Inlägg från: Runawaybride |Visa alla inlägg
  • Runawaybride

ONT under höger revbensbåge

Jag har för mig att smärta som strålar (men då oftast mot skulderbladen) har med gallan att göra. Gör det ont och är svullet då du känner vid höger revbensbåge, kan det kanske i värsta fall vara levern som är inflammerad, men jag är ingen läkare så jag vet inte, det är något jag läst bara, för länge sen på sjuksköterskeprogrammet. På höger sida av magen sitter ju också tjocktarmen, kan det vara därifrån du har problem, t ex med fickbildningar i tarmen eller så som kan avhjälpas med mer fibrer i maten t ex? Gå du till doktorn och se till att de tar blodprov som kollar dina levervärden och allt, din sänka och att de klämmer ordentligt på magen, inte ska du gå runt och ha ont. Berätta också för dem NÄR du har ont, och försök se ett samband, om du t ex har ätit innan och i så fall vad osv. Min pappa hade ont av gallan också, då i synnerhet på nätterna, och det tog många vändor och undersökningar innan de upptäckte gallsten, så ligg på tills de undersökt dig ordentligt! Han mår bra nu men han hade väldigt ont länge. Magsmärtor är ju så lurigt för dem att se vad det beror på, därför gäller det att du är så beskrivande som möjligt med hur och när du har ont. Berätta att det strålar. Kanske ska de dunka lite över njurarna och se om det är därifrån det kommer?

Hoppas det fixar sig för dig!

Svar på tråden ONT under höger revbensbåge