• Babybalo

ONT under höger revbensbåge

Stellaviol skrev 2009-10-05 22:34:02 följande:
    Hej här kommer en till!!!!!!Jag har oxå ont under höger revbensbåge, jag har varit och gjort ul som visade att jag har massa små gallstenar. Men jag har varit hos kirurgen idag och han säger att det jag känner inte har något att göra med gallsten. Jag är helt övertygad, men måste ju börja fundera på om det kan vara nått annat. Har haft problem med magkramper i hela mitt liv, värre innan graviditeterna. Smärtan "apelsinen" har jag haft de senaste 3 månaderna. Kirurgen säger att det är tarmen jag känner, att jag har IBS (som läkare innan har sagt). Men jag tycker att det känns konstigt eftersom jag aldrig har haft så här!!! Nu sitter smärtan på samma ställe hela tiden och kommer i attacker flera gånger om dagen. Jag har 2 symtom till:1. jag har någon som bubblar under höger bröst, ovanför "apelsinen".kirurgen säger gaser, jag säger skit snack. Det bubblar bara när jag ligger på mage och andas in eller ut. 2. Jag får ont bakom bröstbenet, det strålar till "apelsinen" och upp i nacken och ut i axeln.annars kommer det onda i attacker, känner att det skaver när jag sitter ner. Jag har vissa andra symtom som kan styrka IBS, men jag vill veta vad som skaver. Jag tycker verkligen att det ska bli spännande att höra hur det går för er!!!!
    Kom på att jag kanske inte behöver vara anonym !
    Vad tråkigt att du också har ont... Min läkare tror också att smärtan och känslan av att något sitter och tar emot och skaver under revbenen kan vara tjocktarmen som spökar. Nu väntar jag på att göra en datortomografi av hela buken på fredag. Jag är sååå nervös!
    Kan känna igen bubbelkänslan som du beskriver, jag får också så ibland...
  • Babybalo
    Babybalo skrev 2009-10-06 11:14:17 följande:
    Kom på att jag kanske inte behöver vara anonym !Vad tråkigt att du också har ont... Min läkare tror också att smärtan och känslan av att något sitter och tar emot och skaver under revbenen kan vara tjocktarmen som spökar. Nu väntar jag på att göra en datortomografi av hela buken på fredag. Jag är sååå nervös!Kan känna igen bubbelkänslan som du beskriver, jag får också så ibland...
    Jag är alltså trådstartaren...
  • Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-06 23:11:02 följande:
    Hej Babybalo!!!Jag måste säga att jag blev lite lättad över at hitta någon som har samma som mig! Även om det inte är så roligt!!spännande att du ska göra "DT", hoppas att du får ett bra svar!! Jag tror inte att vi har något att vara oroliga för!!! Har du några symtom av IBS? du kan kolla 1177.se/artikel.asp om du inte vet vad det är! Har du nått annat konstigt? höga värden eller nått? jag har haft lite förhöja järnvärden.Jag väntar på att min läkare ska ringa mig i morgon och säga hur vi ska gå vidare med detta!!! Jag är väldigt trött på att inte bli tagen på allvar!!Jag ska hålla tummarna för dig på fredag.
    Hej! Ja, det är faktiskt skönt att veta att man inte är ensam... Min läkare på VC tror att mina smärtor skulle kunna vara IBSrelaterade, men jag vet inte. Det känns inte riktigt som att jag har de "rätta" symtomen.. Alla blodprover som tagits på mig har varit normala. Har du för högt järn? Är det detsamma som hb?
    Hoppas att din läkare har något vettigt att komma med! Jag är också trött på att inte bli tagen på allvar och mest bli betraktad som en hypokondriker!
    Tack för att du håller tummarna!
    Kram
  • Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-07 20:49:07 följande:
    Hej hej!!!Idag har jag pratat med min läkare! som tog mig på fullast allvar, han förstod verkligen att jag var besviken på den kirurg som jag besökte i måndags. Han har bokat in en tid till mig nästa vecka och sa även att han funderade på att vi skulle göra en datortomografi på hela buken. Så det kan ju bli spännande! Järn och Hb är samma, finns skillnad på kapillärt och venöst blod (fingret eller armen) jag tror att det var det venösa (armen) som gav förhöjt värde. Tänkte be honom att ta om det!!!Det känns som det är lätt att säga IBS, då man inte helt säkert kan säga att det är det. Ganska flummig diagnos. Så fall tycker jag verkligen att dom ska utreda om det är IBS!!!Jag hoppas att inte att du är allt för nervös inför fredagen!!! Och jag hoppas inte att jag behöver vänta så länge.....evigt väntande. fick vänta 3 månader för att prata med en kirurg!!!Kram på dig!!!!!!!!!Så glad att jag hittade dig!!!
