Inlägg från: Stellaviol |Visa alla inlägg
  • Stellaviol

ONT under höger revbensbåge

Hej här kommer en till!!!!!!
    Jag har oxå ont under höger revbensbåge, jag har varit och gjort ul som visade att jag har massa små gallstenar. Men jag har varit hos kirurgen idag och han säger att det jag känner inte har något att göra med gallsten. Jag är helt övertygad, men måste ju börja fundera på om det kan vara nått annat. Har haft problem med magkramper i hela mitt liv, värre innan graviditeterna. Smärtan "apelsinen" har jag haft de senaste 3 månaderna. Kirurgen säger att det är tarmen jag känner, att jag har IBS (som läkare innan har sagt). Men jag tycker att det känns konstigt eftersom jag aldrig har haft så här!!! Nu sitter smärtan på samma ställe hela tiden och kommer i attacker flera gånger om dagen.
    Jag har 2 symtom till:
    1. jag har någon som bubblar under höger bröst, ovanför "apelsinen".kirurgen säger gaser, jag säger skit snack. Det bubblar bara när jag ligger på mage och andas in eller ut.
    2. Jag får ont bakom bröstbenet, det strålar till "apelsinen" och upp i nacken och ut i axeln.
    annars kommer det onda i attacker, känner att det skaver när jag sitter ner.
    Jag har vissa andra symtom som kan styrka IBS, men jag vill veta vad som skaver.
    Jag tycker verkligen att det ska bli spännande att höra hur det går för er!!!!

• Stellaviol

Hej Babybalo!!!
    Jag måste säga att jag blev lite lättad över at hitta någon som har samma som mig! Även om det inte är så roligt!!
    spännande att du ska göra "DT", hoppas att du får ett bra svar!! Jag tror inte att vi har något att vara oroliga för!!! Har du några symtom av IBS? du kan kolla 1177.se/artikel.asp om du inte vet vad det är! Har du nått annat konstigt? höga värden eller nått? jag har haft lite förhöja järnvärden.
    Jag väntar på att min läkare ska ringa mig i morgon och säga hur vi ska gå vidare med detta!!! Jag är väldigt trött på att inte bli tagen på allvar!!
    Jag ska hålla tummarna för dig på fredag.

• Stellaviol

Hej hej!!!
    Idag har jag pratat med min läkare! som tog mig på fullast allvar, han förstod verkligen att jag var besviken på den kirurg som jag besökte i måndags. Han har bokat in en tid till mig nästa vecka och sa även att han funderade på att vi skulle göra en datortomografi på hela buken. Så det kan ju bli spännande!
    Järn och Hb är samma, finns skillnad på kapillärt och venöst blod (fingret eller armen) jag tror att det var det venösa (armen) som gav förhöjt värde. Tänkte be honom att ta om det!!!
    Det känns som det är lätt att säga IBS, då man inte helt säkert kan säga att det är det. Ganska flummig diagnos. Så fall tycker jag verkligen att dom ska utreda om det är IBS!!!
    Jag hoppas att inte att du är allt för nervös inför fredagen!!! Och jag hoppas inte att jag behöver vänta så länge.....evigt väntande. fick vänta 3 månader för att prata med en kirurg!!!
    Kram på dig!!!!!!!!!Så glad att jag hittade dig!!!

• Stellaviol

Hej!!
    idag håller jag tummarna för dig!!! Hoppas verkligen att det går bra, undra hur länge man får vänta på svar!!!
    4 veckor är ju helt okej att vänta på CT (är visst rätta förkortningen)! Men det blir en väldig massa väntan......
    Jag har väntat 3 månader på en knäpp meningslös kirurg!!! JA JA!!! Jag har oxå fått tumör på hjärnan!!! Man blir lätt nojjig, speciellt ju mer man läser.
    Men det visar sig nog vara något enkelt!!!
    Ha en jätte trevlig helg!!!
    Kramar

• Stellaviol

Å så skönt att det är gjort, ett steg i rätt riktning!!! Det kommer nog kännas som en lång vecka!!! Jag förstår att du är orolig, det är jag med!!!! Vi fortsätter att hålla tummarna och hoppas på det bästa. vad det än är så kan det säkert fixas till!!!!!! det är kanske en ficka på tarmen som försvinner med bra kost!! haha, själv hoppas jag på en sjukdom som botas med 1 piller och som dessutom gör att mina 10 kg + rasar av!!! lite önskedrömmar måste man ju ha!!!!!
    Njut av helgen!!!!!

