• MissSummer

Hur göra när man kontaktar ett bokförlag?

Jag har lite frågor angående att ta kontakt med ett bokförlag.

1) Måste man ha boken färdig innan man gör det?
    2) Vad är bäst brev eller email?
    3) Tips och saker att tänka på?

Är det någon härinne som har gett ut en bok och kan berätta mer hur det går till?

Jag tänkte ge ut boken anonymt då innehållet kommer vara känsligt och privat.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur göra när man kontaktar ett bokförlag?
  • Madask

1 Ja, den ska vara klar (om det sedan blir aktuellt med utgivning vilket det är väldigt få av alla inskickade manus som blir så får du förstås vara beredd på att redaktören vill att du ska ändra en hel del...).
    2 Det är nog olika från förlag till förlag. Du kan kolla de olika hemsidorna så står det hur du ska göra och där kan du också läsa om vad för sorts manus de är ute efter alternativt inte vill ha. Alla förlag ger inte ut t.ex. lyrik eller barnböcker.
    3 Om du har skrivit en bok och vill försöka få den publicerad så är mina tips dessa:
    Låt folk läsa ditt manus innan du skickar in - helst ärliga människor som kan ge dig såväl positiv som negativ feedback så att du kan bearbeta texten ytterligare en gång fastän du såg den som klar (!).
    Fila ordentligt på det medföljande brevet till förlaget där du presenterar dig och din bok på max en sida.
    Skicka in till flera förlag samtidigt och sedan är det bara att vänta. Det tar nog några månader innan du får svar. Får du ett refuseringsbrev så behöver du inte deppa ihop för det utan fortsätt skriv om du tycker om det och gör nya försök. Många etablerade författare blir ju refuserade i början ...

• Emmy K

Madask; har du gett ut en bok? Jag funderar över vilka nackdelar resp fördelar det finns med förlag eller gå själv till ett tryckeri. Jag har blivit varnad för att gå till ett förlag. Jag vill ju bestämma det mesta med boken. Jag vill inte att någon skall börja stryka och ändra i texten annat än språkliga rättningar.

• Madask

Nej, jag har inte gett ut någon bok själv (tyvärr!). Om du vill ha fullständig kontroll över din text så kan du trycka din bok själv men då är det ju du som får betala hela kalaset. Om du vänder dig till ett förlag och har turen att bli antagen så är det också du som bestämmer över din text. Redaktören både "rättar" och kommer med förslag på ändringar men det är du som slutligen bestämmer hur din text ska vara. Sen brukar det ofta vara förlagen som bestämmer omslag men du får säkert komma med synpunkter - tror inte att de kan välja ett omslag som du direkt hatar!

Skulle tro att det är svårt att sälja boken om du trycker den själv men det vet jag inte heller...

• sasssyy

jag tipsar om vulkan.se där jag själv gett ut min första roman på idag

Man tjänar inga pengar direkt på det men man får ut sina verk.

det finns flera andra förlag där du får lite mer hjälp men då får du betala också.
    Googla på "publicera egen bok" så får du upp flera resultat.

• LyNxQ

Var av en händelse inne på Bra Böckers hemsida (www.bbb.se) och läste nåt om att man kunde få sin bok utgiven där (chansen är kanske inte jättestor, men läs mer på hemsidan)

Lycka till!

Svar på tråden Hur göra när man kontaktar ett bokförlag?