    Hej igen och tack detsamma!
    Vad skönt att läkaren tog dig på allvar och att du kanske skall få göra en dt. Det känns ju liksom lika bra att få det gjort. Då får man ju svart på vitt känns det som... Min största fasa är att jag går omkring med en apelsinstor tumör under revbensbågen, och det klart att skulle det vara så så lär det ju synas på datortomografin.
    Man blir ju galen av allt väntande! Från det att läkaren skrev remiss till dt så har det tagit 4 veckor för mig. Jag antar att det i sammanhanget är en OK väntetid, men det är ändå såå jobbigt! Jag är ju orolig och har ont hela tiden så jag kan aldrig slappna av.
    Håller med om att IBS känns lite som en flumdiagnos, något som läkarna drar till med när de inte vet vad symtomen beror på.. Jaja, hoppas iaf att vi snart får klarhet i vad våra smärtor beror på och att det är något helt ofarligt!
    Vi hörs igen! Kram!
  • Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-09 13:45:17 följande:
    Hej!!idag håller jag tummarna för dig!!! Hoppas verkligen att det går bra, undra hur länge man får vänta på svar!!!4 veckor är ju helt okej att vänta på CT (är visst rätta förkortningen)! Men det blir en väldig massa väntan......Jag har väntat 3 månader på en knäpp meningslös kirurg!!! JA JA!!! Jag har oxå fått tumör på hjärnan!!! Man blir lätt nojjig, speciellt ju mer man läser. Men det visar sig nog vara något enkelt!!! Ha en jätte trevlig helg!!!Kramar
    Tack för tumhållningen! Själva undersökningen gick bra även om det var lite obehagligt när de sprutade in kontrast i armen. En extrem värmekänsla spreds i kroppen och det kändes som att jag kissade på mig! :-O Detta var tydligen en väldigt vanlig reaktion på kontrasten.
    De sa till mig att jag kommer att få svar inom en vecka. Gaaah!Är så orolig! Förhoppningsvis är det inget farligt vi drabbats av... Vill bara ha svaret nu, så jobbigt att gå omkring och vänta.
    Ha en supertrevlig helg du också! Kramar!
  • Babybalo
    Takex skrev 2009-10-09 13:59:25 följande:
    Vilka intressanta uppdateringar, jag har nämligen IBS.
    Hej! Vad har du för symptom? Min läkare pratar om att det skulle vara det jag har drabbats av, men jag får en känsla av att det bara är något han drar till med... När man har IBS är man väl mer konstig imagen? Eller? Jag har smärtor och obehag på höger sida under revbensbågen samt en känsla av att det sitter som en apelsin eller något annat stort där som liksom tar emot...
  • Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-09 14:38:40 följande:
    Å så skönt att det är gjort, ett steg i rätt riktning!!! Det kommer nog kännas som en lång vecka!!! Jag förstår att du är orolig, det är jag med!!!! Vi fortsätter att hålla tummarna och hoppas på det bästa. vad det än är så kan det säkert fixas till!!!!!! det är kanske en ficka på tarmen som försvinner med bra kost!! haha, själv hoppas jag på en sjukdom som botas med 1 piller och som dessutom gör att mina 10 kg + rasar av!!! lite önskedrömmar måste man ju ha!!!!!Njut av helgen!!!!!
    Ja, det är verkligen skönt att det är gjort! Nu känns det iaf som att "jag gjort det jag har kunnat" och nu är det bara att vänta... Du har rätt i att det säkert kan fixas till oavsett vad det är!! Ja, några kilon- vore ju inte helt fel för mig heller!
    Njut av helgen du också och hoppas att obehaget/smärtan håller sig långt borta!!!!
