• Takex

ONT under höger revbensbåge

Jag får så, fast jag tycker mer att det bränner och det har jag haft sen jag var 15 år och skadade mig i en snowboard olycka. Jag brukar inte tänka så mycket på det, har inte ens tänkt på att gå till läkaren.

• Takex
    Neko skrev 2009-08-29 01:31:45 följande:
    Jag hade så när jag var liten... någon sjukgymnast sade att det var muskelfästen som gjorde ont. Sedan gick det över av sig själv efter ett tag men kan känna av det då och då. Kände av det nästan konstant då jag var gravid. Molar/bränner för mej, fast ändå lite ilande. Svårt att förklara.
    Ja det är sån värk jag har. Märks mest när jag är hungrig, hehe.
    Nej men det låter vettigt att det är en muskel, inget att oroa sig för.
  • Takex

Vilka intressanta uppdateringar, jag har nämligen IBS.

• Takex
    Babybalo skrev 2009-10-09 14:31:50 följande:
    Hej! Vad har du för symptom? Min läkare pratar om att det skulle vara det jag har drabbats av, men jag får en känsla av att det bara är något han drar till med... När man har IBS är man väl mer konstig imagen? Eller? Jag har smärtor och obehag på höger sida under revbensbågen samt en känsla av att det sitter som en apelsin eller något annat stort där som liksom tar emot...
    Förutom magproblemen då som är det mest uppenbara så har jag ont under högra revbenen och bak i njurarna, framförallt när jag är hungrig. Under revbenen så bränns det, som du säger känns det som om något sitter i vägen, som om man inte ska kunna luta sig och ryggen gör molande ont, jag brukar slå på ryggen med nävarna som jag gör när jag har mensvärk. Så det är samma värk lite tycker jag.

Men som sagt jag har magsymptom också, jag hade aldrig kopplat ihop de här två om det inte vore för din tråd nu.
  • Takex
    Babybalo skrev 2009-10-09 15:14:48 följande:
    Hmm, intressant! Ja, läkaren kanske inte är helt ute och cyklar då när han pratar om IBS!!?? Jag har inga direkta magproblem förutom det här konstiga då på höger sida som strålar bak i ryggen, upp mot axel/skulderblad och ibland även ner i ljumsken... Känns det alltså för dig som att någon kört in en tennisboll el något under revbensbågen? Ungefär den känslan är det jag har. Kanske kan det vara tarmen som känns så alltså... Vill veeeeeta! Blir galen av ovissheten och i min fantasi ser jag en enorm tumör som sitter fastkilad under revbenen..
    När det började för mig var jag 15 år ca och hade inte sånna grova IBS symptom som jag har idag. Då var jag mest hård i magen ibland tror att det var då IBSen startade.
    Ja det känns som att något sitter i vägen, det bränner även. Det gör inte ont så jag gråter eller måste ligga ner men det är oskönt liksom så jag vänder och vrider och sträcker mig mycket. Efter ett tag börjar det stråla back till ryggen och jag får ont i vad jag säger njurarna och den värken känns mer som mensvärk och jag tror det heter molande på svenska.
    Jag har dock aldrig varit orolig för smärtan som du har så jag har aldrig kollat upp eller nämnt för en läkare, jag äter bara så försvinner det, det kommer som sagt bara när jag varit hungrig en liten stund (ibland har jag känt av hungern innan ibland inte).

Du har inga toalett besvär? Förstoppningar eller diarre? Kanske fårplutts fenomenet när man aldrig får känslan av att man tömt tarmen ordentligt? För mig började det med förstoppning. Nu är magen helt i kaos och jag måste äta inolaxol 3 gånger dagligen för att tarmen ska fungera. Men jag har inte så ofta kramp i magen (endast vid diarre), så det måste man nog inte ha.
Svar på tråden ONT under höger revbensbåge