• bonnieloveskim

Får en 8åring köra minimoppe??

Vad anser ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 17:56
    har fått se bild och fått svar.
    den kör i ca 50 km/t jag frågade och fick det svaret.
    han kör ej i inhägnat område utan på parkeringen syns på bilden och han har bara hjälm på sig som skydd inget annat långarmat vanliga byxor och tom sina tygskor....

lagligt???

För mig känns det olagligt och jag är orolig för sonen han är ändå bara 8 år...
  • Svar på tråden Får en 8åring köra minimoppe??
  • Inka Silver

ja, på egen tomt, absolut inte på allmäning eller trafikerad väg.

• kriols

vi köpte en cross till min som när han fyllde 6 år, min man fick se till att den inte skulle gå för fort men annras funkade det bra :))

• Kodia

Jag vet inte exakt vad en "minimoppe" är, men det enda barn får köra är ju cross, gokart osv på _särskilt anpassat, inhägnat område_, dvs någon form av crossbana, gokartbana etc. Det räcker inte att ett område (tex tomt) är inhägnat, det måste också vara godkänt som motorbana hos kommunen. Detta enligt reglerna!

Dock är det nog inte så många som säger något om bondens son kör en liten sväng på gärdena med crossen, så länge det inte stör någon annan.

• bonnieloveskim

sonen, 8 år snart, säger att han åker, kör själv, minimoppe hos pappan!
    pappan har lite tomt, han säger att han kört på parkeringen.
    Han säger att han har sett på mätaren att den kan gå upp till 60 km/h.
    Ha har på sig hjälm och skydd överallt, magen, ryggen, benen, armarna å så.

Jag gillar inte detta.
    Pappan har inte sagt ett ljud om detta till mig det låter olagligt lång väg!

Enligt sonen ser den ut som en minimoto, enilgt länken som jag fick.

vad ska jag göra??
    jag vill inte att sonen ska riskera att föresena sin körkortutbildning och jag definitivt inte att det ska hända nåt.

Han har kört cross, men det var på fotbollsplanen och då hade han skydd med.
    Men den går inte såå fort som han säger att denna gör.

han säger att han inte får köra så fort och inte gjort det heller...

Dessutom säger sonen att hans kusin skjutsat han på sin moppe.
    Kusinen är snart 18 år.

• bonnieloveskim

jo han säger man drar igång dem med ett snöre.. ??
    så jag vet verkligen inte vad det är han åker men är ganska orolig över att det är olagligt.

• bonnieloveskim

Är alla sådanna här fordon registerade? Dvs finns det papper på dem?
     i så fall kan jag ju kräva att  få se pappret.. det står i länken jag fick att

"Två-, tre- och fyrhjuliga fordon som kan köras i högre hastighet än6 km/tim omfattas av

EG-direktivet för mopeder och motorcyklar– 92/61/EEG, 2002/24/EG."

Och det sonen säger att han körde i 30km/h gör att jag blir orolig.

• LillaFlamman

Crossar är inte registrerade och kan heller inte försäkras, måste köras på inhägnat/anvisat område, absolut inte på väg, finns barncrossar med.

Ja min son kommer få köra om han skulle vilja förutsatt att han använder skydd och att den är godkänd av min sambo

Svar på tråden Får en 8åring köra minimoppe??