• k girl

Stuvade makaroner

Micke54 skrev 2009-08-21 18:21:51 följande:
    Klart sockersvensken skall tillsätta lite extra socker i en rätt som i stort sett enbart består av socker? Inte för att idiotförklara någon men när 9/10 trådar i kost/motion handlar om hur man går ner i vikt och sedan läser om folk som extra sockrar en rätt med pasta+mjöl så kan jag inte låta bli att bli full i skratt. Jag gillar också stuvade makaroner men skulle aldrig sockra den även fast jag är uppväxt med den tillagningen. Jag kör förkokning, sedan mjölkkokning, mjölredning i en shake annars klumpar det sig alltid för mig. Kryddor sen puttrar det tills det är klart. //M
    Jag sockrar också eftersom det faktiskt blir en positiv smakskillnad. Ser det ungefär som att tillsätta en nypa socker när man tillagar tomatsås, till exempel (vilket för övrigt är italienskt). Socker/sötma kan vara en utmärkt krydda använd på rätt sätt. Man behöver inte några mängder, en nypa räcker gott och väl. Och begreppen blandar du väl ändå ihop? Mjöl är inte socker. Makaroner är lika lite socker som potatis är det. Däremot är det kolhydrater precis som socker, men det är knappast samma sak...
  • k girl
    Jo i viktsammanhang är det precis samma sak. Kolhydrater=socker, socker=kolhydrater
    Det skulle jag inte hålla med dig om. Men hursom, det här är inte ett viktsammanhang utan snarare en recepttråd, varför kommentarer om "sockersvensken" och vikttrådar känns lite onödigt.
  • k girl

För att vara vansinnigt OT (för Micke, även om tråden ligger i kategorin kost/motion torde det väl ändå framgå av trådstarten att den inte handlar om makaroner vs övervikt?) så: nej visst, det är inte den optimala kosten om man inte vill gå ner i vikt. Men jag betvivlar att en nypa socker i de mjölkstuvade makaronerna gör någon större skillnad på vågen, när man som jag äter mjölkstuvade makaroner (och köttbullar för övrigt) kanske en gång varannan-var tredje månad. Och bara för att man kryddar med socker i en maträtt innebär det inte att man har socker på precis allt. Du drar väldigt höga växlar på väldigt lite information i en tråd som inte ens har med saken att göra.

Svar på tråden Stuvade makaroner