• KRSn

Det här med björnbär..

Kan man gräva upp en björnbärsbuske från en allmän plats.
    (Observera att vi bor i skogen och ingen skulle sakna den!)
    För att plantera den i sin trädgård?

Vilken tid på året är i så fall bäst att göra det?
    Sprider de sig?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Det här med björnbär..
  • Asereht

Med tanke på att man inte får hugga gran i skogen som man vill så bör man kanske heller inte böjra gräva upp buskar utan att först kolla med markägaren att det är ok.

♥ Grabbarna Bus, Syrran & Bulans Mamma ♥      Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • KRSn

Okej, men OM det nu skulle vara okej.
    När gör man det bäst då och kommer de att sprida sig?

• Jesster

Här får du säkert en hel del tips
    www.odla.nu/google.shtml&q=flytta+bj%F6rnb%E4r&sa=S%F6k&sitesearch=www.odla.nu&client=pub-8366619824844512&forid=1&channel=7939817425&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&flav=0000&sig=p1uq2Q2bQfmi25Qd&cof=GALT%3A%23008000%3BGL%3A1%3BDIV%3A%23FFFFFF%3BVLC%3A663399%3BAH%3Acenter%3BBGC%3AFFFFFF%3BLBGC%3AFFFFFF%3BALC%3A000000%3BLC%3A000000%3BT%3A000000%3BGFNT%3A008000%3BGIMP%3A008000%3BFORID%3A11&hl=sv

Den som söker han finner - www.google.se
  • och

Björnbär borde vara väldigt enkelt att få att ta sig. Det blir goda bär, men de odlade gamla taggiga sorterna har betydligt större och sötare bär än vilda björnbär. Dessutom ska man komma ihåg att björnbär sprider sig något förfärligt, både med rotskott och frön, man får vara beredd på att rensa bort plantor året runt. De har en enorm växtkraft, och om man inte har en stor trädgård skulle jag avråda.

Det finns taggfria sorter, jag har inte provat dom. Allmänt anses de inte lika goda, men de är nog enklare att hantera och mer passande i en mindre trädgård.

Björnbären vi har i trädgården täcker en yta som säkert är sådär en 25 kvm, och hade jag inte rensat noga hade hela trädgården varit full. Men det blir goda bär.

Jo, och jag skulle gissa på att du kan flytta en liten planta i princip när som, den tar sig nog.

Svar på tråden Det här med björnbär..