• Dawwe1974

9-åring bajsar på sig

Hjälp!

Blir tokig på vår son...

Vår son har fyllt 9 år i sommar och sedan 2 års tid tillbaka så bajsar han på sig nästan dagligen.

När han är inne i något som till exempel, tv, dator, ute och leker, så fullständigt skiter han i att gå på toaletten.

Vi har provat med bestraffningar och belöningar, men inget hjälper.

Vi har varit till vårdcentralen för att kolla om han är allergisk på något som laktos eller något annat utan resultat. Vi har pratat med BUP utan större framgång.

Vi funderar på ge han något laxserande på morgonen för att han skall kunna vara bajsfri i skolan, för vi är rädd att han kommer bli mobbad snart.

• Svar på tråden 9-åring bajsar på sig
  • versan

Uppps! Kolla upp så han inte har epilepsi.
    Vid mildare anfall så kan det hända att man gör på sig. 
    Om ni pratar med honom när han är "inne" i det han gör svarar han på en gång eller krävs det flera hallå innan han svarar.
    Kolla upp detta.
    Epilepsi-anfall kan man även få när man leker är ute i stark solsken m,m
    speciellt Tv-spel & datorspel framkallar ofta anfall.
    en del har lindriga anfall så kallade blackouts.
    så gå till doktorn och be att dom gör EG på honom.
    har han detta så är det inget som ni kan "straffa" honom för.
    Man kan inte kontrollera detta.
    Barn med Epilepsi skall inte spela Datorspel & Tvspel.

• versan

Här kan du läsa mer om det.
    http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3203

olika barn kan drabbas av detta i olika skalor.
    Allt från grand Mal Till petit Mal.
    vet en del om detta då vi har det i släkten.

Så stå på er och be att dom testar pojken.
    Med medicin så kan man få slut på anfallen.
    Håller tummarna för er.

• Dawwe1974
    versan skrev 2009-08-22 21:57:02 följande:
    Här kan du läsa mer om det.www.growingpeople.se/templates/Page.aspx barn kan drabbas av detta i olika skalor.Allt från grand Mal Till petit Mal.vet en del om detta då vi har det i släkten.Så stå på er och be att dom testar pojken.Med medicin så kan man få slut på anfallen.Håller tummarna för er. 
    Vi har testat han för ADHD och i samband med detta har dom gjort EEG, då borde det väl komma fram om han har epilepsi? Dom kom fram till att han har lättare ADHD samt en beteende störning. Han har fått medicin för detta som håller hans humör på jämnare nivå.
    Problemet med bajseriet har dock pågått även innan medicineringen, så vi vet att det inte har med medicinen att göra.
  • versan
    davolo skrev 2009-08-22 22:24:42 följande:
    Vi har testat han för ADHD och i samband med detta har dom gjort EEG, då borde det väl komma fram om han har epilepsi? Dom kom fram till att han har lättare ADHD samt en beteende störning. Han har fått medicin för detta som håller hans humör på jämnare nivå.Problemet med bajseriet har dock pågått även innan medicineringen, så vi vet att det inte har med medicinen att göra.
    Ibland kan man ha mindre epilepsi som inte syns när dom gör det vanliga enkla EEG och då kan dom måsta göra ett längre test med hjälp av stimuli eller test under några dygn.
    Fast ibland så "syns" inte epilepsi på testerna då dom inte är 100% säkra.
    ibland får man gå på hur patienten är/uppför sig i vardagslivet.
    Epilepsi kan förekomma trots att EEG-undersökningen inte visar något onormalt.

När dom gjorde EEG på eran son gjorde dom en utökad EEG med stimuli till för att framkalla ett anfall?

"Syns" inget så skulle jag i det läget kräva en längre utredning/datortomografi.

Har ni testat själv att om han är utan Tv & datorspel & häftiga lekar -försvinner hans problem då.

Har också en systerson med Epilepsi & som har beteende störning så man har en del kännedom om detta.

Jag hoppas givetvis att detta inte är Epilepsi men stå på er hos läkarna så ni får utredda detta då det inte är normalt.
    Skickar med en länk som ni kan läsa.
    http://hem.passagen.se/pillelill_85/_private/epilepsi-filer/epilepsi.htm

• Analoga

När en 9-åring bajsar på sig så är det ju helt klart något fel. Jag tycker definitivt inte ni ska köra med bestraffningar!! Han gör det knappast med flit och det blir bara värre om ni straffar honom!

Ni måste ju snarast be om remiss till Barnmottagning eller liknande för en ordentlig utredning!

