• Anonym

ONT under höger revbensbåge

Jag har lika sedan 1 år tillbaka...... Gjort ul tidigare utan att de hittade något. Var och gjorde ett nytt igår och då såg de tydligt att jag har gallstenar. Symptomen du har stämmer mycket bra överrens med det. Begär att få ett ul till för att kolla gallan lite extra mycket.
    Ett annat alternativ är ju att du har en låsning i ryggen som strålar. Inte helt ovanligt det heller.

• Anonym

Anonym (Orolig!) skrev 2009-08-22 17:24:26 följande:

Tack! Har du också haft ont dagligen? Jag har nämligen trott att om man har symtom från gallan så kommer de i attacker och däremellan mår man bra... Hur har din smärta känts?
    Jag som skrev första svaret i tråden....

Det är en slags skavande, molande värk, svårt att förklara. Har svårt att ligga på höger sida, nästan lite hållkänsla, strålar mot ryggen nedåt. Har haft ont av och till under hela året och oftast ett par veckor i stöten. Läkaren förklarade för mig att man kan få ont beroende på hur stenarna sitter för tillfället.
  • Anonym

Hej!Jag har opererat bort gallblåsan förra sommaren,men fick besvär i december igen.Har gjort 2 ultraljud,gastroskopi,kollat levervärden mm.Skulle få göra skiktröntgen men blev gravid,så det blev inställt.Har smärtor hela tiden,ligger med värmedyna konstant.Sitter i en skitsits,eftersom jag måste stå ut till februari.Vet inte hur jag ska kunna hantera smärtan mer.Är det helt uteslutet med röntgen när man är gravid?Kan man inte skärma av nedre delen av magen?Mina smärtor sitter under höger revben och strålar bak mot höger skulderblad och axel när det är som värst.Vet snart inte vad jag ska ta mig till!

• Anonym

För mig sitter värken där vid magkatarr. Ibland får jag så ont att jag inte kan ligga på sidan. Första gången kom det plötsligt och gjorde så ont att jag funderade på att ringa ambulans. För mig är det en molande smärta som också känns bakåt. Kanske r det så enkelt?

• Anonym

Jag har haft mycket problem med just mellangärdet och under revbenen på högersida, läkarna trodde att det handlade om gallsten, men på UL när jag var inlagd så visade det inget problem. Jag fick attacker så att jag spydde och jag kunde inte gå upprätt, det enda som hjälpte var morfinsprutor.. till sist när jag var in på akuten för 50 11:e gången så fick jag tala med en klok läkare, han frågade "underlättar det smärtorna lite grann om du lutar dig framåt" och det gjorde det, smärtan varade ibland i flera timmar, han förklarade att min gallblåsa inte tömmer sig nog fort, så den svullnar upp, och därför brukar jag ha så jäkla ont. Nu var det någon månad sen som jag senast hade ont så det är tur! vill inte ha det igen.. han skrev ut Citodon till mig, vilket man egentligen inte ska ge till de som har problem med gallan, men just det problem som jag har kan man ta det till.. men då tillhör tydligen jag de få procent som inte kan omvandla ämnet i Citodon till morfin, så det hjälpte mig aldrig.

• Anonym

Jag har också haft samma symptom länge..... De senaste två månaderna har det dock ändrat karaktär. Diffusa smärtor i mellangärdet som strålar mot ryggen. Nu senaste dagarna så har jag ont strax nedanför skulderbladen.Känns som en slags trötthet. Nu är jag livrädd då jag har fått för mig att jag har cancer i bukspottkörteln. Symptom som smärta i mage och rygg, trött, illamående, kräkningar (några gånger) stämmer på mig. Kan tillägga att jag gjorde gastroskopi, ul samt tog blodprover för några veckor sedan som var normala förutom påvisande av gallstenar. Är nu också gravid i vecka 15 så fler undesökningar kan inte göras. Läkarna tror inte att det är bukspottkörteln då det är väldigt ovanligt innan 50 år. Men jag vet flera här på forumet som är yngre så risken finns ju ändå. Har till och med börjat överväga abort för att jag är så himla rädd

• Anonym

ja du jag får också illamående ibland efter måltid och tryckande känsla vid regnbågen runt höften runt magen och det strålar emmot ryggen liksom typ skulderblsden det är lite jobbigt,men jag har en doktor som inte riktigtn vill tan dettas på allvar hon säger att jag ska glömma denna galla mm

• Anonym

får väl trycka på doktorn igen då,för så här vill man inte ha det,ger mig inte som sagt

• Anonym

det verkar som det stämmer in på mig detta med hållkänsla när jag är ute och går  och kramp

Svar på tråden ONT under höger revbensbåge