Inlägg från: runesthlm |Visa alla inlägg
  • runesthlm

Begränsar ni tiden barnen får sitta framför datorn?

Hej,
    Undrar hur ni gör med barnens datoranvändning, begränsar ni tiden dom får sitta där och stirra in i skärmen? Jag mår nästan dåligt ibland när man tittar på att dom sitter där timme efter timme. Vet att man ju inte kan jämföra med när man själv var liten och var ute och lekte hela tiden, men det känns fel av mig som förälder att tillåta barnen att sitta så långa stunder framför datorn.

Funderar på att sätta stopp vid 20.00 och inget spel innan läxorna är klara och dessutom inget spelande på morgonen innan skolan. Men då lär man väl inte bli populär :)
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Begränsar ni tiden barnen får sitta framför datorn?
  • runesthlm

Barnen är 6 och 12 och än så länge är dom generellt mycket morgonpigga, kanske framför allt för att dom lägger sig ganska tidigt än så länge. Det är en pojke och en flicka (pojken äldst), och dom delar fortfarande rum så vi bara har en 3:a. Men det går jättebra och ganska ofta händer det att den minsta vaknar upp i samma säng som storebror då hon brukar gå dit om hon vaknar och är rädd..lite gulligt :) Men detta lär nog ändra sig snart när storebroren blir lite äldre...
    Angående datorn, så är det första grabben gör på morgonen att starta datorn...och likadant innan han lägger sig...Men det är nog kanske mest nu på sommaren jag har irriterad mig över detta, när solen skiner och han sitter framför datorn...Nu börjar aktiviteterna komma igång så förhoppningsvis blir det mindre av detta då...

• runesthlm

Jag har nu bestämt att mina 2 (6+12) inte får spela på morgonen, grabben på 12 har en tendens till att hoppa ur sängen vid 6 bara för att få spela...Så nu är det läxor eller vila på morgonen..tror han föredrar vila och göra läxorna på kvällen istället..:)

Svar på tråden Begränsar ni tiden barnen får sitta framför datorn?