• pippilotta2

Nu måste jag komma med ett inlägg!
    har en son som fyller 10 år till hösten.
    Han har sen han slutade med blöjor, också bajsat ner sig nästan dagligen. ( tror tom att jag haft en tråd om det här någongång )
    JAG tyckte det var jättejobbigt och undrade naturligtvis vad det var som var fel. Precis som i ditt fall, "glömde" min son av att gå på toa...och precis som du körde jag med bestraffningar ( milda ) men ingenting hjälpte.
    Var i kontakt med barnmottagningen samt psykolog och även med BVC sköterskan ( innan han blev för stor )
    De berättade för mig, att det är en del pojkar ( för det är tydligen pojkar som har detta problem mest ) som har det så här.Att det är en mognadsgrej. Från Barnmottagningen fick jag rådet att ge sonen en guldstjärna varje gång han gick på toaletten och skötte magen, även ge en belöning. Testade detta och det funkade i kanske en månad-sen var vi tillbaka i samma spår igen.
    Försökte prata med gossen om VARFÖR , men han hade ingen förklaring till varför han inte gick på toaletten.
    Jag var ju - precis som du - rädd att han skulle bli mobbad.
    Ett tag var han tvungen att gå på toaletten varje dag och FÖRSÖKA bajsa, men det var ju inte alltid som det funkade.
    Men så nu i sommar, slutade han bara...Nu går han på toaletten, och jag slipper nerbajsade kalsonger och illaluktande kläder.
    Jag har kämpat i ca 7 år för att få veta vad det är för fel på pojken, om det finns någon bakomliggande osak. Men svaret jag fick var att en del pojkar är sena i utvecklingen när det gäller toalettbesök.

Mitt råd till dig är att hålla ut, det går över - men jag vet verkligen hur frustrerande det är!

Du får gärna mejla mig om du undrar något.

• Dawwe1974
    pippilotta2 skrev 2009-08-24 08:28:57 följande:
    Nu måste jag komma med ett inlägg!har en son som fyller 10 år till hösten.Han har sen han slutade med blöjor, också bajsat ner sig nästan dagligen. ( tror tom att jag haft en tråd om det här någongång )JAG tyckte det var jättejobbigt och undrade naturligtvis vad det var som var fel. Precis som i ditt fall, "glömde" min son av att gå på toa...och precis som du körde jag med bestraffningar ( milda ) men ingenting hjälpte.Var i kontakt med barnmottagningen samt psykolog och även med BVC sköterskan ( innan han blev för stor )De berättade för mig, att det är en del pojkar ( för det är tydligen pojkar som har detta problem mest ) som har det så här.Att det är en mognadsgrej. Från Barnmottagningen fick jag rådet att ge sonen en guldstjärna varje gång han gick på toaletten och skötte magen, även ge en belöning. Testade detta och det funkade i kanske en månad-sen var vi tillbaka i samma spår igen.Försökte prata med gossen om VARFÖR , men han hade ingen förklaring till varför han inte gick på toaletten.Jag var ju - precis som du - rädd att han skulle bli mobbad. Ett tag var han tvungen att gå på toaletten varje dag och FÖRSÖKA bajsa, men det var ju inte alltid som det funkade.Men så nu i sommar, slutade han bara...Nu går han på toaletten, och jag slipper nerbajsade kalsonger och illaluktande kläder. Jag har kämpat i ca 7 år för att få veta vad det är för fel på pojken, om det finns någon bakomliggande osak. Men svaret jag fick var att en del pojkar är sena i utvecklingen när det gäller toalettbesök.Mitt råd till dig är att hålla ut, det går över - men jag vet verkligen hur frustrerande det är!Du får gärna mejla mig om du undrar något.
    Tack för ditt inlägg! Vår grabb skötte toalettbesöken tills han var 5år, sen började det. Jag hoppas verkligen det är en mognadsgrej. Kan man köpa tiden så man kommer dit snart
  • Trollet Ludenben

Min kille som har svår ADHD har gjort så. Då har det handlat om perioder som han mår dåligt i. Han har bra och dåliga perioder och det brukar vara sämre omkring jul, påsk och liknande händelser. Då har vi haft det problemet. Nu var det iofs ganska länge sen han gjorde så men det höll på länge efter det vi slutat med blöjor. Han är 7 år nu och fortfarande förra året hände det. Hoppas det inte kommer tillbaka.
    Vi gjorde inte så mycket åt det faktiskt. Vi fick rådet av BUP att inte göra någon affär av det utan bara byta hans kläder och inte uppmärksamma det.
    Han medicinerar med concerta och det har blivit mycket bättre efter det eftersom han är lugnare och mår bättre psykiskt av medicinen.
    Håller tummarna för att det ska bli bättre för er kille med... att det är som föregående skrev, en mognadsgrej.

• aae

Hej. Jag har samma problem med min dotter, hon blir 11 i år. Jag har hela tiden haft inställningen att inte skuldbelägga eller skälla men igår rann bägaren över. Jag har kämpat med de här problemet sedan hon blev blöjfri och de här är något som sker i perioder. BUP har gjort utredning som inte visar nå, vi har haft kontakt med barnkliniken och dom står fast vid förstoppning, vilket jag vet att de inte är. Kurator träffar hon också och ingenting hjälper.

Svar på tråden 9-åring bajsar på sig