• runesthlm

Första tonåringen

Hej,
    Min son är snart 13 och jag undrar när och hur ni förklarar för era barn vad som händer med kroppen när man blir tonåring. T.ex. frågade min son en dag vad puberteten är för något. Han har ju börjat få några få nya hårstrån på en viss del del av kroppen som han också undrar lite över :)
    Hur har ni andra gjort, hur mycket och hur detaljerad berättar ni om vad som händer med kroppen, både det fysiska och det psykiska när man blir tonåring?

• Svar på tråden Första tonåringen
  • Tessa

Vi är väldigt öppna och pratar om allt.
    Nu har jag en dotter istället, men hon har haft frågor om flytningar och mens, bröst, hår mm.
    Vi fick hem brochyrer från always och libresse med prover och information om vad som händer i och på kroppen i puberteten.
    Mest om tjejer, men dom drog även paralleller med killar.

Vi har pratat mycket om vad som händer och varför.
    Om sex, föll sig naturligt då jag väntar barn och kan förklara lite på ett mindre skämmigt sätt kanske.
    Hon är tacksam över att jag är så rak och ärlig då många av hennes klasskompisar inte får någon information från sina föräldrar.
    Detta kanske inte hjälpte dig nått, men lite kanske hoppas jag.

• runesthlm

Tack så mycket för svaret...Man är ju osäker på vad barnen vet om detta själva, det är väl också så olika. Dessutom utvecklas väl normalt tjejerna lite snabbare, kanske blir lite vuxnare tidigare än killarna. Men jag tror du gör rätt som berättar om detta redan nu..Går man och väntar några år till och då försöker berätta om detta hur barn blir till så lär dom väl skratta bra länge. Hur "detaljerad" berättade du om detta för din dotter? jag har inte riktigt koll på hur mycket min grabb vet än...
    Lycka till med det kommande barnet förresten :)

• Majsan70

Oj sånt där gick de ju igenom i skolan flera gånger innan de ens hann in i själva tonåren. Sen fick vi rolig info i brevlådan o sen pratar vi ju om dte mesta i den här familjen.

• Tessa

Tack så mkt:)
    Jag är nog väldigt detaljerad, för mkt enligt sambon.
    Men varför hymla. Det är ju så det går till. Men man får ju välja fina ord och sen i och med att jag väntar bebis så har jag en bok hemma om befrukning både illustrerad och i bilder där vi har tittat.
    Och hon har sagt att det "där" kommer hon aaaaaldrig att göra, det är ju äckligt.
    Hoppas hon håller fast vid den tanken länge länge... :)

• runesthlm
    Tessa skrev 2009-08-21 17:07:44 följande:
    Och hon har sagt att det "där" kommer hon aaaaaldrig att göra, det är ju äckligt. Hoppas hon håller fast vid den tanken länge länge... :)
    :) bra tips..antagligen vet han lite om detta redan, men man får ta fram boken och berätta om hur det går till då...hoppas mina barn också väntar länge länge :)

har du eller någon annan ett bra boktips eller en bra länk på nätet som beskriver detta på ett sätt som passar för ett barn i 12 årsåldern?
  • Waldo

Vi har alltid pratat om kroppen, utveckling, sex osv.
    När dottern var liten handlade det mest om dom uppenbara skillnaderna mellan pojkar och flickor.
    Sedan har det varit ett naturligt samtalsämne under hela uppväxten. Som 9 - 10 åring var hon informerad om allt.
    Som mamma till en flicka kändes det viktigt att hon visste allt om mens och liknande om hon skulle få sin första mens när jag inte var med. Dessutom hade hon redan börjat få bröst och det fanns ingen anledning att inte prata om allt

Vid 13 år tycker jag dom ska vara fullt informerade om blommor och bin, humörsvängningar och allt annat man tvingas gå igenom som tonåring.
    Egentligen tycker jag det är i senaste laget.

Böcker kan vara bra som ren illustration, men annars tror jag det är bäst att ha ett riktigt samtal med sina barn

• Tessa

Ingen aning om böcker.
    Biblioteket har en massa faktaböcker, den jag har heter bonniers bok om barn.
    Det fokuserar lite på befrukning, sen är det mest bara om hur barnet växer och utvecklas i magen.
    Annars är det bara att googla sig fram antar jag.
    Håller med tummarna för att våra barn håller på sig länge och inte faller för några grupptyck.
    Även det är viktig att prata om, att inte hoppa i säng bara för att andra gjorde det.
    Lika bra att få det överstökat typ.
    Och att man ska göra "det" för man själv vill och inte falla för tjat och "hot" från sin partner.
    Lycka till.

• Cherrybaby

När jag var i den åldern var jag inne på internet och letade information om sex och puberteten och allt sånt. Bland annat ett jättebra tonårsforum om just sex, puberteten och relationer, som såklart inte längre finns kvar.
    Men jag är säker på att det finns andra forum.
    Det är nog mycket enklare att höra från andra tonåringar som kanske är lite äldre om deras erfarenheter av att komma in i puberteten.
    Nu vet jag inte hur din son är till sättet, eller hur mogen han är, men dom brukar veta ganska mycket i den åldern ändå.
    Sen skrev dom andra jättebra saker, bara ett tips från mig!
    ungdomar.se/ heter en sida jag tror är ganska bra om din son vill läsa om andra tonåringars erfarenheter, om inte annat när han är äldre (jag vet som sagt inte på vilken nivå din son är)
    Lycka till hörru!

• abnocto

Vi har alltid varit öppna men jag har aldrig behövt förklara om pubertet och vad som händer för de har fått så mycket info i skolan att de redan vet det mesta. Men vill de fråga något svarar jag.

Svar på tråden Första tonåringen