för den delen). Det är ju det som är problemet. "Kvinnans natur". Nej! Det finns ingen kvinnlig natur.

Ha en trevlig eiddag själv. ;)
  • Jmia
    Henom skrev 2009-09-21 17:51:51 följande:
    Att hävda att kvinnan är mer känslig än mannen är upprörande pga att det är en LÖGN, och inte pga att det är något negativt i att vara "känslig". Det är en nedlåtande lögn som har till uppgift att hålla kvinnorna på mattan, så att männens världsbild inte rubbas. Det är anmärkningsvärt att muslimska kvinnor inte säger ifrån på skarpen mot sånt här trams, men dom vågar väl inte.
    Jo det finns. Men de flesta diskuterar nog inte här.
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-22 09:34:48 följande:
    Profetens hadither finns på bla. engelska där kan man ta del av. Jag vet att det verkar lite konstigt speciellt för er som växte upp i ett land där tjatar man hela tiden om jämställdhet hit och jämställdhet dit. Den svenska jämställdheten är inte densamma som finns i islam och jag tror du har ett hum om det. Det låter trams det som står i hadithen för de som inte vill förstå, speciellt islamofober och där har man de lärdas uttalande som tydliggör hadithen. Det är samma sak när en del koranverser dras ur sitt sammanhang och islamofoben skriker "Ja islam är våldsam" utan att ta hänsyn till versernas bakomliggande orsaker. Islamofoben tar inte hänsyn till versernas historia. Men med ghjälp av de lärdas böcker där förklaringar bestryks med autentiska hadither kan man förstå att dessa verser handlar om ett specifikt slag som skedde i profetens tid. Detta var kort om sånt där ofta sker missuppfattningar. Jag har hört en konvertit (man) säga att det finns saker han inte förstår i vissa hadither och att det beror på att han fortfarande inte förstår vad dessa hadither egentligen betyder. I sådana fall brukar man bli tipsad om att be Allah swt vägleda en att förstå. Ibland behöver man verkligen inte läsa tiotals böcker av de lärda för att förstå en hadithsinnebörd, det räcker med att höra en åsikt av en oallmänbildad man som denfattiga och outbildade kvinnan i profetens tid sade när hon blev tillfrågade "Var finns Allah?". Hon sade "I himlen". Profeten saw sade "Den kvinnan är troende, gå och lär henne om islam". Ingen verkar ha sagt till henne var Allah finns och ändå vet hon ju det. Jag kan inte tolka det på ett annat sätt än att hon blev vägledd av Allah swt därför är det viktigt att be du´a för vägledning. Återgår till ämnet så tycker jag att kvinnan är känslosammare än mannen iom hon är olikbyggd än mannen både fysiskt och psykiskt. Och det är dessa skillnader som gör att det är mannen som tar de stora ansvaren så som att delta i jihad, bli kalif, leda fredagsbönen, leda den gemensamma bönen, försörja familjen och kontrollerar sitt vrede om saker och ting inte funkar som de ska.
    Jag har egentligen inte något vidare problem med vare sig hadither, islamisk jämställdhet kontra "svensk" jämställdhet eller något annat av det du tar upp när du hänvisar till hadith och sunna. Det blir dock mycket problematiskt för mig när man vill framställa kvinnan och mannen som någon typ av skilda "raser"!
    Det finns ingen kvinnlig natur. Det finns ingen manlig natur. Om du tror det för att du läser hadither och Koranen, så ja.. då får du tro det. Jag försöker inte omvända dig.
    Jag kan bara inte sitta tyst.

Jag har mer än ett humm om hur jämställdheten i islam skiljer sig från den vi har i Sverige och jag har som sagt inte problem med detta. Jag har endast problem med konstigt snack om att kvinnor är kåta om de uppfattar manliga parfymer på gatan, när attraktion by association om du så vill, likställs med ren och skär kåthet. Allt är inte svart och vitt.
    Jag har problem med att jag anses känslig och inte kapabel för att jag är kvinna.

Jag kan inte sitta tyst när det talas om mäns och kvinnors olikheter och man argumenterar barnafödande, mens och hormoner och Gud vet vad annat när vi egentligen talar om mäns och kvinnors olikheter i psyket. Vilka jag inte ser existerar nämnvärt.
    Islam talar ofta om mäns och kvinnors roller, helt rätt. Vi har olika roller utifrån våra kön. Men vi kan inte sitta och diskutera varför en kvinna har svårare att minnas rätt och är mer känslosam och argumentera med att män föder inte barn = alltså har vi olika roller.
    Nu drog jag ihop det men jag tror du förstår min poäng.
  • Jmia

Vidare känns det faktiskt bara olustigt att läsa i tråden när det är så mycket hånskrattande och fula kommentarer som flyger omkring.
    F*n att det ska vara så svårt för en del att diskutera utifrån meningsskiljaktigheter utan att bli fåniga!

• Jmia

Men spela roll om en man luktar gott eller inte på gatan, trots att man själv är gift..
    Herregud.. trevlig doft = kåt.. Hmmmm!

Svar på tråden Ramadhan