• neelliee

Men vad är ett personligt hem då?

Läser med förundran tråden där man ojar sig över grå divansoffor med lila kuddar, IKEA, panelgardiner och gröna lurvmattor. Det är tydligen inte personligt. Så nu är min nyfikenhet väckt - vad menar ni med "personliga" hem och måste ett hem vara alltigenom "personligt"?

När jag tänker på "personligt" hem så tänker jag att inredningen ska passa personerna som bor där och vara vald av dem själva. Jag tänker också på personliga föremål som fotografier, barnteckningar och reseminnen och på föremål som av någon anledning är kära för de som bor i hemmet.
    Om man nu som exempel gillar grått, älskar att halvligga i framför TV:n, trivs när det inte är allt för plottrigt och gärna har rena golvytor så att barnen kan springa runt - blir hemmet då inte personligt om man inreder efter hur man är och vill leva? Jag kan inte tycka det och undrar ärligt hur ni menar, ni som påstår att bla. gråa divansoffor per definition är smaklösa och opersonliga. Gillar man färger köper man en röd soffa och visar sin personlighet, gillar man grått köper man en grå soffa och visar då INTE sin personlighet ..? Det känns som en logisk miss någonstans.
    Är man gästfri och vill ha ett tåligt hem där barn kan härja och gäster spilla, då är IKEA utmärkt. Kanske inte för kvaliténs skull, men för priser som innebär att det faktiskt "bara" är att köpa en ny matta om det behövs. Dessutom är deras serier ofta möjliga att komplettera i efterhand (om EN byrå pajar) och klädslar går ofta att tvätta och byta ut. Jag tycker att sådant känns personligt och välkomnande hos andra, piler jag är det ingen fara.

Jag kan snarare känna att en del hem känns lite "överstylade" när de framhålls som "personliga" (som en del av de länkade i andra tråden). Där har någon verkligen tänkt till för att få varje detalj rätt, och för mig känns det inte så hemlikt. Visst är grå divansoffor vanliga, men därför också lätta att få tag på i olika mått, textilier och prisklasser. Alla tycker inte att det är så viktigt att vara speciell att man lägger ett helt år på att leta efter exakt rätt soffa i en "personlig" färg och form som för tillfället är omodern och svår att hitta. Är man i en ålder då många köper ny bostad är det ju naturligt att "alla" gör om, och gör man om påverkas man ju av att utbudet i affärerna skiftar beroende på mode. Jag kan väl snarare tänka att det visst kan vara personligt att ha som alla andra - ungefär "jag vet att den här soffan finns hos flera vi känner, men det struntar jag i för jag tycker om den!" Jag undrar mer över folk som inte kan tänka sig att ha lika som någon annan.

Och hem förändras ju ständigt och inredning är oftast en process. I alla fall jag spikar inte alltid upp tavlor så fort jag ställt soffan tillrätta och gardinerna kan jag behöva fundera på ett tag innan jag vet vad jag vill ha. Har en familj precis gjort om ser det kanske lite kalt ut ett tag, innan de hunnit bestämma vad de ska ha på väggarna och innan de hunnit skaffa alla detaljer. DET är väl personlighet om något, att man låter hemmet "fyllas på" med sådant man gillar, snarare än att allt är klart när man bjuder in vännerna på en första titt.

• Svar på tråden Men vad är ett personligt hem då?
  • puss

ikea har mycket bra och kan ju bli vädigt personligt. själv har jag inte tid att jaga och renovera loppisfynd, även om jag gillar att göra det när jag har tid.

att man skriker Opersonligt  beror nog på att man inte känner sig komfortabel av nån anledning.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Susanne905

Personligen skulle jag aldrig inreda hela hemmet med Ikea möbler, eller 50/60-tal men varför inte bara acceptera att alla är olika och har olika smak och tycke? Jg har säkerligen ett hem som ts i den andra tråden spyr galla över med en grå divansoffa uppe i tv rummet, fondväggar och höga krukor, till viss del med plastbollar då mina katter notoriskt annars tuggar sönder de blommor jag ställer i... Hursomhelst så kan man alltid kommentera andras stil och hem, men det är ju inte jag som bor i ett 50 tals eller ikea möblerat hem så varför egentligen ödsla energi på det? Huvudsaken är väl att den som bor där trivs och är nöjd, oavsett vilken stil eller vart man införskaffat sitt möblemang.

• puss

hur kan man döma vad som är personligt för nån annan?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • neelliee
    Susanne905 skrev 2009-08-22 08:43:16 följande:
    Personligen skulle jag aldrig inreda hela hemmet med Ikea möbler, eller 50/60-tal men varför inte bara acceptera att alla är olika och har olika smak och tycke? Jg har säkerligen ett hem som ts i den andra tråden spyr galla över med en grå divansoffa uppe i tv rummet, fondväggar och höga krukor, till viss del med plastbollar då mina katter notoriskt annars tuggar sönder de blommor jag ställer i... Hursomhelst så kan man alltid kommentera andras stil och hem, men det är ju inte jag som bor i ett 50 tals eller ikea möblerat hem så varför egentligen ödsla energi på det? Huvudsaken är väl att den som bor där trivs och är nöjd, oavsett vilken stil eller vart man införskaffat sitt möblemang.
    Jo, jag håller med. Andras hem är deras ansvar, JAG behöver inte trivas där
  • neelliee
    neelliee skrev 2009-08-22 08:50:10 följande:
    Jo, jag håller med. Andras hem är deras ansvar, JAG behöver inte trivas där
    Var för snabb

Oftast trivs jag ändå hemma hos andra, även om jag inte hade valt den stilen till mig själv. En känsla av hemtrevnad behöver ju inte hänga samman med vad man själv tycker allra mest om.
  • Ari Gold

Ett personligt inrett hem är för mig ett hem där ägaren/hyresgästen har en relation till de saker han/hon äger. Dvs att man inte bara gått ut och shoppat allt snyggt man kommit åt på ett bräde utan attt det finns en historia kring möblerna och sakerna.

Sedan kan ett hem mycket väl vara snyggt även om det ej är personligt. Och ett personligt hem kan ju vara i en stil jag själv inte alls gillar.

• Tina83

det är ju inte personligt om man hittat en bild i en tidning och tänkt " så här ska jag ha det" och så köper man så lika som möjligt.

jag tycker det är kul när ett hem får växa fram. man blandar lite olika, gammalt och nytt.

• Thursday

Men är det inte lite misstänkt att halva befolkningen plötsligt har exakt likadan smak/personlighet, för fondväggar, gråa divansoffor och Cult-krukor? Visst KAN somliga kanske av en slump råka ha ett väldigt genomtänkt hem som är ett Just-Nu-Hem, men det är nog knapast alla som har den gråa divansoffan som skulle ha den även om det inte vore storsäljaren nummer ett. Det leder ju till slutsatsen att heminredningen knappast är ett uttryck för en noga genomtänkt stil som ett uttryck för ens personlighet. Vilket man ju inte heller måsta ha, det är väl ett fullkomligt legitimt val att inte bry sig mer om mode/musik/film/inredning än att gilla ungefär det som är inne just nu.

Svar på tråden Men vad är ett personligt hem då?