• FamiljenEriksson

Vilka regler gäller vid nattarbete??

Scenariot är följande:

Barnets pappa arbetar dagtid och 40 timmar i veckan.

Mamma jobbar en vecka natt och en vecka ledigt... Jobbar sammanlagt 140 timmar på en månad.

Vilka regler gäller för barnomsorg??

• Svar på tråden Vilka regler gäller vid nattarbete??
  • Zelmilainen

det som först slår mig är att den veckan båda föräldrarna jobbar dagtid så är barnet på förskolan från att sista föräldern börhar arbeta till att första föräldern slutar. dvs arbetstid + restid.

och att den veckan en förälder är ledig är även barnet ledig. möjligen att barnet får gå 15 timmar, men tror inte det.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • FamiljenEriksson
    Zelmilainen skrev 2009-08-23 13:10:11 följande:
    det som först slår mig är att den veckan båda föräldrarna jobbar dagtid så är barnet på förskolan från att sista föräldern börhar arbeta till att första föräldern slutar. dvs arbetstid + restid.och att den veckan en förälder är ledig är även barnet ledig. möjligen att barnet får gå 15 timmar, men tror inte det.
    Jag måste ju sova efter mina nattpass och sen hämta upp henne...

Får hon inte ens gå 15 timmar den andra veckan kommer hon ju tappa massor. Blir ju som en ny inskolning för henne varje vecka...
  • Zelmilainen
    FamiljenEriksson skrev 2009-08-23 14:14:18 följande:
    Jag måste ju sova efter mina nattpass och sen hämta upp henne...Får hon inte ens gå 15 timmar den andra veckan kommer hon ju tappa massor. Blir ju som en ny inskolning för henne varje vecka...
    jag tänkte att ni båda jobbade dag ena veckan, sorry. en miss från mig. det borde isf vara att barnet får vara på fsk den tiden du behöver sova ungefär. det brukar fsk va rätt flexibla med. men den veckan du är ledig är jag tveksam. och nej det behöver inte bli som en ny inskolning för henne varje vecka. vet barn som gått ungefär så och som det gått jättebra för.
    hur gammalt är erat barn?
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Benet

När jag jobbade (jobbar endast natt) så fick jag ha Wilmer där dagen innan jag skulle ut för att sova/vila sen givetvis underdagen när jag sover.
    Jag fick då själv bestämma tid, såklart, för hämtning
    När jag är långledig får han inte vara där

♥Wilmer -06 & Douglas -09♥ mina älskade killar
  • FamiljenEriksson
    Zelmilainen skrev 2009-08-23 14:16:14 följande:
    jag tänkte att ni båda jobbade dag ena veckan, sorry. en miss från mig. det borde isf vara att barnet får vara på fsk den tiden du behöver sova ungefär. det brukar fsk va rätt flexibla med. men den veckan du är ledig är jag tveksam. och nej det behöver inte bli som en ny inskolning för henne varje vecka. vet barn som gått ungefär så och som det gått jättebra för.hur gammalt är erat barn?
    Hon är tre. Vi har precis flyttat så för henne blir det ett helt nytt dagis... Nåja, en vecka kvar tills inskolning och sen får vi hålla tummarna.
  • Zelmilainen

eftersom allt är så pass nytt kanske ni efter inskolningen kan få ha henne där 15 tim den veckan du är ledig i nån månad elelr så. så att hon kommer in i det hela. men det ska nog gå bra sen ska du se. =)

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Tiltu

ne men har inte barnet rätt att gå 15 timmar din lediga vecka??

Nova 06.
  • Mirris

Jag hade som du, var ledig var tredje vecka.

Då fick sonen vara på dagis måndag (för då sov jag efter söndagsnatten) och sen även en extra dag. Just för att han skulle hålla sig kvar i gruppen. Det var personalens förslag.
    Ta upp det med personalen, dom är säkert inte omöjliga

Numera jobbar jag 70%natt o 23% dag, så nu går han på dagis/nattis när jag jobbar bara.

• Benet
    Mirris skrev 2009-08-23 22:41:25 följande:
    Jag hade som du, var ledig var tredje vecka. Då fick sonen vara på dagis måndag (för då sov jag efter söndagsnatten) och sen även en extra dag. Just för att han skulle hålla sig kvar i gruppen. Det var personalens förslag.Ta upp det med personalen, dom är säkert inte omöjligaNumera jobbar jag 70%natt o 23% dag, så nu går han på dagis/nattis när jag jobbar bara.
    Aha! Det måste jag ta upp med vår förskola, det hade ju varit bra om dom fick vara där iaf en dag den veckan, speciellt för lillebror som ska skolas in...
    ♥Wilmer -06 & Douglas -09♥ mina älskade killar
  • dream on

Här jobbar den ena av oss natt varannan vecka och då är barnet på förskolan dagen innan nattskiftet klivs på och dagen efter nattskiftet klivs av, samt givetvis under nattveckan till överenskommen tid med förskolan. Ska ju kunna sova ett normal sovpass innan man hämtar.

Sen har du rätt att ha barnet 15 timmar på förskolan på din ledigvecka. Annars får ju barnet bara gå på daig varannan vecka och det fungerar inte så bra, för de kommer inte in i gruppen på så sätt.

Svar på tråden Vilka regler gäller vid nattarbete??