  • Babybalo
    Takex skrev 2009-10-09 14:34:51 följande:
    Förutom magproblemen då som är det mest uppenbara så har jag ont under högra revbenen och bak i njurarna, framförallt när jag är hungrig. Under revbenen så bränns det, som du säger känns det som om något sitter i vägen, som om man inte ska kunna luta sig och ryggen gör molande ont, jag brukar slå på ryggen med nävarna som jag gör när jag har mensvärk. Så det är samma värk lite tycker jag.Men som sagt jag har magsymptom också, jag hade aldrig kopplat ihop de här två om det inte vore för din tråd nu.
    Hmm, intressant! Ja, läkaren kanske inte är helt ute och cyklar då när han pratar om IBS!!?? Jag har inga direkta magproblem förutom det här konstiga då på höger sida som strålar bak i ryggen, upp mot axel/skulderblad och ibland även ner i ljumsken... Känns det alltså för dig som att någon kört in en tennisboll el något under revbensbågen? Ungefär den känslan är det jag har. Kanske kan det vara tarmen som känns så alltså...
    Vill veeeeeta! Blir galen av ovissheten och i min fantasi ser jag en enorm tumör som sitter fastkilad under revbenen..
  • Babybalo
    Takex skrev 2009-10-09 22:09:47 följande:
    När det började för mig var jag 15 år ca och hade inte sånna grova IBS symptom som jag har idag. Då var jag mest hård i magen ibland tror att det var då IBSen startade. Ja det känns som att något sitter i vägen, det bränner även. Det gör inte ont så jag gråter eller måste ligga ner men det är oskönt liksom så jag vänder och vrider och sträcker mig mycket. Efter ett tag börjar det stråla back till ryggen och jag får ont i vad jag säger njurarna och den värken känns mer som mensvärk och jag tror det heter molande på svenska.Jag har dock aldrig varit orolig för smärtan som du har så jag har aldrig kollat upp eller nämnt för en läkare, jag äter bara så försvinner det, det kommer som sagt bara när jag varit hungrig en liten stund (ibland har jag känt av hungern innan ibland inte).Du har inga toalett besvär? Förstoppningar eller diarre? Kanske fårplutts fenomenet när man aldrig får känslan av att man tömt tarmen ordentligt? För mig började det med förstoppning. Nu är magen helt i kaos och jag måste äta inolaxol 3 gånger dagligen för att tarmen ska fungera. Men jag har inte så ofta kramp i magen (endast vid diarre), så det måste man nog inte ha.
    Tack så mycket för ditt svar!
    Jag känner igen lite av det du skriver, dock verkar min smärta/obehag inte vara kopplat till mat på någor sätt. Jag har inte kunnat se något mönster att det skulle bli värre el bättre när jag äter/inte äter.
    Mitt obehag (det gör inte heller så ont så att jag gråter utan är mer som ett riktigt jobbigt obehag, en obekväm och skavande känsla) är mer konstant. Jag känner av det mer eller mindre hela tiden. Fårpluttsfenomemet känner jag absolut igen och känslan av att inte tömt tarmen ordentligt. De senaste månaderna har jag ofta behövt gå på toa tre ggr per dag mot i vanliga fall bara en.
  • Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-10 10:11:23 följande:
    Hej hej!! Ja detta verkar ju intressant!! Det verkar ju inte vara helt ovanligt! Men det känns ändra som det skiljer sig lite mellan oss alla. Jag har inte heller vrål ont, utan det känns mer som om någonting inte får plats, det är en konstig känsla och konstigt ont (flummigt). ibland så håller smärtan i sig längre. Jag kan inte heller säga att jag kan se samband med mat, ibland gör det ont i bland inte. Jag har upplevt att det gör ont om jag är lite hungrig och dricker kaffe. det gör även ont bak i ryggen. Men aldrig ljumskarna, däremot har jag en huggande känsla i nedre delen av magen, men det är mest när jag reser mig snabbt (tror att dom sytt nått fel efter kjejsarsnittet). Jag har ju ganska många IBS symtom och har fått den diagnosen (men aldrig blivit ordentligt utredd) så det sa bli intressant och höra vad det är!!!
    Ja, känslan av att någonting inte får plats är det mest framträdande symptomet för mig. Har nu också börjat få rejält ont i ryggen men det tror jag beror på att jag omedvetet belastat den helt tokigt nu sedan jag började få de här smärtorna i början av juli...
Svar på tråden ONT under höger revbensbåge