Inlägg från: runesthlm |Visa alla inlägg
  • runesthlm

Första tonåringen

Hej,
    Min son är snart 13 och jag undrar när och hur ni förklarar för era barn vad som händer med kroppen när man blir tonåring. T.ex. frågade min son en dag vad puberteten är för något. Han har ju börjat få några få nya hårstrån på en viss del del av kroppen som han också undrar lite över :)
    Hur har ni andra gjort, hur mycket och hur detaljerad berättar ni om vad som händer med kroppen, både det fysiska och det psykiska när man blir tonåring?

• Svar på tråden Första tonåringen
  • runesthlm

Tack så mycket för svaret...Man är ju osäker på vad barnen vet om detta själva, det är väl också så olika. Dessutom utvecklas väl normalt tjejerna lite snabbare, kanske blir lite vuxnare tidigare än killarna. Men jag tror du gör rätt som berättar om detta redan nu..Går man och väntar några år till och då försöker berätta om detta hur barn blir till så lär dom väl skratta bra länge. Hur "detaljerad" berättade du om detta för din dotter? jag har inte riktigt koll på hur mycket min grabb vet än...
    Lycka till med det kommande barnet förresten :)

• runesthlm
    Tessa skrev 2009-08-21 17:07:44 följande:
    Och hon har sagt att det "där" kommer hon aaaaaldrig att göra, det är ju äckligt. Hoppas hon håller fast vid den tanken länge länge... :)
    :) bra tips..antagligen vet han lite om detta redan, men man får ta fram boken och berätta om hur det går till då...hoppas mina barn också väntar länge länge :)

har du eller någon annan ett bra boktips eller en bra länk på nätet som beskriver detta på ett sätt som passar för ett barn i 12 årsåldern?
Svar på tråden Första tonåringen