Snälla, hjälp mej räkna!
Jag vet att detta inte hör hit egentligen, men jag är riktigt dålig på matte, kan någon snälla hjälpa mej! om en rastgård ska vara 40 m2, hur stor blir den omkretsen då??! Snälla hjälp, jag är totalt nollställd!
Jag vet att detta inte hör hit egentligen, men jag är riktigt dålig på matte, kan någon snälla hjälpa mej! om en rastgård ska vara 40 m2, hur stor blir den omkretsen då??! Snälla hjälp, jag är totalt nollställd!
1 m2 är ju 1 gånger 1 meter kanske lättare att räkan så!jag är också urdålig på matte!
10m*4m blir 28 meter
8m*5m bli 26 meter
Det beror på vad du har för yta, om det skall vara helt fyrkantig eller lång o smal.
Det finns ingen "standard" omkrets bara för man har hur många kvm den skall vara!
Hej! Det beror väl på vilken form den ska ha? Ett lätt exempel. 10*4=40 dvs omkretsen är två sidor som är 10m och två som är 4m. Alltså Omkretsen blir 10+10+4+4=28
Det är till en rastgård, så den ska vara avlång. Jag ska köpa nät i morgon, ska mäta ut var den ska vara idag, och jag vet inte hur mycket när jag behöver, en 25meters rulle kostar 2195kr så man vill ju inte råka köpa 2 och inte behöva den ena..!!!
Du måste mäta längden på den och höjden! Går inte att räkna ut det annars!
4m*10m = 40kvm blir 28m
2m*20m =40kvm blir 44m
5m*8m = 40kvm blir 26 m
Så du ser hur mkt det kan skilja!
Ta ett måttband och mät, tror du kommer behöva 2 rullar. Annars får du bygga efter en 25m rulle!
Tur att man har en liten (snart en till, valpis tingad:) ) Westie så ett vanligt trädgårdsstaket räcker. Än så länge behöver vi ingen hundgård, får se hur det blir m jobbet och om en bebis kommer :). Men som det e nu har hon 2243kvm att busa på!
Lycka till!
Hej hopp,
Aha om den ska vara avlång så måste du ha två! Den minsta omretsen för en yta är om alla sidorna är lika långa. I ditt exempel, Roten ur 40 är = 6,32455. Och om du då har fyra sidor som är så långa skulle det bli 25,3 meter i omkrets. Sen om rastplatsen dessutom ska vara avlång så behöver du mer nät ju smalare du gör rastplatsen. Ex för en som är 3m bred och 13m lång blir omkretsen 32m.
problemet är ju att jag vet ungefär hur jag vill bygga den, ska mäta idag, det jag blir orolig för är att den blir för lite i m2! Hur räknar man ut det då? Kommer inte ihåg nåt alls!
Men om jag åker till huset i eftermiddag och mäter ut ett mått som ser lämpligt ut, vi säger 12meter lång och 3 meter bred. (bara som exempel) hur räknar jag ut m2 på den då?
Det beror ju på om du bygger den mot en befintlig vägg eller fristående på tomten.
Är den fristående får den ju fyra sidor. Omkretsen får du om du plussar ihop längden på alla sidorna. T ex 12m+3m+12m+3m = 30m. (Tänk dig att du går runt den och ränknar dina steg).
Bygger ni den mot en befintlig vägg så behövs ju inte stängsel på den sidan så då blir det bara tre sidor med stängsel.
Du gångrar alltid längden med höjden så får du kvm!
12m*3m=36kvm
Va e det för krav på hundgårdar?? Kvm per hund?
det beror ju på hur stor hunden är och hur många som ska gå i samma bur.