• runesthlm

Begränsar ni tiden barnen får sitta framför datorn?

Hej,
    Undrar hur ni gör med barnens datoranvändning, begränsar ni tiden dom får sitta där och stirra in i skärmen? Jag mår nästan dåligt ibland när man tittar på att dom sitter där timme efter timme. Vet att man ju inte kan jämföra med när man själv var liten och var ute och lekte hela tiden, men det känns fel av mig som förälder att tillåta barnen att sitta så långa stunder framför datorn.

Funderar på att sätta stopp vid 20.00 och inget spel innan läxorna är klara och dessutom inget spelande på morgonen innan skolan. Men då lär man väl inte bli populär :)
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Begränsar ni tiden barnen får sitta framför datorn?
  • Tessa

Låter vettigt annars tycker jag.
    Innan skolan??
    Hur pigga är dina barn??
    Mina får jag släpa ur sängen. :(
    Självklart ska läxor och ev sysslor göras först.
    Sen brukar jag ha en datorfri dag i veckan då man kan göra andra saker tillsammans.
    Funkar hittills hos oss:)

• runesthlm

Barnen är 6 och 12 och än så länge är dom generellt mycket morgonpigga, kanske framför allt för att dom lägger sig ganska tidigt än så länge. Det är en pojke och en flicka (pojken äldst), och dom delar fortfarande rum så vi bara har en 3:a. Men det går jättebra och ganska ofta händer det att den minsta vaknar upp i samma säng som storebror då hon brukar gå dit om hon vaknar och är rädd..lite gulligt :) Men detta lär nog ändra sig snart när storebroren blir lite äldre...
    Angående datorn, så är det första grabben gör på morgonen att starta datorn...och likadant innan han lägger sig...Men det är nog kanske mest nu på sommaren jag har irriterad mig över detta, när solen skiner och han sitter framför datorn...Nu börjar aktiviteterna komma igång så förhoppningsvis blir det mindre av detta då...

• humma

Ingen dator på morgonen (om det är skola) och sedan OK med dator från skolans slut till 21. Fast med avbrott för läxor, mat,packa gympapåse, dvs man får använda datorn innan man gör läxorna om man vill bara läxorna är klara före 20.
    Vår äldsta är 11 år.

• Tessa

Det är som hemma här.
    En 7 och 12 snart, där flickan är äldst.
    Men pojken har med satt igång datorn tidigt på sommarlovet.
    En gång var kl 05.45, men då sa jag att han fick sova lite till, och det gjorde han.
    :)
    Har med varit galen på att dom kan sitta och hänga vid burken då det är 26+ ute, men jag hoppas som du att det ändrar sig nu när skolan har börjat igen.
    Jag kan fortfarande hitta sonen och storasyster på morgonen för han har varit rädd på natten, men hon börjar bli lite sur för det, pubertet och saker börjar växa.
    Dom har skilda rum, men ändå lägger han sig hellre hos henne, än hos oss.
    Fast kanske beror på att pappa drar stoooora timmerstockar på nätterna:)

• Majsan70

Nej inga tider alls just nu efterom de sköter läxor o fritidsaktiviteter väldigt bra. Då finns det ju lix ingen anledning att begränsa tiden tycker jag. Vissa perioder har vi haft vissa regler runt datoranvändandet, men då i övergångsperioder för att de skall kunna bättra på sig.

Och att de suttit vid burken när det är varmt ute kan jag ha förståelse för eftersom det är just VARMT. Så har vi inte varit o badat så får de gärna vara inne i värmen. Jag vet ju att de går ut senare.

• Tessa

Ja, det har jag med förståelse för.
    Att dom hållt sig inne pga värmen.
    Inte ens jag har gått ut i trädgården då.
    Men när poolen står fylld i trädgården och det är nära till strand så kan man bli lite smått sur ibland.
    Men man är bara barn en gång.

• Coursell

Nej, har inga tider på det, men däremot så kan jag gå och säga till honom att "nu har du faktiskt suttit här i si och så många timmar, gör nåt annat ett tag". Sällan han protesterar.
    Men han spelar inte så mycket. Ibland flera timmar på en dag och ibland ingenting alls...så jag har inte haft nåt behov av att sätta någon tid.

