• bonnieloveskim

Får en 8åring köra minimoppe??

Vad anser ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 17:56
    har fått se bild och fått svar.
    den kör i ca 50 km/t jag frågade och fick det svaret.
    han kör ej i inhägnat område utan på parkeringen syns på bilden och han har bara hjälm på sig som skydd inget annat långarmat vanliga byxor och tom sina tygskor....

lagligt???

För mig känns det olagligt och jag är orolig för sonen han är ändå bara 8 år...
  • Svar på tråden Får en 8åring köra minimoppe??
  • bonnieloveskim
    LillaFlamman skrev 2009-08-27 18:06:56 följande:
    Crossar är inte registrerade och kan heller inte försäkras, måste köras på inhägnat/anvisat område, absolut inte på väg, finns barncrossar med.Ja min son kommer få köra om han skulle vilja förutsatt att han använder skydd och att den är godkänd av min sambo
    köra cross eller minimoppe?
  • LillaFlamman
    bonnieloveskim skrev 2009-08-27 18:18:42 följande:
    köra cross eller minimoppe?
    är det någon större skillnad när de är för så små barn? nerstrypta självklart, däremot så brukar crossar tåla mer stryk så föredrar en cross
  • Elli47

Jag vet inte heller riktigt vad minimoppe är men våra barn har en liten fyrhjuling och en större cross som de kör hemma på tomten med (vi har mycket stor tomt med stor gårdsplan, skogsvägar och skog ner till älven). Vi har även brukat vara på crossbanan så de fått köra på barnbanan ibland. De har alltid skydd naturligtvis och båda hojarna är strypta dessutom så de inte går för fort.

• LillaFlamman

du kan strypa en minimoppe med men det kanske är svårare än med en cross

• bonnieloveskim

har fått se bild och fått svar.
    den går upp i 50 km/t
    han kör ej i inhägnat område utan på parkeringen sysn på bilden och han har bara hjälm på sig som skydd och tom sina tygskor....

lagligt???

• Lillot

Jag har ingen aning om det är lagligt eller inte, men det låter onekligen farligt om den går så snabbt som 50 km/h. Då borde han åtminstone vara på inhägnat område och ha full skyddsutrustning. Men kan du inte prata med pappan om det? Allt är ju inte ok bara för att det är lagligt!

• Pysselgalningen
    bonnieloveskim skrev 2009-09-13 17:54:21 följande:
    har fått se bild och fått svar. den går upp i 50 km/t han kör ej i inhägnat område utan på parkeringen sysn på bilden och han har bara hjälm på sig som skydd och tom sina tygskor.... lagligt???
    Nej det är INTE lagligt att ett barn kör varken cross, minimoto eller annat motordrivet fordon (förutom leksaker då som går max 6km/h) på en parkering.
    Händer det nånting så är det PAPPAN som får stå för alla skadorna då det inte faller in under försäkring då föraren inte uppfyller kraven för att få köra den. (I detta fall på inhängnat område iallafal)
  • Pysselgalningen

"Minimotos/Pocketbikes/Elskotrar/Gåpeder (nedan
    kallade minimc/elskoter) som går snabbare än gånghastighet
    är i själva verket mopeder eller motorcyklar.
    För att få köra dem krävs att föraren har rätt ålder
    och förarutbildning. I händerna på ett
    barn som varken har tillräcklig mognad
    eller utbildning kan en minimc/elskoter
    bli riktigt farlig. Därför är det olagligt
    att låta barn köra de flesta minimc/elskotrar
    utanför inhägnat område."

• Pysselgalningen

"Inhägnat område
    En minimc/elskoter som inte är typgodkänd som moped eller motorcykel
    är endast tillåten att köra på särskilt inhägnade banor. Där får
    alla köra. Det finns varken krav på körkort, registrering eller att den
    som kör ska ha uppnått viss ålder.
    Ansvaret för att säkerheten är godtagbar, försäkringsskyddet är
    tillräckligt och att hjälm används ligger på vårdnadshavaren eller på
    den som arrangerar en körning för minderåriga förare.
    Lagen ger inte närmare besked om vilka krav som ställs på själva
    inhägnaden. Rättsfall visar att det som är avgörande är att allmänheten
    eller ovidkommande trafik inte kan komma in på området. Villatomter,
    campingplatser och flygflottiljer har underkänts. Motortävlingsområden
    i glesbygd, som under organiserade former inhägnats med
    plastband och övervakats av funktionärer, har godkänts.
    På webbplatsen www.svemo.se hittar du lämpliga banor runt om i
    Sverige."

Tycker det jag saxat in är tillräcklig info för att inse att det inte är OK att göra som TS ex..

• bonnieloveskim

så vad ska jag göra??

jag vill ju att det upphör att sonen kör minimoppe.. tyvärr bor pappan över 4 mil bort och jag har ingen som helst möjlighet att bara dyka upp för att kolla.

jag vill inte att det händer min son något.
    och jag vet inte om jag skulle lita på han att han dragit ner den till mindre hastighet.. då går den inte att köra men som det står så är 6 km gräsen till vad som räknas som moppe/cropp mm....

• bonnieloveskim

Ringde pappan idag och pratade med han, han vart jättesur vilket jag visste att han skulle bli men hellre han sur än det händer min son något.

min första fråga var om han visste om att detta var olagligt och han sa ja på det det sa mig väldigt mycket.

Svar på tråden Får en 8åring köra minimoppe??