• Stellaviol

Hej hej!! Ja detta verkar ju intressant!! Det verkar ju inte vara helt ovanligt! Men det känns ändra som det skiljer sig lite mellan oss alla. Jag har inte heller vrål ont, utan det känns mer som om någonting inte får plats, det är en konstig känsla och konstigt ont (flummigt). ibland så håller smärtan i sig längre. Jag kan inte heller säga att jag kan se samband med mat, ibland gör det ont i bland inte. Jag har upplevt att det gör ont om jag är lite hungrig och dricker kaffe. det gör även ont bak i ryggen. Men aldrig ljumskarna, däremot har jag en huggande känsla i nedre delen av magen, men det är mest när jag reser mig snabbt (tror att dom sytt nått fel efter kjejsarsnittet).
    Jag har ju ganska många IBS symtom och har fått den diagnosen (men aldrig blivit ordentligt utredd) så det sa bli intressant och höra vad det är!!!

• Stellaviol

Hej hej på er!!!! Babybalo gud va skönt att ct inte visade nått!!!! jag har knappt vågat titta!!!! Jag har varit hos min läkare idag och pratat. han tror fortfarande att det kan vara min gallsten som spökar, han är mkt besviken på kirurgen som inte tog tag i detta om han nu inte tror på gallsten. Så nu ska jag göra en coloskopi. inte trevligt men det kan kanske visa nått. han säger att han verkligen vill utreda om det är IBS eller nått annat. Han sa även att jag inte behöver oroa mig för canser, vilket jag gör. Jag är väldigt glad över att han inte tror på canser!!!
    Kram på er!!!!!!

• Stellaviol

Hej!!!
    Jag har inte varit här inne och läst på ett tag, har försökt att förtränga att jag har ont!!!
    faktum är att det har blivit lite bättre, vilket är bra.
    Jag har ju gallsten, massa små. men enligt kirurgen så är inte dessa boven till "apelsinen" och smärtan. Utan IBS, enligt honom.
    Men nu har jag dragit ner på fettet igen (efter att ha ätit LCHF ett par månader) och nu har det blivit bättre, så jag tycker att det talar för gallsten, samtidigt som det kan ha med IBS att göra oxå!!! IBS kanske inte heller gillar fett!!!!
    Men jag har fortfarande ont nästan varje dag, men inte lika ofta.
    Jag väntar på att få göra en coloskopi, spännande!! Skönt att läsa att det inte är så fruktansvärt som man kan tro!!!!
    Jag hoppas läkarna kan ta sig i kragen och tro på sina patienter det är ju inte så att man simulerar!!!!

Jag håller tummarna för oss alla att det blir bra!!!

• Stellaviol
    AnniPanni skrev 2009-11-09 17:13:40 följande:
    Hej nu har inte jag läst igenom tråden (tidsbrist men att ha ont och känna sig svullen kan mycket väl vara gallan som bråkar faktiskt. Jag har haft ett tryck över magen länge, i flera år och hela tiden trott att det var magkatarr som kom och gick tills jag blev riktigt dålig för ett par månader sedan. Jag gick ifrån lite öm till akut bortopererad gallblåsa på 7 veckor. Jag har ätit fettsnål mat i flera år och mina ordentliga problem kom efter en vecka i spanien (där det var typ pommes o feta såser till mat hela tiden).
    Hej hej, jag har alltid ätit fett snålt innan, så visst kan det vara det!! kanske ska äta fett igen och se vad gallan säger om det!! det känns som det är gallan som trycker på revbenen, ja ja nu lägger jag mina bekymmer i läkarnas händer ett tag. Det har varit så mkt sista tiden med detta så jag känner att jag inte orkar mer just nu!!
    ha det gott
Svar på tråden ONT under höger revbensbåge