• LillaTanten

Jupp, min 16-åring har jag begränsat rätt hårt. På morgnarna varken får eller vill hon sitta, hon sover hellre så länge det går. På eftermiddagarna ska hon göra läxa och äta efter skolan innan hon får sätta sig, och inte ens då får hon sitta oavbrutet utan måste ta paus. På vardagskvällarna är det deadline för både dator och uteliv vid 22, på helgen blir det senare. Som tur är så är hon inte så datafixerad att det blir nåt bråk om det =)

• Tufselina

Jag är nog jättesträng:) mina barn 12 och 15 år har datatid 1-2 timmar mån- fred (beroende på läxor), 3 timmar lörd o sönd (då ingår inte tid som de måste göra skolarbete på vid datorn)

• Coming Soon

Min 13-åring (tjej) har nyss bevisat för mej att hon inte kan kontrollera sitt datoranvändade. Vi lät henne hållas en veckas tid, hon åt inte när hon skulle, umgicks inte med någon, duschade inte, tog inte sin medicin (medicinerar regelbundet mot kronisk sjukdom) m.m m.m m.m

Så jag blev som tokig, jag drog ur sladden till internet och sa att hädanefter har hon 1 timmes datatid på kvällen, och då ska läxor och rum vara fixat.

PUNKT!

Hon blev som förbytt, jag fick höra de hemskaste ord jag nånsin hört, men jag stod på mej och struntade i det. Så nu ger det sej om hon tänker hålla det eller ej, håller hon det inte tar vi ut datorn från hennes rum och hon får låna vår i stället 1 timme/kväll..

Elaka föräldrar??????

• Lena63

Jag har satt timer på Internet..på vardagarna slår den ifrån kl 22... på helgerna längre...På morgonen slår detpå kl 06 och ifrån kl 08...så jag kanske lättare kan få honom till skolan... Han är ju 15 och spelar WOW...detta tar mkt tid..för mkt tycker jag men om han sköter skolan så är det okej..

• jenny99

Jag var sträng med datorer och internet.
    De hade 1 timme varje vardag.

Och 2-3 timmar på helger,men förutsättningarna var att läxorna alltid var gjorda,ingen skolk eller slarv,mm.

• runesthlm

Jag har nu bestämt att mina 2 (6+12) inte får spela på morgonen, grabben på 12 har en tendens till att hoppa ur sängen vid 6 bara för att få spela...Så nu är det läxor eller vila på morgonen..tror han föredrar vila och göra läxorna på kvällen istället..:)

• melamikaela

Själv så bor jag inte hemma längre, men när jag gjorde det, så hade mamma en regel, som var följande;

- Vi fick enbart sitta vid datorn om vi motionerat. Om jag varit ute och gått med en kompis i en timme, så fick jag lov att sitta vid datorn. Var det så att jag ville sitta ytterligare lite till, ja då visste jag vad som gällde.

Det kanske låter tufft, men det funkade för oss. Då tackade jag henne inte för det, men det gör jag idag. Annars hade jag nog varit skapligt fyrkantig, både i ögon och kroppsform.

• Panzergrenadier
    changes skrev 2009-09-02 13:47:43 följande:
    Då tackade jag henne inte för det, men det gör jag idag. Annars hade jag nog varit skapligt fyrkantig, både i ögon och kroppsform.
    Hmpf.... Det där tar jag som en förolämpning! Jag har alltid varit en "Datanörd" Och vet du vad?! Jag väger bara 80kg!
    Och då har jag suttit framför datorn från att jag har kommit hem vid halv fyra tills 00:00.
  • Panzergrenadier
    jenny99 skrev 2009-08-30 12:29:36 följande:
    Jag var sträng med datorer och internet. De hade 1 timme varje vardag. Och 2-3 timmar på helger,men förutsättningarna var att läxorna alltid var gjorda,ingen skolk eller slarv,mm.
    Är du inte klok människa! :O
    På en timma hinner man ej mycket! dessutom, om någon här har synpunkter på WoW (World of Warcrack) så kan jag säga er en sak, att jag vet inte hur mycket jag ska tacka Blizzard för WoW, för jag har lärt mig hur mycket som helst via Dator och online spel (Engelska Syftar jag på i detta fall)
  • Karro70

Jag har två söner på 14 och 16 år och jag har egentligen bara två regler. Ingen dator på morgonen (om dom ev har sovmorgon, annars gör det sig själv eftersom dom är morgontrötta) och ingen dator efter kl. 22 på vardagkvällar eller 23 på helgkvällar. Har dom inte suttit så mycket under dagtid kan dom däremot få sitta längre på helgkvällarna. Den yngre har många fritidsaktiviteter så han sitter inte speciellt mycket men den äldre sitter rätt många timmar. Jag tycker det är svårt att begränsa timmarna vid datorn nu när dom blivit äldre. Det var mycket lättare när dom var 8-10 år och kunde sätta sig med legolådan eller gå ut och cykla. Sånt lockar inte precis nu tyvärr...

Svar på tråden Begränsar ni tiden barnen får sitta framför datorn?